Multiblog /2/ Nejen o thajském králi nad Karlovými Vary

Cestou autobusem jsem zaznamenal reklamní panel s nápisem: „Místo Srí Lanky frčí letos Mariánky“. Napadlo mě: nejsou to tytéž Mariánky, kde byl v dubnu poplach kolem enormního nárůstu covidu-19?

 

To už je ale za námi a tak tedy, pokud někam na dovolenou, rozhodně ne na Cejlon, nýbrž do Mariánských Lázní. Přesto, že na Srí Lance evidují k dnešnímu dni (2/7) 2054 nakažených a 11 zemřelých (z 22milionové populace). Všimněte si, že otázku, kde je bezpečněji, nekladu.

 

Tím jsme se  dostali k tématu prázdnin. A k němu patří létání. Kdo sleduje provoz na ruzyňském letišti, s potěšením zaznamenal, že se výrazně zvýšil počet vzletů a přistání. Ještě před nedávnem byly zřídkakdy k vidění dva stroje – jeden přistávající a druhý připraven na začátku dráhy k odletu. Nyní je to jev opět dosti častý (viz obr. 1 a 2). Naštěstí.

 

Podíváme-li se na odletový displej ruzyňského letiště, najdeme tam mezi 12:05 a 13:00 SELČ (2/7) devět spojů: do Říma , Budapešti. Kefalonie (řecký ostrov), Cagliari (Sardinie), Paříže, Splitu, Burgasu, na ostrov Korfu (Kerkyra), do Moskvy a Minsku. Mezitím další přilétají, letečtí nadšenci mohou být víc a víc spokojeni.

 

... obr. 1/S laskavým svolením Mall.TV/Slow TV.

 

obr. 2/S laskavým svolením Mall.TV/Slow TV.

KRÁL V KOKPITU

Zajímavý úkaz byl k vidění nad Karlovými Vary 1. července před 11. hodinou SELČ. Přiletěl Boeing 737, v prostoru letiště udělal tři oblety v nízké výšce  a poté zase odletěl. Dle webu Flightradar24.com se jednalo o letadlo Royal Thai Force. Průběh letu je na obr. 3.

 

... obr. 3/Zdroj: Flightradar24.com.

 

Jak jsem se dozvěděl na karlovarském letišti od provozního ředitele ing. Václava Černého, jednalo se o "výcvikový let thajského krále, který si sám pilotuje tento letoun, bázovaný na letišti v Mnichově. Letadlo provedlo přiblížení a letmé přistání a vzlet".

 

Korunní princ Mahá Vatčirálongkón nastoupil na thajský trůn jako Ráma X. v roce 2016, korunován byl až roku 2019.

EGYPTAIR

Dvě zastávky na Středním východě. Egyptský národní dopravce EgyptAir hlásí, že obdržel pátý Airbus A320neo z celkem osmi objednaných; šestý má být dodán příští týden. Vedle toho má EgyptAir objednáno  sedm kusů airbusů ve verzi A321neo.

 

Také EgyptAir postihl v důsledku pandemie masivní propad příjmů, nicméně nehodlá žádat o vládní pomoc, ale jedná s bankami o půjčku ve výši 3 miliardy egyptských liber na splácení dluhu zahraničním věřitelům. Souběžně spoléhá na to, že po „otevření nebe“ 1. července a obnovení letů do 29 destinací dojde v oblasti letecké dopravy k ekonomickému oživení.

EL AL

Zatímco v Egyptě se situace národního leteckého dopravce jeví mírně optimisticky, v sousedním Izraeli nikoli. Prvního července se na tamním ekonomickém webu Globes objevilo lakonické oznámení:

 

... obr. 3/

 

"Společnost El Al zastavila provoz."  Její šéf nařídil, aby se všechna letadla vrátila do Izraele. Včetně těch, která sloužila pro nákladní dopravu (šlo o dva osobní a čtyři nákladní spoje). Co to znamená se teprve uvidí, nicméně pravdou je, že firma se kvůli koronaviru dostala do obrovských problémů. Přesněji: do ještě větších problémů než před pandemií, neboť za první kvartál 2020 vykázala ztrátu 140 milionů dolarů (loni to bylo za leden - březen 55 mil dolarů). V současné době je 5800 z 6300 zaměstnanců společnosti El Al na neplacené dovolené; z 650 pilotů slouží pouze 110. Těm, kdo zůstali doma, prudce klesl celoroční příjem - stejně tak vzrostlo napětí mezi odborovým svazem a vedením společnosti.

 

A právě nedohoda mezi vedením firmy a svazem pilotů, resp. tvrzení oborů, že společnost neplní dohodu uzavřenou během pandemie způsobila ono zastavení letů. Společnost El Al sice zrušila osobní dopravu do konce července, nicméně zveřejnila „prázdninový“ letový plán (obr. 4), díky němuž a především díky nákladní dopravě zůstala část zaměstnanců v práci. Rozhovory o řešení situace zaměstnanců ztroskotaly v úterý (30/6) večer, načež piloti odmítli ve středu 1/7 do práce nastoupit - a šéf El Al Gonen Usiškin rozhodl o zastavení všech letů. Do odvolání.

 

... obr. 4/Zdroj: Web společnosti El Al.

 

Sporů mezi odbory a společností je víc, jedním z nich je i penzijní fond. Prostředky na něm uložené chce El Al použít na řešení krize, odbory se ovšem snažily tento krok zablokovat. V tom jim zabránil soud. Kromě toho: společnost odmítla přeřadit piloty Boeingů 737 na Dreamlinery, neboť by to dále zvýšilo náklady (kvůli výcviku).

 

Podobně jako u českých Smartwings, jsou i u El Al ve hře vládní záruky na bankovní úvěry. Izraelské weby píší o několika variantách. Původní vládní plán, získat 61% akcií, což by se znamenalo, že stát by obdržel v El Al většinu, byl společností odmítnut. Další návrh, půjčku ve výši 400 milionů dolarů s 85procentním ručením státu, odmítly banky. Nyní je na stole další varianta ministerstva financí.

 

Opět jde o 400 milionů dolarů, rozdělených na dvě části. /1/ Půjčku ve výši 200 milionů s vládní zárukou 75 procent. /2/ 150 milionů za prodej 61 procent akcií společnosti, přičemž stát by koupil akcie, které by se prodat nepodařilo. Zajímavá okolnost: pokud by většinu koupil stát, stal by se po letech opět majoritním vlastníkem národního dopravce privatizovaného v roce 2004.

 

Ačkoliv to tak vypadalo, El Al zatím nekončí. Zastavení provozu, jak všichni doufají přechodné, je součástí probíhající krize, kterou prochází bezpočet leteckých společností všude ve světě. A nejde jen o koronavir.

 

Yoram Gabison napsal  10. května 2020 v listu Haaretz, že společnost El Al mířila tak jako tak k finanční krizi, která by bez pandemie nastala pravděpodobně v roce 2021. Připomíná, že letecká společnost vyplatila za posledních pět let na dividendách 200 milionů šekelů, přestože měla vydání ve výši 1,5 miliardy šekelů za nákup šestnácti Dreamlinerů. Což samozřejmě není jediná příčina toho, proč je na tom El Al tak mizerně.

... obr. 5/Ilustrační foto: Boeing 787 Dreamliner polské společnosti LOT. (Zdroj: Pixabay.com)

 

... obr. 6/Ilustrační foto: Airbus A320neo indické společnosti IndiGo. (Zdroj: Wikimedia Commons, licence CC BY-SA 2.0, autor BriYYZ, Toronto, Kanada)

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Lubomír Stejskal | čtvrtek 2.7.2020 23:06 | karma článku: 7,79 | přečteno: 199x