K vystoupení Madonny v Eurovizi

Několikrát v životě se mi stalo, že jsem z různých důvodů nemohl sledovat finálový večer Velké ceny Eurovize. V předinternetové éře to byl trochu problém: show mi unikla nenávratně.

 

Takto jsem v letech 1978 a 1979 přišel o izraelské vítěze. Důvod: vojna.

 

Ani letos jsem nemohl zhlédnout finálový galavečer, byť oba semifinálové koncerty jsem si vychutnal dosyta. Ovšem žádná tragédie to nebyla (myšleno, že jsem finále musel oželet), neb jsme v době internetové a vše jsem si vynahradil dodatečně.

 

Nebudu chodit kolem horké kaše: mým favoritem byl Kobi Marimi, domácí želízko v ohni. S jeho písní „Home“ jsem se seznámil na YouTube (viz níže) ještě před soutěží – a vnitřně jsem s ní souzněl. Prostě se mi líbila, oslovila mě, přál jsem jí úspěch. Patří k těm, které si s chutí poslechnu víckrát než jednou (na rozdíl od nemalého počtu eurovizních příspěvků). Dopadla neslavně – a v tomto ohledu je pro mě letošní ESC zklamáním.

 

A stejně tak vystoupení Madonny. Její prezentace písně „Like a Prayer“ byla šokující (to se musí slyšet). Abych si zlepšil hudební chuť, musel jsem si na YouTube kanále Madonny pustit oficiální klip této skladby.

 

Ale všechno špatné je k něčemu dobré.

 

Na internetu jsme se mohli dočíst bezpočet kritických vět na adresu eurovizní soutěže. Autoři jakoby se předháněli v tom, kdo akci nejvíce pohaní. A také ty, kdo ji sledují (což vůbec nemusí nic vypovídat o jejich osobních hudebních preferencích). Za všechny několik názorů z diskusí týkajících se mé maličkosti:

 

  • Propadl jsem masochismu, když sleduji Eurovizi.
  • Poslouchám srágory.
  • Je divné, že se někdo (myšleno já) může dívat na takovou hovadinu, jakou je ESC.
  • Je prý docela úsměvné, jak vážně referuji o této ubohé pseudosoutěži.

 

Inu, takových podivínů (masochistů, hudebních barbarů …) je po Evropě i mimo ni poměrně dost. Uvádí se, že finálový galavačer sleduje na dvě stě milionů lidí.

 

Ale budiž. Připusťme, že oponenti mají pravdu. Že eurovizní soutěž je hudební brak, jehož interpreti jsou zoufalci karikující to, co v pop music předvádějí opravdoví profesionálové. Například Madonna.

 

A pak se stane to, co v Tel Avivu. Jediný, kdo na Eurovizi zpíval falešně, kdo totálně propadl, kdo si uřízl mezinárodní ostudu byla královna popu, která měla být vzorem všem těm eurovizním nýmandům a nedoukům – Madonna. Když jsem na záznamu sledoval, s jakým nadšením a obrovským očekáváním něčeho nadpozemsky krásného moderátorka Bar Refaeli americkou popovou divu uváděla – a porovnal to s ledovou sprchou, která následovala, pocítil jsem jistou satisfakci. Tady to máte, vy všichni, kdo na eurovizní přehlídce nenecháte suchou nit. Co budete říkat teď?

 

Nikdo z účinkujících nezazpíval tak katastrofálně jako tento elitní host. Telavivskou Eurovizi nezkazil nikdo ze soutěžících (pomineme-li pár ubohých propalestinských politických provokací, ale ty nechme stranou, teď se bavíme o zpěvu), ale samotná „bohyně“.

 

Ne, neposmívám se jí. Stát se to může a ono se to stalo. Je mi to líto – kvůli ní, kvůli pořadatelům, kvůli divákům. Spíše bych uvedl modifikaci onoho biblického: koho povyšujeme do nebes, bude ponížen, koho dehonestujeme, ten může se ctí obstát. Proto doporučuji: příště více tolerance a méně kategorických odsudků. Více velkorysosti a nadhledu.

 

Věc má ale ještě jeden aspekt. Web listu Jerusalem Post napsal v pondělí (20/5) odpoledne v článku „Madonna posts rewoked Eurovision vocals online“, že Madonna zveřejnila upravenou verzi svého vystoupení na eurovizní show, na níž byly vymazány její hlasové nedokonalosti z živého přenosu.

 

A vskutku: našel jsem si tuto verzi na jejím YouTube kanále a bylo to tak. Mezi původním příšerným záznamem, který jsem vyslechl na webu České TV, a tím, co je k poslechu na YouTune kanále „Madonna Channel!“ je co do kvality podstatný rozdíl.

 

Lidé ovšem vědí své. Za všechny komentář uživatele Quak3cry:

 

  • This is NOT the live recording from the ESC! Her whole intro was very out of tune.? (Toto NENÍ živý záznam Eurovize! Celé její intro bylo velice falešné.)

 

Jiní psali podobně. Uživatel Glenn Claes poznamenal:

 

  • Hahah we all saw the original version sweetie.? (Chacha, všichni jsme viděli originální verzi, drahoušku.)

 

Takto bychom mohli pokračovat ještě dlouho.

 

Závěr: Madonna to v Tel Avivu zvorala – a ještě udělala z diváků svého kanálu na YouTube blbce. Jak napsal na iDNES kulturní reaktor Václav Hnátek:

 

  • Falšování historie? Fake news? V každém případě výsměch fanouškům. A to by si hvězda její velikosti opravdu mohla odpustit.

 

Věru tak.

VIDEO/ YouTube - Kobi Marimi v písni "Home"

 

Autor: Lubomír Stejskal | úterý 21.5.2019 8:00 | karma článku: 14,21 | přečteno: 705x