K tragédii v Kralupech

Začít nelze jinak než vyjádřením hluboké soustrasti rodinám obětí a upřímným přáním zraněným, aby se úspěšně vyléčili. Člověk nechodí do práce proto, aby skončil v márnici nebo vinohradském popáleninovém centru.

 

Lhostejno, zda jde o pracovníky mateřského podniku nebo dodavatelských firem – tak jako zřejmě v tomto případě.

 

Neštěstí nechodí po horách, ale po lidech. Zejména po těch, kteří pracují v takových výrobních komplexech, v nichž vzhledem k technologii hrozí zvýšené nebezpečí výbuchu, požáru či průmyslových otrav. Přesto nás každá taková mimořádná událost zasáhne a jsme v duchu s rodinami obětí, neboť ty po takovémto černém dnu prožívají nejhorší okamžiky svého života.

 

ČLOVĚK MÍNÍ …

V souvislosti s kralupskou událostí bych rád upozornil na jeden aspekt věci, který je po mém soudu příznačný.

 

Podíváme-li se na web Unipetrolu, jehož je komplex v Kralupech součástí, dočteme se následující:

 

 

A k samotné zarážce (odstávce) web citující výrobního ředitele kralupské rafinerie Jaroslav Hacko uvádí:

 

  • Během zarážky bude v areálu pracovat vedle 350 zaměstnanců rafinérie dalších zhruba 1 500 pracovníků externích dodavatelských společností. „Máme sestaven detailní logistický plán a harmonogram všech úkonů tak, abychom vše stihli v termínu a zároveň práce v areálu měly minimální dopad na okolí. Speciální důraz klademe na bezpečnost práce, a to nejen u našich zaměstnanců, ale také u pracovníků externích dodavatelských firem,“ zdůrazňuje Jaroslav Hacko.

 

Zarážka ještě nezačala a ve čtvrtek 22. března přinesl web Unipetrolu tuto zprávu:

 

 

 

 

Ve zprávě se uvádí, že

 

  • „při výbuchu bohužel došlo k úmrtí pracovníků dodavatelských firem, chceme proto vyjádřit hlubokou soustrast pozůstalým“ (generální ředitel skupiny Unipetrol Krzysztof Zdziarski);
  • tato mimořádná událost, která nemá souvislost s plánovanou zarážkou Kralupské rafinerie, způsobila dočasné zastavení distribuce pohonných hmot přes silniční terminál v Kralupech nad Vltavou.

 

Souvislost sice nemá, ale nelze předpokládat, že by na průběh zarážky a atmosféru ve firmě neměla vliv. Je to vážná věc – a znovu nás přivádí k uvědomění si toho, že člověk sice může sebelépe plánovat a naprogramovat si tu či onu činnost do nejmenších detailů, ale vždy musí počítat s tím, že vlivem toho či onoho činitele může být ledacos jinak. Je nutné mít připraven „plán B“.

 

Že to nejsou prázdná slova, dokazuje příklad likvidace kalů z lagun Ostramo. Psal jsem o něm na svém blogu 13. března (v článku „Je to ten druh novinářských chyb, který prezidentovi vadí?“). Toho dne vyšlo díky investigativním novinářům Českého rozhlasu ve známost, kde a jak se budou likvidovat „zbývající“ kaly z lagun Ostramo – v tlakové plynárně ve Vřesové na Sokolovsku, a to technologií zplyňování.

 

O týden později se na webu firmy AVE CZ, která ma likvidaci lagun a přepravu neutralizovaných kalů do Vřesové na starosti, objevila tato informace:

 

 

Článku se píše, že

 

  • první vlak s kaly měl vyrazit z Ostravy do Vřesové již tento týden, termín odvozu se ale musí kvůli poruše tlakové plynárny posunout.

 

A konkrétněji:

 

  • „K odvozu je vše připravené, ale bohužel jsme dnes od Sokolovské uhelné (majitel vřesovské tlakové plynárny- LS) obdrželi zprávu, že na lince tlakové plynárny ve Vřesové mají poruchu a že proto nemohou první kaly nyní přijmout. Datum odvozu prvních kalů se tak bude odvíjet od termínu její opravy. Plynárna předpokládá, že do 5.4. bude linka opravena. Jakmile budeme mít potřebné informace, média i veřejnost s termínem první nakládky a vykládky seznámíme,“ vysvětluje Pavla Ivácková, tisková mluvčí AVE CZ.

 

Čili: v Kralupech i ve Vřesové se chystali realizovat dlouho plánované „A“, ale mezitím se nečekaně stalo něco, co způsobilo, že se bude muset postupovat jinak – podle varinaty „B“.

 

Obecné poučení, zdánlivě banální, ale kolikrát v životě se už osvědčilo. Vždy je nutné počítat s tím, že plán „A“ nemusí beze zbytku vyjít. Svět kolem nás je příliš komplikovaný na to, abychom si mohli dovolit nezakomponovat do něj plán „B“.

 

Situace ze života. Partnerk/ka vás pošle do trafiky pro Mladou frontu DNES. Logický požadavek: A co když už nebude? Pokud se necháte odbýt slovy, že vždycky byla, můžete u stánku řešit dilema. Koupit jiné noviny, nebo žádné? (Ještě že máme mobily.)

 

Není lepší se doma domluvit na náhradních novinách – jestli, pakliže MF DNES nebude, koupit Lidové noviny, Hospodářské noviny či jiný deník, případně nekoupit nic? Jistěže ano.

 

Štěstí přeje připraveným.

 

Autor: Lubomír Stejskal | čtvrtek 22.3.2018 17:10 | karma článku: 20,29 | přečteno: 1584x