- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Myšleno při transportu z letišť v Hurghadě nebo Marse Alam do destinací. Ty jsou i desítky kilometrů od aeroportů – a aut na pobřežní silnici č. 65 (obr. 2) je jako šafránu.
Důvodů je samozřejmě víc a v mysli vnímavého návštěvníka země se vynoří otázka, kdo z Egypťanů si může osobní vůz dovolit. Musíme se tedy zajímat o to, jaká je v Egyptě mzda a za kolik se prodávají osobní automobily. K tomu níže.
K napsání tohoto příspěvku mě inspiroval nedávný statistický údaj, že v únoru poklesl v Egyptě meziročně prodej osobních aut: o 9 procent na 6980 – v porovnání s únorem 2018. Nejde ale pouze o meziroční srovnání: dramaticky se snížil prodej vozů v lednu v porovnání s prosincem, a to takto:
Co se stalo? Opět platí, že příčin je víc; jednou z nich je i poměrně masivní sociální kampaň „Let it Rush“ (de facto bojkot - ve smyslu: nekupujme auta, nechme je zrezavět; na sociálních sítích má 1,5 milionu příznivců). Vyvolána byla očekáváním, že už tak drahé vozy zlevní, neboť od začátku roku začala platit nulová dovozní cla na osobní automobily vyrobené v EU. Pokles cen sice nastal, ale ne takový, aby byli běžní Egypťané spokojeni.
Portál Ahramonline k tomu uvádí tato čísla:
To ale stále vnímá spousta Egypťanů jako nedostatečné. Je přesvědčena, že obchodníci si lidově řečeno „mastí kapsu“, což zmíněný portál dokazuje těmito čísly:
Jak patrno, lidé obecně očekávají, že auta budou výrazně levnější – dle našeho příkladu o 37 až 50 procent. Proto nákup bojkotují a chtějí v této kampani setrvat tak dlouho, dokud nebude dosaženo „férových“ cen a marží. Nakolik budou úspěšní je ovšem otázka.
Abychom mohli porovnat egyptskou a českou situaci, pokud jde o prodej a ceny automobilů ve vztahu k měsíční mzdě, nabízím několik čísel:
Výše uvedená čísla jsou samozřejmě pouze orientační, nicméně do jisté míry odpovídají na otázku, proč silnice z hurghadského nebo marsaalamského letiště do destinací nejsou přecpané osobními automobily.
•
... obr. 1/Graf na webu Salary Explorer popsaný v textu výše.
... obr. 2/Hlavní komunikace spojující hotely v destinaci Marsa Alam s tamním mezinárodním letištěm. Zde pohled z autobusu před odbočkou k přístavu Port Ghalib. Na silnici pusto prázdno. (Foto: Autor článku)
... obr. 3/Na webu Hatla2ee.com nabízejí fabii zmíněnou v textu za 330 tisíc egyptských liber.
Další články autora |