Aktivisté: Snížit cenu aut. Nebo ať raději zreznou!

Jezdíte-li na dovolenou do Egypta, jistě jste si všimli, kolik osobních automobilů potkáte  cestou z letiště do hotelu. V Káhiře víc než dost, v guvernorátu Rudé moře minimum.

 

Myšleno při transportu z letišť v Hurghadě nebo Marse Alam do destinací. Ty jsou i desítky kilometrů od aeroportů – a aut na pobřežní silnici č. 65 (obr. 2) je jako šafránu.

 

Důvodů je samozřejmě víc a v mysli vnímavého návštěvníka země se vynoří otázka, kdo z Egypťanů si může osobní vůz dovolit. Musíme se tedy zajímat o to, jaká je v Egyptě mzda a za kolik se prodávají osobní automobily. K tomu níže.

 

K napsání tohoto příspěvku mě inspiroval nedávný statistický údaj, že v únoru poklesl v Egyptě meziročně prodej osobních aut: o 9 procent na 6980 – v porovnání s únorem 2018. Nejde ale pouze o meziroční srovnání: dramaticky se snížil prodej vozů v lednu v porovnání s prosincem, a to takto:

 

  • prosinec 2018 … 19 804;
  • leden 2019 … 11 460, to je pokles o 42 procent;

 

Co se stalo? Opět platí, že příčin je víc; jednou z nich je i poměrně masivní sociální kampaň „Let it Rush“ (de facto bojkot - ve smyslu: nekupujme auta, nechme je zrezavět; na sociálních sítích má 1,5 milionu příznivců). Vyvolána byla očekáváním, že už tak drahé vozy zlevní, neboť od začátku roku začala platit nulová dovozní cla na osobní automobily vyrobené v EU. Pokles cen sice nastal, ale ne takový, aby byli běžní Egypťané spokojeni.

 

Portál Ahramonline k tomu uvádí tato čísla:

 

  • standardní auta (ve smyslu „neluxusní“) zlevnila o 20 tisíc až 40 tisíc egyptských liber (EGP);
  • luxusní vozy o 100 tisíc až 150 tisíc EGP;

 

To ale stále vnímá spousta Egypťanů jako nedostatečné. Je přesvědčena, že obchodníci si lidově řečeno „mastí kapsu“, což zmíněný portál dokazuje těmito čísly:

 

  • nespecifikované auto „Made in France“, které by podle aktivistů mohlo stát 115 tisíc EGP, je v prodeji za 250 tisíc EGP;
  • nespecifikované auto „Made in Korea“ (Jižní Korea), které by mohlo stát 267 tisíc, je nabízeno za 425 tisíc EGP;

 

Jak patrno, lidé obecně očekávají, že auta budou výrazně levnější – dle našeho příkladu o 37 až 50 procent. Proto nákup bojkotují a chtějí v této kampani setrvat tak dlouho, dokud nebude dosaženo „férových“ cen a marží. Nakolik budou úspěšní je ovšem otázka.

 

Abychom mohli porovnat egyptskou a českou situaci, pokud jde o prodej a ceny automobilů ve vztahu k měsíční mzdě, nabízím několik čísel:

 

  • V ČR se v roce 2018 prodalo 261 tisíc osobních aut, v Egyptě 180 tisíc; přitom Egypt má přibližně 10krát víc obyvatel.
  • Průměrnou mzdu a ceny vozidel u nás známe – a jak je tomu v Egyptě?
  • Na webu Hatla1ee.com jsem našel Škodu Fabii Ambition (verze 1200 ccm/110 HP/7stupňová převodovka) – ta se prodává za 330 tisíc EGP.
  • Na webu Salary Explorer jsou pak údaje uvedené na obr. 1, z nichž vyplývá:
  • 75 procent Egypťanů vydělá měsíčně 11 tisíc EGP nebo méně;
  • 50 procent … 6 tisíc EGP nebo méně;
  • 25 procent ... 3 a půl tisíce EGP nebo méně;
  • Vezmeme-li střed (6 tisíc EGP), pak za zmíněnou fabii dá takový Egypťan 55 měsíčních platů;
  • U nás se obdobný model fabie prodává za 370 tisíc: při platu 20 tisíc korun bychom za něj dali 18,5 měsíčních platů – tedy dost podstatný rozdíl.

 

Výše uvedená čísla jsou samozřejmě pouze orientační, nicméně do jisté míry odpovídají na otázku, proč silnice z hurghadského nebo marsaalamského letiště do destinací nejsou přecpané osobními automobily.

... obr. 1/Graf na webu Salary Explorer popsaný v textu výše.

... obr. 2/Hlavní komunikace spojující hotely v destinaci Marsa Alam s tamním mezinárodním letištěm. Zde pohled z autobusu před odbočkou k přístavu Port Ghalib. Na silnici pusto prázdno. (Foto: Autor článku)

... obr. 3/Na webu Hatla2ee.com nabízejí fabii zmíněnou v textu za 330 tisíc egyptských liber.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Lubomír Stejskal | neděle 14.4.2019 8:00 | karma článku: 17,84 | přečteno: 985x