Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak drahá je moudrost?

V 5. a 4. století př. n. l se v antickém Řecku vyskytovali Sofisté, kteří za peníze učili lidi rétoriku. Proti nim vystoupil Sokratés, který do určité míry dělal totéž, ale dělal to líp a hlavně zadarmo. Sokrata odsoudili za to, že prý kazí mládež, ale důvody byly pravděpodobně jiné a spíše politické než etické. Jeho žák a žák jeho žáka si otevřeli „veřejné“ školy, ačkoli nadávali na Sofisty, za své předávání znalostí si nechávali platit a to ne zrovna málo. Aristotelés později z Athén raději utekl sám,[1] než by dovolil tamějším obyvatelům učinit stejnou chybu jako v Sókratově případě. Athény jsou dnes považovány za kolébku demokracie a na příbězích těch tří mužů dodnes vydělává zdejší turistický ruch.     [1] To, že byl učitelem Alexandra Makedonského, mu ještě dlouho nemohli obyvatelé Athén zapomenout.

Ve dvou předchozích částech jste podstoupili cvičení, jejichž úkolem bylo naučit se, pochybovat o jistotách[1]. Především si nemyslím, že by uvažování[2] o tom, co kolik stojí[3] a jaká je skutečná hodnota věcí, nebylo podstatné. Vždyť kolikrát v naší každodennosti platíme za to, co vlastně nechceme, a příliš často platíme více za iluzi kvality. Bylo by příliš cynické tvrdit, že je to pouze a jenom naše vina, neboť o dobrovolnosti našich rozhodnutí lze dnes v době manipulací[4] směle pochybovat. Příklad s vejcem měl zase ukázat, jak rychle si zvykáme na zdražování. Cena a to tu doposud nezaznělo, se zakládá na vaší (zákazníkově) ochotě platit za konkrétní zboží požadovanou částku. Liberální ekonomové, cenu vždycky budou bránit, s ohledem na liberální trh.[5] Právě tou cenou však můžete úspěšně lidmi manipulovat. Cena vajec je ještě to nejmenší oproti zdražování důležitých komodit, jako je elektřina, plyn, benzín, nafta apod. Moji snahou bylo zpochybnit protesty, které po tom vždycky následují, protože si za čas stejně na tyto sumy zvykneme a začneme je považovat za samozřejmost, jeví se mi ten počáteční odpor spíše jako součást nějaké zvláštní společenské hry. Ariely ve svých knihách tento fenomén označuje termínem „cenová kotva“. Právě proto, že neznámé skutečné hodnoty věcí, zafixujeme si konkrétní částku, s níž poměřujeme částky ostatní. Naše ochota platit za předražené nesmysly je pak větší a marketingoví specialisté a obchodníci to velmi dobře vědí.

„Cenová kotva“ se samozřejmě neprojevuje jenom u cen za produkty. Narazil jsem na ni ve svém článku o práci a ten článek chápu jako v jistém smyslu doplnění první kapitoly Arielyho knihy Jak drahá je intuice. Z této kapitoly odcituji pro zajímavost jednu část, která se nás jen zdaleka netýká. Ta část se bude zabývat etickou oprávněností a smyslem oslnivě velkých bonusů některých manažerů. „Už v roce 2004 zpochybnil etickou oprávněnost velkých bonusů Barney Frank, kongresman za stát Massachusetts. Reprezentant demokratické strany, který tehdy působil ve finančním výboru Kongresu (nyní je dokonce jeho předsedou) byl tehdy pozván na udělování cen časopisu American Banker, které se konalo v newyorském hotelu Palace. Frank rozhodně není typem řečníka, který se zmůže jen na obvyklé klišé a komplimenty ve stylu: „Děkuji vám za pozvání.“ Frank začal svou řeč provokativní otázkou: „S těmi platy, co vy bankéři dostáváte, proč proboha ještě potřebujete bonusy? Bez nich byste svou práci nedělali tak dobře?“ V sálu zavládlo hrobové ticho. Frank tedy pokračoval: „To vás opravdu musíme uplácet, abyste vůbec pracovali? Já to nechápu. Představte si, jaký dojem to dělá na řadového zaměstnance – že zrovna vy, lidé na vrcholu pyramidy, nemáte dost vysoké platy, takže musíte dostávat extra odměny, abyste dobře pracovali.“ Jak vás asi napadne, po téhle řeči se staly dvě věci. Nebo přesněji řečeno se nestaly. Za prvé – na jeho otázku nikdo neodpověděl. Za druhé – nikdo taky nezatleskal. Ale Frank řekl důležitou věc. Bonusy se vyplácejí z peněz akcionářů, ale jejich účinnost není vůbec potvrzena.“[6] Ani si nedomýšlím, co by se po Frankově řeči dělo u nás.

Za co tedy platíme nejvíce? Za naši nechuť přemýšlet, za život v těch našich „úžasně povrchních“ životech, v nichž si občas postěžujeme, ale pak se zase dál ponořujeme do ubíjející každodennosti? Nebo za naše sny o dokonalosti, které se snažíme přetavovat ve skutečnost?[7] Nebo snad za náš epikurejský přístup k životu? Nejvíce, podle mého soudu, platíme za naše nevědomí a za naši neznalost. Jsme jako ty oběti žertíků šibala Tilla Eulenspiegela. Na počátku jsme rozhořčeni na druhého, ale jen velmi málo z nás (až vyhladne) si uvědomí, že to na sebe bychom se měli zlobit. Jenže protože je pohodlnější vidět chyby v těch druhých, necháme to obvykle tak jak to je. Stále se odevšad ozývá volání po selském rozumu, jenže řečeno parafrází Arielyho podtitulu jeho knihy, „selský rozum nás velmi často vede ke ztrátovým rozhodnutím.“ Měli bychom se možná naučit, že všechny otázky nevedou k jednoduchým odpovědím, protože právě ty jednoduché odpovědi, se při hlubší analýze ukážou jako ztrátové.

Co je v našem světě zadarmo? Odpověď na to bude velmi stručná, nic. Platíme za vzduch, který dýcháme. Jsou i tací, kteří si rádi připlatí za čerstvý vzduch v láhvi a já se neubráním srovnání s populárními příběhy obyvatelů Kocourkova.[8] Zadarmo už není ani láska a jiné abstraktní jevy. Ne vše však nutně musíme platit penězi. Alternativním platidlem se staly informace, např. v prostoru internetu. Velmi často však platíme časem.[9] Tak se domnívám, že ani ta moudrost dnes nebude zadarmo a že za ni budeme platit minimálně časem, což je něco, čím lidé hodně plýtvají. Svůj čas totiž raději věnují zábavě[10] než poučení. Myslím si však, že za tu moudrost zaplatíme kolikrát míň, než za hloupost a z hlediska života nejsou hloupost a hloupá rozhodnutí zrovna dvakrát velkým přínosem. Vždyť žijeme tak krátce, abychom žili hloupé životy, i když jsou pohodlné.  

 

[1] Jež jsou nám prezentovány jako jistoty.

[2] V každodenním společenském styku s lidmi si nepřestávám klást otázku, zda je v Česku zakázáno myslet, anebo se povoluje myslet pouze určitým „konvenčním“ způsobem? Jakékoli problematizování čehokoli se de facto nepřipouští (buď jsme v našich životech už tolik pohodlní, že se bojíme myslet jinak, anebo jsme spokojeni s tím, co je, byť to, co je, není takové, jaké se zdá být, že je) a já zde vidím určitou paralelu k dávným Athéňanům, dělali tutéž chybu. Ve svých článcích jsem použil podobnou „porodnickou metodu“ jako Sokratés a je příjemné zjistit, že lidstvo se od jeho dob zas až tak moc radikálně nezměnilo.

Ostatně nemusíme si pro příklady "chodit" do antického Řecka. Vzpomeňme jen na Čapkova doktora Galéna a koneckonců na Čapka samotného.

[3] I když má otázka v daném článku byla trochu jiná.

[4] Díky tomu nejsme tak svobodní, jak si myslíme a také naše myšlení už není tak svobodné jako dříve.

[5] Který jsem zde nehaněl, pouze jsem ukazoval, že není až tak liberální, jak se na první pohled tváří. A ta narážka na Marxovu, bohužel pořád platnou definici práce, měla zase ukázat pokrytectví liberálního trhu. Při bližší analýze zjistíte, že liberální trh není ani svobodný, ani neregulovaný (cenami se manipuluje a využívá se ochoty lidí platit víc i za nicotnosti –viz. Arielyho pokus s placením za odpudivé zvuky) a v konečném důsledku není ani volný. Vím, že pro ty, kteří považují liberální trh jako novodobé náboženství, zejména nyní v období krize, v něm vidí spásu, bude zjištění, že do budoucna liberální trh sice ano, ale s jinými pravidly, příliš šokující. Právě tam směřovala moje analýza, ukázat, že nic není takové, jak to na první pohled vypadá, a já prosím zastánce „tradičního pojetí“ liberálního trhu, aby se vrátili k teoretickým počátkům, nikoli však k Adamu Smithovi, ale k Frédericu Bastiatovi a jeho knize Co je a co není vidět.

[6] Ariely, D.: Jak drahá je intuice – Proč nás selský rozum často vede ke ztrátovým rozhodnutím, Práh, Praha 2011, str. 32 -33.

[7] Mít dokonalý domov, dokonalou rodinu, dokonalý vzhled etc.

[8] Francouzi zase mají své Zvonokosy, Němci Schildu, Angličané Gotham a Nizozemci Kampen.  

[9] A i za čas platíme penězi.

[10] Viz. Neil Postman: Ubavit se k smrti.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Pavel Lopušník | neděle 22.4.2012 15:03 | karma článku: 7,72 | přečteno: 716x
  • Další články autora

Pavel Lopušník

Havlovy vize zkrátka umřely (Polemika s ekonomem Tomášem Sedláčkem)

Na konkurenčním zpravodajském webu nedávno vyšel článek s ekonomem Tomášem Sedláčkem s názvem Gratuluji. Vyhozená ruská energie a české ztráty. S jedinou myšlenkou lze v textu souhlasit a to, že české firmy pravděpodobně díky embargu přijdou o část svých investic. Dál už je Sedláčkův článek veden v sentimentálním duchu, tj. ve stylu, kde bychom byli, kdybychom pokračovali ve strategii mezinárodních vztahů, kterou nastolil V. Havel. V polemickém textu ukazuji, že sám Sedláček upadá do iluzivní představy světa, který se od konce devadesátých let jakoby neměnil. Bohužel se svět mění a v těchto dobách možná dynamičtěji, než jsme schopni si to připustit a než jsou patrně někteří ochotni akceptovat.

27.7.2014 v 20:02 | Karma: 21,75 | Přečteno: 1568x | Diskuse| Politika

Pavel Lopušník

Nejsme v pozici užitečných idiotů? (polemika s Bohumilem Doležalem)

Novinář Bohumil Doležal v článku nazvaném Mediální nestrannost u sestřeleného letadla otevírá cestu cynismu, píše: „Taky bychom se neměli utěšovat tím, že zlo je zatím daleko: světová válka nebude, teď jsou nejdřív na řadě baltské státy, Moldávie a Rumunsko, pak Polsko, Slovensko a Maďarsko, a my máme dobrou šanci vyklouznout. Bereme to za špatný konec. Vycházejme raději z toho, že úplně nejdřív na řadě jsme my. V roce 1989 se nám dostalo daru svobody, toho, co nepřesně opisujeme slovy svoboda, demokracie, lidská práva: přišli jsme k němu skoro zadarmo, vůbec si ho nevážíme a jsme dnes na nejlepší cestě ho prošustrovat. Jsme líné, vypasené a zároveň bezbranné ovce, nejchutnější kořist pro predátora.“ Díky těmto slovům si nejsem jistý, zda – li naopak stranění jedné či druhé straně události neotevírá cestu cynismu ještě většímu. Presumce viny, která platí u jedné či druhé strany, stejně tak jako představa mezinárodního jeviště ala filmové Hvězdné války (bílá strana – rytíři Jedi – EU, NATO x Temné straně síly – Rusko) v představě sluníčkových bojovníků, kteří si stále nejsou schopni připustit, že svět už dávno není bojem za vítězství pravdy a lásky nad lží a nenávistí. U Doležala je pak prazvláštní propojení slov svoboda, demokracie a lidská práva v kontrastu se štvavou rétorikou vyzívající k boji a sebeobětování se (u Doležala ovšem za ideály liberálů). Vrcholem je pak závěr celého článku, který jakoby demonstroval postoje věčných bojovníků se všemi a se vším. V článku se píše: „Ač to tak nevypadá, bojujeme o život. A nejde v první řadě o to, zda vůbec víme, proti komu bojujeme (ne že by na tom nezáleželo), ale zda vůbec víme, o co bychom měli usilovat, k čemu pracovat, za co bojovat – a čemu bychom měli být ochotni, protože jinak to v tomto slzavém údolí ani nejde, aspoň tu a tam taky něco obětovat.“ (http://echo24.cz/a/iqGb7/medialni-nestrannost-u-sestreleneho-letadla-otvira-cestu-cynismu)

21.7.2014 v 12:46 | Karma: 15,46 | Přečteno: 1019x | Diskuse| Politika

Pavel Lopušník

A jak jste na tom s daněmi vy, pane Humle? (Glosa)

Docela určitě to mohl být jeden z mnoha příkladů českého politika, neschopného komunikovat na sociálních sítích a snižujícího se ke stylu komunikace, kterou už několik roků předvádí např. jeho stranický kolega Zdeněk Škromach a o kterém bychom se mohli dozvědět tak leda ze stránek bulváru. Výroky poslance Stanislava Humla na adresu tenistky Kvitové však posouvají už tak nízkou laťku českého politického prostředí ještě o velký kus dolů. Je ovšem s podivem, že vzbudily pozitivní ohlas u ne zrovna malého počtu našich spoluobčanů. Jak ale správně pochopila sama Petra Kvitová a její okolí, Humlovi šlo především o sebe-zviditelnění se v předvolebním období a o získání hlasů rozdmýcháváním závisti (jak jsem si všiml z komentářů zejména u lidí, kteří jsou na penězích od státu nějakým způsobem existenčně závislí – např. důchodci, nebo u levicově zaměřených, kteří Humlův komentář pochopili jako kritiku pravicové politiky, jejímiž produkty daňové ráje jsou – to, jestli tomu tak skutečně je, nechám na čtenářích samých). Huml sám se pasoval do role nového Jánošíka (nebo Robina Hooda), „od kterého nečekejte, že bude brát chudým a dávat bohatým.“ (cit. z http://stanislavhuml.blog.idnes.cz/c/417079/Petra-Kvitova-v-danovem-raji-aneb-nemohu-se-omluvit.html)

13.7.2014 v 20:18 | Karma: 28,42 | Přečteno: 1890x | Diskuse| Politika

Pavel Lopušník

Není už těch konfliktů na jednu armádu mnoho? (Komentář)

Ještě včera štvali veřejnost proti Rusku a vyzývali ji k angažovanějšímu boji na Ukrajině a jejímu připojení k EU, zatímco dnes jsou zatvrzelými obránci „evropských hodnot“ (v jejich uvažování je to multikulturalismus, gender studies, zelená politika, štědré sociální programy), které prý na svých zahraničních misích chrání naše armáda. Tito strážci a věční bojovníci za všechno a proti všem, však bojují jenom na klávesnicích počítačů a často svými ústy. Sami se vám dříve či později přiznají k tomu, že jim jejich vrozený humanismus brání vzít do ruky zbraň, za to prý oceňují, když to za ně udělá někdo jiný. Ostatní nesouhlasící s jejich (jak oni demonstrativně hlásí – těmi pravými) názory je jimi označen za putinovce, rusofila, nebo za xenofoba či rasistu (možná, že k jejich životu to vyhledávání a nálepkování „nepřátel“ tak nějak patří a zřejmě je jejich životním krédem se vůči něčemu a někomu stále vymezovat). A zatímco na jedné straně nekriticky obdivují současnou EU jakožto prevenci proti válce v Evropě i ve světě (úlohu EU pro celosvětový mír rádi okázale a při každé příležitosti připomínají), na druhé straně volají po vyvolávání konfliktu, který ale za ně v konečném důsledku bude řešit někdo druhý. Jsou to „utopičtí idealisté“ (ve smyslu terminologie Edwarda H. Carra), ale já bych použil jiné (poněkud nekorektní) označení „užiteční idioti.“ Svět se už dávno změnil a ty jejich ideály pozvolna umírají, jenom oni to ještě nepostřehli.

11.7.2014 v 15:21 | Karma: 19,37 | Přečteno: 1077x | Diskuse| Politika

Pavel Lopušník

Praha ne-kulturní, zato plně politická? (Komentář)

V regionálních denících nedávno (publikován 21. 6. 2014) vyšel rozhovor s realitním investorem Luďkem Sekyrou, mimo jiné také sponzorem KDU-ČSL. Jeho hlavním tématem bylo Sekyrovo tvrzení, že vstup podnikatelů do politiky vnímá pozitivně. To ovšem není ten hlavní důvod, konečné rozhodnutí zda- li podnikatelé do politiky patří a zda- li je to onen osvěžující vítr pro zatuchlý český politický rybníček, to je v rukou každého čtenáře daného rozhovoru (odkaz na něj dále v článku). Jedním z témat, kterého se Sekyra v rozhovoru (díky položeným otázkám) dotknul, byla případná realizace Kaplického stavby na pražské Letné, podpořená mimo jiné i prezidentem Zemanem a některým politiky Top 09.

7.7.2014 v 19:49 | Karma: 6,97 | Přečteno: 415x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Ukrajinská armáda zaútočila na přístavy v Černém moři, cílila i na sklady s ropou

17. května 2024  6:42,  aktualizováno  10:19

Sledujeme online Ruská obrana v noci čelila rozsáhlému útoku dronů na Novorossijsk a další přístavní město...

Muž utekl z hořícího bytu na balkon, hasiči ho dostali dolů po žebříku

17. května 2024  10:15

Nečekaný budíček měli dnes kolem páté hodiny ráno lidé z třípatrového bytového domu v Březové na...

Fingerland: Netanjahu do roka odejde, ale Hamás odolá. Válka skončí patem

17. května 2024

Vysíláme Válka o Gazu může skončit patem a zároveň se blíží konec premiéra Benjamina Netanjahua. V Rozstřelu...

Hádka o školních absencích skončila vraždou v rodině, hoch za ni dostal 7 let

17. května 2024  9:36,  aktualizováno  9:52

Ve čtvrtek u Krajského soudu v Liberci při neveřejném jednání padl sedmiletý rozsudek nad mladíkem,...

Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness

Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...

  • Počet článků 85
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 905x
Jsem zatím student a začínající žurnalista

Seznam rubrik