MEDIÁLNÍ GRAMOTNOST
nejen z televizní obrazovky, ale také z novinových titulků, barevných stránek časopisů, filmů, webových stránek, fotografií, video-her, billboardů, sociálních médií aj. Všechny tyto formy „mediální konstrukce“ reality nás oslovují, vstupují do našeho vědomí, naplňují naše sociální, psychické a kulturní potřeby.
Zůstávají však i nadále pouhými výtvory profesionálních mediálních pracovníků, symbolickou abstrakcí reality, využívající všemožných prostředků k získání divácké pozornosti - k získání spotřebitele. Nabízejí informativně atraktivní obsahy, vymodelované podle vkusu masového diváka. Formují globální kulturu, potírají individuální i národní rozdíly v interpretaci událostí, idejí, kulturních hodnot atd.
Člověk - spotřebitel - je neustále každodenně vystavován tlaku mediálních obrazů, slov a zvuků, jejichž prostřednictvím získává možnost podílet se na životě společnosti jako „skutečně informovaný“ občan. Aby však jako takový mohl skutečně existovat, musí znát, rozumět a chápat všechny možné formy mediálních sdělení z hlediska jejich záměru, hodnoty a možnosti interpretace. Musí ovládat kritický přístup k mediálním sdělením, mít schopnost vybírat, vážit a rozumět různě zakódovaným obsahům sdělení. Musí být mediálně gramotný - být schopný rozlišovat a správně interpretovat významy tisíců verbálních a vizuálních symbolů, kterých média při produkci svých sdělení využívají.
Co však je mediální gramotnost?
Nejčastěji citovaná definice mediální gramotnosti v Česku je od prof. Jana Jiráka: „Tento pojem by měl sdružovat základní schopnosti – vyhledávání informací, vyhledávání obsahů, porozumění všech jejich významů, schopnosti sdělení analyzovat a porovnávat s dosavadními zkušenostmi, schopnost kriticky hodnotit.“
Hodnocení médií je schopnost prohlédnout a hodnotit média, jejich strukturu, tvorbu a účinky a umět k tomu zaujmout vlastní postoj. Kritický pohled ovšem neznemožňuje média reálně konzumovat a nechat se jimi například bavit. Je to spíše předpoklad uvědomělého zacházení s médii, jejich vědomého výběru nebo odmítnutí. Zde je patrné jasné poselství, že jakási mediální abstinence není vhodným způsobem ochrany proti případným negativním účinkům médií.
„Mediální gramotnost se týká dovedností, znalostí a porozumění, které spotřebitelům umožňují efektivní a bezpečné využívání médií. Mediálně gramotní lidé by měli být schopni provádět informovanou volbu, chápat povahu obsahu a služeb a být schopni využívat celé šíře příležitostí, které nabízejí nové komunikační technologie. Měli by být schopni lépe chránit sebe a své rodiny před škodlivým nebo urážlivým obsahem. Proto je třeba rozvoj mediální gramotnosti ve všech oblastech společnosti podporovat a pečlivě sledovat její pokrok.“
Takto mediální gramotnost vymezuje směrnice č. 2010/13/EU o Audiovizuálních mediálních službách.
To jsou ukázky z připravovaného projektu na podporu mediální gramotnosti, který připravují SLABIKY.CZ společně se svými partnery.
Vycházíme z toho, že mediální gramotnost není jen otázkou žurnalistiky (i novinář může být mediálně negramotný J), neboť nutně vyžaduje znalost celkového „kontextu“. Kontext vyžaduje znalost a orientaci v následujících oblastech:
- ekonomický styl myšlení a finanční gramotnost (ekonomie a finance)
- znalost historických a politických souvislostí (historie a politologie)
- práce s informací v době internetu (žurnalistika a nová média)
- znalost mediálního prostředí (současnost i historie jednotlivých médií a jejich financování)
Nejsilnějšími nástroji pro zvýšení mediální gramotnosti jsou média sama a systematická výchova.
Proto jsme projekt založili na dvou větvích – prvním jsou školy. Kde by se měla mediální gramotnost začít vyučovat (uvažujeme i o návaznosti na projekt finanční gramotnosti) na středních školách, přičemž hlavní vývoj a výzkum (včetně zapojení studentů jako lektorů) by probíhal na půdě vysokých škol.
Druhou větví jsou samotná média. Velmi rychlého zvýšení mediální gramotnosti zvolené cílové skupiny lze dosáhnout vytvořením a šířením mediálních produktů (pořadů, článků), které se budou zabývat tématem, odhalovat zákonitosti a předkládat odpovědi na aktuální otázky. Jednou z inspirací je již připravený projekt (Mgr. Soňa Valentová, Ing. Leoš Kopecký), který byl částečně realizován v ČRo. Projekt proto může být velmi rychle aktualizován a upraven pro cílovou skupinu, kterou chceme prioritně zasáhnout – tj. mladí lidé (12-25 let).
Úloha veřejnoprávních médií v projektu.
Veřejnoprávní médium je už svým zaměřením jedním z mála médií, které se věnuje vzdělávání a kultivaci veřejného života. Má navíc dostatečnou „sílu“ a sledovanost, aby si mohlo dovolit otevřít i kontroverzní nebo mediálně nepopulární témata, pokud jsou potřebná pro společnost. Není závislé na komerčním vysílání a má dostatek vysílacího prostoru pro libovolnou cílovou skupinu s navštěvovaným webem a dalšími moderními médii. Projekt by navíc mělo přinést médium, které se samo chová v souladu s principy mediální gramotnosti a nevyužívá negativní metody, na které mediální gramotnost upozorňuje.
Projekt mediální gramotnosti nepodporuje žádnou politickou stranu ani komerční partnery.
za SLABIKY.CZ
Marek Lichtenberk
Marek Lichtenberk
Podomní advokát v Dejvicích
Před třemi týdny postihla obyvatele části pražských Dejvic nemilá situace, když jim z kohoutků vytékala kontaminovaná voda, která některým způsobila střevní potíže.
Marek Lichtenberk
Praze hrozí žaloby kvůli netransparentní regulaci hazardu
Některým městským částem hrozí soudní tahanice kvůli netransparentnímu a diskriminačnímu výběru míst pro provozování heren a kasin.
Marek Lichtenberk
Komu prospívají Dejvice?
Dejvická havárie mnohé rozladila, mnohé pobavila. Obyvatele Dejvic průjmové onemocnění jistě nepotěšilo. A ostatní Pražany, přiznejme si to, tak trochu pobavila představa snobských spoluobčanů, kteří vysedávají na toaletě.
Marek Lichtenberk
Jak se v médiích vaří z vody
Jak vtipně postřehl Tomáš Baldýnský ve svém komentáři v Lidových novinách , podle zpravodajství českých (pražských) médií by se zdálo, že Dejvice minulý týden postihla humanitární katastrofa srovnatelná se zemětřesením v Nepálu.
Marek Lichtenberk
Začíná válka o veřejnoprávní média?
V minulém týdnu proběhly hned dva útoky na veřejnoprávní média, ze kterými stál (ano, už zase to jméno) Andrej Babiš. V prvním šlo o Českou televizi, terčem druhého se stal Český rozhlas.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
SPOLU paroduje heslo ANO a spojuje ho s Ruskem, premiér Fiala to hájí
V kampani před volbami do Evropského parlamentu vsadila koalice SPOLU i na antikampaň. Na sociální...
Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Kalifornská policie vtrhla na univerzitu, pozatýkala propalestinské studenty
Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Přímý přenos Poslanci začali projednávat úpravu zákoníku práce. Stínový ministr práce a sociálních věcí Aleš...
Prodej bytu 3+1 s balkonem, ul. Vančurova, Nový Jičín
Vančurova, Nový Jičín
2 800 000 Kč
- Počet článků 25
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1390x
představitel iniciativy za svobodná média "Slabiky.cz"