Ztraceno v překladu

Pravda je jen subjektivní výklad reality, právě tak subjektivně se dá intepretovat text. Proto kolik čtenářů, tolik různých výkladů. Nemluvě o často diametrálně odlišné intepretaci zákonů, jak praktikují někteří advokáti a soudy.

V poslední době se zde objevila spousta článků o hrozbě, kterou pro nás představuje muslimská imigrace a zavlečení islámu. Na slabší jedince to mohlo působit dost depresivně a proto jsem to  úmyslně ignorovala a publikovala radši články s všedními každodenními starostmi obyčejného člověka, jako je hledání bodu G nebo nápady šílené sexuoložky. Přesto mi to ale nedá, abych se k tomu nevyjádřila, ikdyž svým specifickým způsobem, který se nemusí každému líbit. Jedním z argumentů některých zdejších autorů byly citace z Koránu, které prý jasně ukazují, že se jedná o náboženství založené na násilí. Britský premiér Cameron v televizi naopak tvrdil, že islám je náboženství míru a jen fanatičtí islámisté si některé zásady překroutili k obrazu svému. Ale asi tomu ti Angličané nerozumí, když spousta Čechů, kteří osobně ani žádného muslima neznají, tvrdí opak.

. Mnozí křesťané prohlašuje, že jejich víra v otázce lásky mezi mužem a ženou, potažmo v postoji k ženám, je mnohem osvícenější, než jiné náboženské proudy, například než islám. A své tvrzení dokládají citací příkladů, kdy je ženám v muslimském světě přisuzováno podřadné postavení, zatímco muslimové se brání tím, že jsou to často jen špatně vyložené a fundamentalisty překroucené zásady. Ať je to jakkoliv, žena jakoby se stala jen argumentem, který obě strany využívají pro podporu svého tvrzeni.

Ale skutečně jsou křesťané tak osvícení?

Benjamin Kuras ve své knize Mao sexu uvádí následující: Podle svatého Tomáše Akvinského je žena stvoření „vadné a zmrvené“. Svatý Pavel z Tarsu zase radí Korintským, že žena je nečistá, a pro muže je bohulibé se jí nedotýkat. A předkřesťanský Aristoteles, na jehož moudrosti stála katolická scholastika, pokládal ženu za podřadného člověka. Vlastně to ani nepřekvapí u mudrce, který věřil, že mužskou erekci působí hlavně řeřicha, petržel, artyčoky, tuřín, chřest, kandovaný zázvor atd. Jakoby zapomněl, že mužskou erekci působí hlavně ženské. Nenávist k ženám zde byla naštěstí spíše platonická, na rozdíl od té pozdější křesťanské, která upalovala ženy jako čarodějky posedlé ďáblem, což se projevovalo tím, že se při milování svíjely a sténaly. V židovské tradici si takové misogynství sice žádný prorok nedovolil vyslovit naplno, ale každý ortodoxní žid si je v hloubi duše potvrzuje o každém svítání, když děkuje Bohu, že ho nestvořil jako ženu. Tolik citace.

Lze namítnout, že tyto uvedené příklady jsou z dávné minulosti a dnes jsou již podobné názory dávno překonané, zatímco v muslimském světě i v dnešní době jakoby panoval středověk. Ale to je vlastně správná námitka-islám vznikl později než křesťanství, takže pokud platí premisa, že i myšlenkové a náboženské proudy potřebují k vývoji určitý čas, je to vlastně logické, jakkoliv kruté a zpátečnické se nám může zdát to, co se v islámských zemích dnes děje. Islám je o šest set let mladší, takže se nachází ve fázi, v jaké bylo křesťanství kolem roku 1400. Co dělali křesťané v  patnáctém století? Upálili například Jana Husa jen proto, že projevil svobodu slova (kterou se dnes západní svět tak zaštiťuje a ospravedlňuje tím i případy, kdy zesměšňuje náboženské symboly ostatních). Hus nikoho nezesměšňoval, jen nesouhlasil s odpustky. Jako on dopadl Girdano Bruno a jiné, které upálili pro jejicho vědecké objevy, nemluvě o procesech s čarodějnicemi.

Ale otázka nerovnost žen nepatří jen minulosti, ve zmíněné knize Mao sexu se její autor zmiňuje o tom, že i celkem nedávno byli křesťané ještě poměrně „zaostalí“  a uvádí Katolickou encyklopedii z roku 1940 kde se tvrdí, že ženy jsou podřadnější jak tělem, tak duší.

Americký spisovatel L.Ron Hubbard, zakladatel jednoho z nejnovějších a mezi hollywoodskými hvězdami oblíbených náboženství zvaného scientologie svým věřícím v roce 1980 hlásal zásady jako: Společnost, která ženy učí čemukoliv kromě řízení rodiny, péče o muže a utváření příští generace, je

na cestě k zániku (str.31 zmíněné publikace)

Je známo, že muslimové nechtějí Korán překládat jen proto, aby nedošlo k nesprávné interpretaci. Je možné, že u četných překladů Bible se občas někde něco překroutilo. Zde je několik příkladů:

Například v části nazvané Efezským 5.22 se říká:

ženy podřizujte se mužům svým jako Pánu.

Ale řecké slovo hypotasse se dá přeložit jako zaujmout místo pod, umístit pod, což nemusí nutně znamenat podřízenost. Rozverný čtenář by to třeba mohl chápat jako vybízení k sexuálním hrátkám v misionářské poloze. Jenže ono by to mohlo znamenat, že muž by měl ženu ochraňovat, být nad ní jako ochranný štít, který od ní odvrátí veškerá nebezpečí. Přesto si to muži vyložili tak, jak se jim hodí, tedy že se jim má žena podřizovat.

Matouš 5.28 varuje: každý kdo pohledí žádostivě na ženu, již s ní zhřešil a zcizoložil ve svém srdci-no kdyby věděl, kolik dobrých křesťanů dnes projíždí pornografické servery před tím, než se večer uloží do manželského lože…

V textu Korintským 7.11 se říká: žena se může od muže oddělit a rozvést se pro cizoložství. Stejně jako u výše citovaného Matouše, lze jen dodat, že autor těchto slov zřejmě netušil, jak se dnes uvolnily mravy a nevěra je téměř standardem. Kolik mužů, ctihodných křesťanů, má nějakou tu bokovku aniž by si uvědomili, že tak neplní zásady svaté knihy, pro kterou jsou na druhé straně ochotni vést náboženské války?

Nicméně je zmíněný text svým způsobem již pokrokovější, neboť dává ženám zapravdu, když nechtějí své nevěrné muže snášet. Dnešní muži však proti tomu argumentují tím, že žena při svatbě slíbila, že při manželovi bude stát v dobrém i zlém, čímž mají evidentně na mysli, že by měla tolerovat i jejich nevěru. Sami však při ženě stojí hlavně v době, kdy teprve budují kariéru a domov. Ale sotva jsou materiálně za vodou, tedy když se vypracují (často s pomocí manželky), opouští starou opotřebovanou ženu a najdou si mladou milenku. Takže vlastně porušují zásadu, na kterou se sami odvolávají

Pavel v Listech Efezským kapitole 5 říká: že muž má svou ženu milovat jako sebe sama. Má ji bránit a zaopatřovat-

K tomu snad není co dodat. Kolik mužů ohnivě se hlásících ke křesťanství se dnes takto opravdu chová?  Pokud v životě ženy selže většina okolních mužů-rytířů-ochránců, uchylují se často při hledání ochrany někoho většího, silnějšího a ušlechtilého, ve víru v nějaké nadpřirozeno nebo v Boha. A to vůbec nemusí být zbloudilé a pomatené ovce, jak si o nich někteří neznabohové myslí. Potřebu ochrany mají ženy totiž tak hluboko v genetické výbavě, jako muži třeba potřebu zahýbat-poeticky řečeno zasívat jinde. Tento zdánlivě nesouměřitelný příměr jsem užila jen proto, aby případný čtenář-muž lépe pochopil, jak neodolatelně silné je pudové nutkání slabšího pohlaví cítit kolem ramen silné paže ochranitele.

S ohledem na časté skandály se sexuálním zneužíváním, které poslední dobou otřásají církevními kruhy, stojí za povšimnutí poněkud benevolentní přístup k případům, kdy kněz využije své ovečky. Slyšela jsem obhajoby typu: No tak prostě jen neudržel pudy, vždyť je to taky chlap, nebo možná si jen výraz pasení oveček vyložil jinak,  jakoby zaměnil slovo pastýř za slovo pasák, který jakožto ochranitel prostitutek také občas neudrží pudy a svých chráněnkyň zneužije (použije), či ještě přesněji využije jejich služeb.

Nevím, jestli tyto výroky jejich autor myslel vážně, doufám, že ne, protože by to naznačovalo, že pro chybujícího kněze a jeho pudy mají někteří lidé více pochopení než pro pomatenou ovci-ženskou, která začne bečet o své pudové potřebě být ochraňovaná. Zřejmě nejsou pudy jako pudy.

Chtěli jste emancipaci, tak tady jí máte, reagují mnozí na ženské kňourání o tom, jak se cítí slabá a bezmocná.

Ale zpět k Bibli.

Co chcete dostanete, když mu dáte, co chce on

Říkají Pavel 5.33,  a Petr 3.7, když ženám udílí rady, jak si získat mužovu lásku. Vzhledem k tomu, že muži kromě čistého prádla a teplé večeře očekávají od svých žen i dobrý sex, dalo by se to interpretovat jako navádění k povolnosti, v krajních případech i prostituci.

Zkrátka, těchto pár příkladů jasně ukazuje, že pokud se chce, dá se překroutit vše.

A na závěr této úvahy bych opět odcitovala Benjamina Kurase, který se k ženám obrací s tímto: Prozradím vám něco, co málokdo ví, a kdo to ví, rád to tají. Tvůrce vesmíru vás ženy stvořil proto, že na něho z osamělého mužského člověka začínala jít hrůza. Upiplal si vás jako pomoc na obranu své planety, své tvorby a sebe samého – proti muži. V hloubi duše to víte. Ale jestli o tom ještě pochybujete, nalistujte si první knihu Mojžíšovu zvanou Genesis, kapitolu II, verš 18, v němž Bůh stvoří ženu. Váš překlad vám pravděpodobně bude tvrdit něco jako „udělám člověku pomoc a partnerskou podporu.“ To je ten tradiční překlad, kterým si mužští vykladatelé Božích záměrů pojistili svatý punc pro svou vládu. Vykladatelé svatých textů si slovo Boží vždycky vykládají, jak se jim to hodí do krámu. A tož my teda taky. Ten druhý možný překlad, který vám naopak dává svaté právo se proti vládě mužů bouřit, protestovat a oponovat, je totiž tento:  Udělám si na člověka pomoc proti němu.

Potud citace …tak si říkám, že bych pana Kurase ráda poznala. Ale mám podezření, jestli je to vážně chlap.

Autor: Libuše Palková | středa 8.7.2015 8:28 | karma článku: 12,64 | přečteno: 543x
  • Další články autora

Libuše Palková

Veřejná omluva

28.4.2019 v 6:35 | Karma: 10,61

Libuše Palková

Libo-li koprolit?

25.4.2019 v 11:07 | Karma: 5,53