Sto tisíc mrtvých za Jeruzalém

Nebojte, to není nějaké nové heslo radikálních muslimských fanatiků, které rozzuřil fakt, že na Jeruzalém si dělá stále větší nárok židovský stát, a kteří by chtěli získat zpět větší kontrolu. Svaté město patřilo vždy i křesťanům.

Během křížových výprav padly statisíce  křesťanů ve snaze osvobodit Jeruzalém z rukou muslimských barbarů a paradoxem je, že po cestě zabíjeli právě i židy. V květnu 1096 dosáhli křižáci Mohuče a Špíru, kde žily bohaté židovské obce. "Kristovi vrazi" jak tehdy říkali židům nejen fanatičtí teologové, se tak stali prvními oběťmi údajně božského úkolu křižáků. Místo aby sami židé tehdy spolu s křižáky jeli osvobodit město, na které si dnes činí právo, nechali jiné, aby nasazovali své životy a vyrvali Jeruzalém z rukou muslimů. Jenže zřejmě židé nepočítali s tím, že rozzuřené po bohatství toužící hordy se po cestě pustí do každého. Podle jednoho židovského kronikáře zbožné hordy křižáků pronikly v Mohuči do židovských čtvrtí a synagog, ničily, loupily, vraždily na potkání, těhotným ženám  rozřezávaly břicha, zabíjely děti. Podobně ukrutně si křižáci počínali dále, třeba v Zemunu, Uhry osídlením předměstí Bělehradu, kde vyplenili město a pozabíjeli na 4000 Maďarů. Mnozí z křižáků nebyli vedeni jen touhou vyhubit muslimy, ale také materiálními výhodami, touhou po dobrodružství, a navíc jim papež slíbil, že jim budou odpuštěny hříchy. Takže pod pláštíkem ušlechtilého poslání se jednalo o zcela prozaické motivy, a to platí i dnes v mnoha válkách a takzvaných mírových misiích vedených po celém světě.

Kaplan Fulcher ze Chartres zaznamenal papežova slova, když v listopadu 1095 vyzýval lid, aby táhl do Svaté země: "Nejen já, ale sám Bůh vás jako horlivé heroldy Kristovy žádá, abyste Turky, tu bezectnou rasu vyhubili a pomohli křesťanským obyvatelům." Papež Urban ale zamlčel, že kromě toho mu šlo o sjednocení ortodoxní a katolické církve, tyto své politické cíle tehdy šikovně zakryl náboženskými motivy. Stejně tak dnes se v lidech rozdmýchávají podobné nálady a strach, ze kterých samozřejmě roste nenávist. Po necelých tisíci letech stejná rétorika, stejné metody a stejně vystrašení lidé ochotní  jít zabíjet jiné.

Sto tisíc mrtvých za Jeruzalém.- Bůh to chce-je název jedné z kapitol  takzvané Černé knihy Bible od Michaele Hebeise. Kdo si ji přečte, najde nejednu přesnou paralelu na současné dění ve světě.

Autor: Libuše Palková | pátek 10.8.2018 14:48 | karma článku: 21,74 | přečteno: 1515x
  • Další články autora

Libuše Palková

Veřejná omluva

28.4.2019 v 6:35 | Karma: 10,61

Libuše Palková

Libo-li koprolit?

25.4.2019 v 11:07 | Karma: 5,53