Podobá se současná vlna protiislamismu dřívějšímu antisemitismu?

Vše se opakuje jen pokaždé trochu jinak. Když pročítám blogy o burkinách a muslimech a soudy lidí všeobecně, mám pocit, že něco podobného jsem už někdy někde četla…jen v bleděmodrém.

 

Antisemitismus vyjadřuje nenávist a předsudky vůči Židům, jenže kromě nich se k Semitům řadí i další národy, například Arabové, neboť i oni podle Bible vzešli z rodu patriarchy Šema (Sem-proto Semité), jednoho ze tří bratrů bájného Noema, a jsou tedy Semity. Přesto antisemitismem se obecně míní jen protižidovské projevy, protože ve své nejpůvodnější podobě směřoval proti Židům jako národu, který odvozoval své bytí z náboženského vyznání-judaismu, takže zpočátku antisemitismus splývá s antijudaismem. Zprvu měl charakter pomluv, jež svědčily o neporozumění židovským zvykům a tradicím. Někteří řečtí autoři například tvrdili, že Židé vykrmují řecké mladíky, aby je obětovali svému Bohu,  že se modlí k vepřům a oslům,  a nejrozšířenější starověkou pomluvou bylo, že jsou často nemocní leprou a proto je lepší s nimi nepobývat. Židé ve svém běžném životě  zachovávali odvěké rituály předků a udržovali své zvyklosti,což ostatní považovali za pohrdání daným řádem i bohy a proto se k nim mnozí stavěli nepřátelsky. Na tyto stereotypy starého Řecka a Říma navázalo křestanství a dále rozvinulo  základní teze antijudaismu starověkého - představu o židovském národě jako konfliktních vynavačích škodlivé víry, odpůrcích většinové-tudíž jedině správné vize světa a tedy těch, kdo mají být vytrženi ze společnosti. Od desátého století byl satan zpodobňován jako kozel s židovskými rysy. V německé tradici se uchytilo připodobnění Židů  k vepřům, neboť oběma prý byla společná jejich nečistota. Kozlům a vepřům, tedy Židům, měl být společný i zápach-v kontrastu s vůní svatosti vyhrazené  křesťanství. V pozdější protižidovské propagandě zase byli Židé srovnávání s hmyzem, něčím co obtěžuje, parazituje na jiných a saje krev čímž vyvolává infekci. Nešlo o pouhé nadávky, tento antisemitský slovník měl i skrytý význam. Je-li někdo soustavně vykreslován bez své lidské přirozenosti a snižován na pouhý hmyz, nezdá se pak mnohým divné, že se s ním jako s hmyzem zachází: je ho možné zašlápnout, odehnat, rozdrtit-bez výčitek zničit.

Volně zpracováno podle knihy Židé-dějiny a kultura

Autor: Libuše Palková | sobota 22.7.2017 9:53 | karma článku: 24,15 | přečteno: 3466x
  • Další články autora

Libuše Palková

Veřejná omluva

28.4.2019 v 6:35 | Karma: 10,61

Libuše Palková

Libo-li koprolit?

25.4.2019 v 11:07 | Karma: 5,53