Vzkaz islandského vulkánu
Zatímco se novináři učili správně vyslovovat jazykolam názvu islandské sopky (Eyjafjallajökull), ekonomové už propočítávali škody, které vulkán způsobil ochromením leteckého provozu. Kromě lidského rozměru oné patálie (zhruba 6,8 mil. evropských pasažérů zůstalo trčet na letištích celého světa, řada z nich v žalostných podmínkách) se rýsují ohromné hospodářské ztráty. Dosavadní propočty ukazují, že škody leteckých společností budou vyšší než po teroristických útocích z 11. září 2001. Je jen otázkou dnů, kdy první letecké společnosti požádají své vlády, aby jim finančně pomohly pokrýt utrpěné ztráty.
Krize leteckého provozu ukázala na zranitelnost evropské civilizace – pokud dojde k ochromení letecké dopravy, řada podniků není schopna fungovat, začne váznout zásobování, důležitá rozhodnutí musí být odkládána a škody firem šplhají do miliardových částek.
Dvacet let už se v Evropě diskutuje o potřebě jednotného vnitřního dopravního trhu a jednotném evropském vzdušném prostoru. Dodnes nic takového ve skutečnosti nemáme. Kompetence EU v letecké přepravě jsou omezené. Rozhodnutí uzavřít vzdušný prostor se odvíjí od doporučení nezávislých expertů a probíhá vždy na mezistátní úrovni.
Evropa by měla vnímat vzkaz islandské sopky jako podnět k přemýšlení o alternativách. Letadlo bereme jako moderní dopravní prostředek, zatímco vlak jakoby patřil minulosti. Železniční doprava by přitom mohla být ekologickou alternativou k současné letecké přepravě. To však pouze za předpokladu moderní infrastruktury, která umožní vysokou rychlost přepravy. Kromě ohleduplnosti k životnímu prostředí vychází vlak ze statistik jako nejbezpečnější prostředek. Jednotný vnitřní trh EU má téměř půl miliardy obyvatel. Bylo by jen logické, aby evropští podnikatelé i jednotliví cestující využívali také moderní železniční systém. Je absurdní, že v Unii dodnes nelze zakoupit jedinou vlakovou jízdenku, aby člověk mohl důstojně cestovat z jihu na sever EU!
EU již od roku 2001 tlačí na otvírání národních železničních trhů evropské konkurenci. Od začátku letošního roku je teoreticky v EU železniční přeprava osob liberalizována, ale zatím nepozorujeme nárůst nabídky nových služeb cestujícím ani nárůst konkurence. Vysokorychlostních vlakových spojů je pořád málo. Pokud jde o nákladní vlakovou přepravu, ta byla v EU otevřena mezinárodní soutěži dokonce od roku 2007 a ani zde nelze hovořit o podstatném přesměrování zboží na železnici. Důvodem je to, že řada zemí se uchyluje k protekcionismu a úmyslnému legislativnímu zdržování. Ani Česká republika se svými Českými dráhami neslouží ostatním za vzor.
Oblak sopečného prachu sice zakryl velkou část evropského nebe, ale taky něco důležitého odhalil: mimořádnou zranitelnost globalizované evropské ekonomiky a její závislost na letecké přepravě. Pokud se podaří tento podnět využít k omezení závislosti na létání, mohlo by nakonec i v případě sopečné pohromy platit, že všechno špatné je pro něco dobré.
Libor Rouček
Čtěte životopisy kandidátů!
Rozhlédneme-li se po dominantních heslech letošní kampaně před volbami do Evropského parlamentu, snadno se nás zmocní skepse.
Libor Rouček
Má ještě Putin v ruce klíč k osudu Ukrajiny?
Ukrajina stojí před dalším dnem, který pro ni může být osudový. V neděli chtějí proruští separatisté z Doněcku a Lugansku uspořádat referendum o odpojení těchto regionů od Ukrajiny. Tento scénář nápadně připomíná Krym, který se koncem února přesně stejným způsobem rozhodl osamostatnit, aby se vzápětí připojil k Rusku.
Libor Rouček
Kdy a jak skončí Putinův režim se možná rozhoduje už dnes
Pokud jde o Putina, tak jakkoli to nebude snadné, není možné se otočit k Rusku zády – musíme se v rámci snahy o uklidnění konfliktu na Ukrajině snažit s Kremlem navázat jednání, jehož výsledky budou závazné pro všechny zúčastněné. Nejhorší, co by se mohlo stát, by byla analogie k roku 1914, kdy spolu mocnosti úplně přestaly komunikovat a celý kontinent zachvátila válka. Putin asi nepřestane podněcovat nepokoje na jihovýchodní Ukrajině, protože potřebuje Ukrajinu slabou, kterou bude moci zpovzdálí ovládat. Pořádání svobodných voleb není v jeho zájmu.
Libor Rouček
10 let poté: nedokončená symfonie pokračuje
Letos máme rok významných výročí: připomínáme si 100 let od vypuknutí první světové války a 75 let od vypuknutí druhé světové války. Před deseti lety jsme spolu s dalšími devíti zeměmi přistoupili k Evropské unii a definitivně zpečetili konec studené války. Za ta léta našeho členství se hodně změnila Unie i my sami. Je to příležitost k bilancování a k tichému zamyšlení nad starým kontinentem.
Libor Rouček
„Rozděl a panuj“ – osvědčená ruská metoda
Ukrajinská krize obnažila nemilosrdnou pravdu o kremelském režimu. Putinovy kroky jsou vedeny snahou upevnit si moc v Rusku, které technologicky zaostává za Západem a chudne. Ruské vedení se obává přitažlivosti Evropské unie pro bývalé sovětské republiky a snaží se proto Unii oslabit a podporovat nejrůznější extremisty uvnitř EU. Zatímco Putin horuje proti fašistům v Kyjevě, sám paradoxně financuje extrémní pravici v zemích Západu (od Jobbiku v Maďarsku, přes Národní frontu ve Francii a britský UKIP až po vyloženě neonacistický Zlatý úsvit v Řecku). Subjekty, které jsou proti EU, a hlásají referenda o vystoupení z Unie, jsou pro Putinovy záměry nadějnými partnery. Nenávist k EU spojuje Putina i s našimi euroskeptiky – vzpomeňme na výroky Václava Klause a jeho otevřené sympatie vůči Moskvě.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Autoritářské manýry, skandální, říká o chování Ficovy vlády po atentátu expert
Podcast Po atentátu na premiéra Roberta Fica členové slovenské vládní koalice v bezprostřední reakci...
Střední školu v druhém kole hledá 29 tisíc dětí. Jenže termíny přijímaček se kryjí
Až do pátku 24. května mohou neúspěšní deváťáci podávat přihlášku do druhého kola přijímacích...
Poslanci mají znovu jednat o odpuštění penále z odvodů na zdravotní pojištění
Přímý přenos Na poslední řádné schůzi před evropskými volbami se scházejí poslanci. Nejtřaskavějším bodem z...
Čerstvá řidička se srazila s malým cyklistou bez přilby. Transportoval ho vrtulník
V nemocnici skončil se středně těžkým zraněním malý cyklista, s nímž se na Tachovsku srazilo osobní...
NÁKUPČÍ AUTOMOBILŮ - BRNO (A12460)
AURES Holdings a.s.
Jihomoravský kraj
nabízený plat:
40 000 - 60 000 Kč
- Počet článků 186
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1832x
1988-1991 redaktor Hlasu Ameriky ve Washingtonu. Je členem obnovené ČSSD od r. 1990. Mluvčí vlády ČR v letech 1998 - 2002, poté zvolen poslancem parlamentu ČR. Od r. 2004 je členem Evropského parlamentu, kde působí v Zahraničním výboru. V lednu 2012 byl zvolen místopředsedou Progresivní aliance socialistů a demokratů v EP. Dlouhodobě se věnuje otázkám mezinárodní a evropské politiky.