Bikerovo pozdní odpoledne

Povaloval jsem se na zahrádce ve Vechtrovně – hospůdce, kterou si otevřel můj kamarád u cyklostezky.

Klopil jsem do sebe pívo, protože jsem si ho zasloužil; před chvílí jsem přijel ze svahu Sokola z trailu, kterej bikeři pojmenovali Jatka. Poprvé od zranění jsem si tam seskočil jednu skalku, na niž se mi dlouho nechtělo a radši jsem ji objížděl. Kolo oddychovalo vedle mě opřený o plot.

Seděl jsem u stolu sám a poslouchal poryvy vánku v koruně třešně, z jejíchž větví se na mě jako sníh snášely opadaný lístky bílých květů. Viděl jsem, jak nad hlubokým údolím řeky mlčky táhnou drobný oblaka a západní břeh se pomalu noří do stínu. Na lukách se vlnila tráva a po cyklostezce projížděli cyklisti jeden za druhým. Byl začátek května. Podvečer.

Moje myšlenky patřily kolu, těžkým úsekům trailu, mý práci a mýmu životu. Ne, nechtěl bych to dělat jinak. Pár věcí jsem posral a vytrestalo mě to. Ale jinak bych to asi neuměl. Zvedl jsem oči k obloze a najednou se odněkud z hloubky vynořily verše.

Po modrém blankytu bělavé páry hynou…

Pasáž z Máje, v níž se strašný lesů pán strojí k popravě a naposledy se rozhlíží po krajině a loučí se s ní. Krása těch veršů je tak opojná, až zahltí srdce. Dosahuje takový hloubky, že ani rána do hlavy, když si nepamatuju jména mnohých známých a celkově si nepamatuju spoustu blbostí, mi ji nedokázala z paměti vytlouct. Odříkával jsem si tu pasáž znovu a znovu.

K mýmu stolku si přisedli dva starší cyklisti. Chlap se ženskou, oba v barevných cyklistických dresech, a objednali si presíčko. Otočil jsem se a změřil si jejich kola: zánovní trekový modely s odpruženou vidlí přímo stvořený pro pojíždění po cyklostezce. Asi jezděj často.

Nevšímali si mě a bavili se spolu. To bylo dobře, protože mi je nepříjemný, když nějaký cizí lidi se mě při pohledu na moje kolo hned vyptávaj, kde jsem jezdil. A když jim to popravdě řeknu, obvykle prohlásí, že jsem blázen; ty nachcanější mi rovnou sdělí, že jsem bezmozek. Na takový názory já nejsem zvědavej. Ale tihle dva byli v klidu.

Pozoroval jsem nebe a mraky a trávu podél řeky. Taky jsem tu už nemusel sedět nebo bych nepřijel tímhle způsobem - z trailu Jatka. Jsem tak vděčnej, že to dobře dopadlo.

To vše zločinec ještě jednou zřel,

to vše, jež nyní opustiti měl,

a hluboký mu srdce žal uchvátí…

I když si mě nevšímali, musel jsem si nasadit černý brýle. Nikdo nepotřebuje vidět, jak mi po tváři tečou slzy. Musí to být krajně zábavný pozorovat takovej uzel svalů, že bulí jako děcko. Možná ne pro každýho, ale kdyby se mě ptali, co se mi stalo, asi bych jim jako vždycky odpověděl popravdě: že jsem si vzpomněl na verše z Máje. Do toho nikomu nic není.

Přemýšlel jsem, co budu dělat zítra po práci. Jestli bude slušný počasí, najisto pojedu na kolo. Ale má se to zkazit. Přijde déšť. Třeba zůstanu doma a odpočinu si. A raději se ožeru, než bych nad něčím přemýšlel. Některý myšlenky bolí. Plynutí času je neúprosný. Jednou pro každýho skončí. Na to by se moc často myslet nemělo.

Mnoho kadidlových zrnek dopadá na jeden a tentýž oltář. Jedno dříve, jiné později. Na tom však nezáleží.

Autor: Libor Jakubec | sobota 20.6.2015 10:50 | karma článku: 14,54 | přečteno: 508x

Tisíc kilometrů

Pro zachování lidskosti je naprosto nutný dělat zbytečný, nepochopitelný a nebezpečný věci. Věci, který jsou na hranici lidských možností a jeden za ně může zaplatit životem, ale pouze takový věci dávaj životu smysl.

11.7.2016 v 17:16 | Karma: 16,32 | Přečteno: 503x | Diskuse| Letní běh

Pstruh na másle

Do mýho oblíbenýho baru jsem tenkrát vjel na kolečkovejch bruslích a ta drzá hubená holka tam už seděla a hned se na mě osopila: No kde seš? Hodinu tady na tebe čekám!

2.2.2016 v 8:00 | Karma: 23,18 | Přečteno: 884x | Diskuse| Ostatní

Černá perla neprohrává

Šaňo je mladej chlap o něco drobnější než já a je Rom, na což je přirozeně hrdej, a tak si nechá říkat Černá perla. Nedávno seděl v kavárně u vedlejšího stolku a nějaký ženský kroutil před obličejem hrbolatou, kloubnatou pěstí.

29.1.2016 v 8:07 | Karma: 25,26 | Přečteno: 1101x | Diskuse| Ostatní

S gumou za pět set

Slovo kurva je v češtině dost nadužívaný. V jistým smyslu nahradilo dřívější křesťanský sakra. Rovněž má význam hrubý nadávky: támhle ten je taky pěkná svině, hajzl, podrazák čili... kurva. Původní význam – prostitutka – je řídký.

26.1.2016 v 12:50 | Karma: 27,14 | Přečteno: 1305x | Diskuse| Ostatní

Lužická porucha

Dá se nevěra pochopit? Dá se přijmout a odpustit? Kdepak. Nedá. Nevěra je totéž co zrada. Ta se dá jedině potrestat. Alespoň ve vlastním srdci srovnat to hnusný skóre. Alespoň vlastní srdce potěšit pomstou.

25.1.2016 v 14:07 | Karma: 31,22 | Přečteno: 2696x | Diskuse| Ostatní

Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát

3. května 2024

Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...

Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků

Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...