Turecký filmový deníček II. - Aşk Tesadüfleri Sever
Aşk Tesadüfleri Sever (2011)
Drama / romantický / komedie, 118 min.
Režie: Ömer Faruk Sorak
Film, jehož název znamená něco jako "Láska má ráda náhody", je již pátým režijním počinem Ömera Faruka Soraka, jehož doménou byly dosud moderně natočené komedie, z nichž z nejznámější je bezesporu parodie na hollywoodská sci-fi G.O.R.A. (2004) a nejpovedejší asi studentská dramedie Sınav (2006) stylizovaná do podoby akčního thrilleru. S Aşk Tesadüfleri Sever Sorak poprvé vstoupil do žánru romantického dramatu a kladné ohlasy diváků i kritiky napovídají, že ani tentokrát nešlo o krok vedle.
Na tklivá melodramata se ostatně turecké publikum nechává chytit rádo, o čemž svědčí i famózní (a zasloužený) úspěch snímku Issız Adam (2008) či četné pozitivní ohlasy na nenápadnou a skromnou indie romanci Başka Dilde Aşk (2009). V porovnání s těmito filmy je Aşk Tesadüfleri Sever výrazně rozmáchlejší a komplikovaněji vystavěný, avšak sdílí s nimi i nepřehlédnutelné společné znaky: Především ve všech třech případech sledujeme nějakým způsobem nestandartní milostné vztahy dvou lidí, kteří zastupují moderní, částečně pozápadněnou vyšší střední třídu s individualistickým myšlením i způsobem života.
Hrdinové nosí džíny a moderní trička, jezdí v drahých autech, baví se v rockových klubech, opíjejí se do němoty, souloží spolu na prvním rande, vzpírají se přáním rodičů a zařizují si život jen podle svých vlastních představ a nejsou přitom zobrazováni jako karikatury "morálně zdegenerovaných zápďáků", jak tomu někdy bývalo ve filmech z yeşilçamovské éry, které se podbízely tehdejšímu lidovému vkusu. Posun hodnot a životních priorit je mimochodem vtipně reflektován ve scéně, kde jedna z vedlejších postav dojatě vzlyká při sledování 'Selvi Boylum, Al Yazmalim' - slavného filmu z konce 70. let, jehož konzervativní venkovská hrdinka chodí na veřejnosti zahalená v souladu s islámskými předpisy a nakonec upřednostňuje život u rodinného krbu se starostlivým "tatíkem" před romantickou láskou k sebestřednému floutkovi.
I ženská hrdinka Aşk Tesadüfleri Sever se v jeden čas rozhoduje mezi dvěma muži, ale její situace je poněkud složitější. Zmíněná slečna se jmenuje Deniz a narodila se 1. září 1977 v Ankaře krátce poté, co do auta její matky narazil pár spěchající do porodnice. Tomu se ve stejný den narodil syn Özgür, jenž je druhou ústřední postavou snímku. Tato automobilová kolize byla první z dlouhé řady podivných náhod (a nehod), které porůznu propojovaly životy Özgüra a Deniz, byť je zároveň vždy něco rozdělovalo. Jako děti se spolu načas sblížili, ale nakonec si šel každý vlastní cestou. V dospělosti se oba opět setkávají v Istanbulu - to už je Özgür slavným fotografem a Deniz úspěšnou divadelní herečkou, co má šanci dostat roli v chystaném francouzském filmu - a při postupném vzpomínání na zážitky z dětství mezi nimi opět přeskočí jiskra. Jenže stále nic není jednoduché - Deniz má totiž před svatbou se snoubencem Burakem z bohaté tradicionalistické rodiny a Özgürův zdravotní stav se kvůli vrozené srdeční vadě rapidně zhoršuje. A samozřejmě má osud v zásobě ještě několik ironických náhod, které životy celého páru ještě více zamotají...
Zatímco Issız Adam a Başka Dilde Aşk jsou natočeny a odehrány vcelku autenticky a civilně, Ömer Faruk Sorak pro svůj nímek zvolil výraznější stylizaci a sáhnul po typických výrazových prostředcích blízkovýchodních melodramat, jenž se nacházejí někde napůl cesty mezi realistickým evropským filmem a exaltovaným Bollywoodem. To se projevuje jak v efektním vizuálu plném sytých plakátových barev, tak v nápadném zesílení emočního působení, jehož je dosaženo hlavně expresivním herectvím a užíváním výrazně náladotvorné hudby (film mimochodem dělá až nepříjemně okaté promo kapele TNK, žel tento druh vzájemná spolupráce známých hudebníků a filmařů je v Turecku stále častější).
Stejný prostor jako současnému dění je věnován i flashbackům do minulosti obou hrdinů, z čehož vyplývá dvojjakost nálady celého filmu. Zatímco současnost je podávána spíše smutně a realisticky, nostalgicky pastelové vzpomínky na minulost (byť ta minulost není vždy radostná) jsou plné komických sitaucí, vřelých úsměvů, roztomilých dobových detailů a pop-kulturních odkazů. A nejen tehdy, když se divák snaží rozluštit smysl této rozpolcenosti (Jistěže lidé mají vzpomínky většinou idealizované, ale sleduje tím režisér i něco jiného, než jen banální teze o prchlivosti štěstí a potřeby uchovat si vzpomínky na to dobré?) musí se ptát, zda Sorak natočil jen sympatickou žánrovou hříčku pro pobavení, nebo jeho film nabízí i hlubší interpretace.
Jednotlivé dílčí příhody, z nnichž se děj skládá, jsou prý ve většině případů inspirované skutečnými zážitky samotného režiséra a jeho přátel, takže se docela nabízí možnost, že tvůrcům nešlo o víc, než se jen zamyslet nad tím, jestli to, čemu říkáme "osudová láska", nemůže být jen šťastnou shodou několika okolností. Nejde však přehlédnout, že film obsahuje i nějaké vedlejší motivy, jejichž role v celku je pohříchu nepříliš jasná. Jde především o docela nápadné odkazy připomínající, jak bývá téma takové "osudové lásky" běžně zachycováno ve filmech (hrdinové sem tam nějaké sledují a občas je i napodobují; Deniz jako malá holčička dokonce vybízí Özgüra k polibku slovy "pojďme točit film") nebo v exaltovaných divadelních hrách (v nichž Denis vystupuje). Však taky vyústění Aşk Tesadüfleri Sever nakonec vypadá jako vystřihnuté z nějaké antické tragédie...
I s tím, že ponecháme otázku interpretace nezodpovězenou, je ovšem možné označit Aşk Tesadüfleri Sever za zdařilý a doporučeníhodný film. O to, že nenechá diváka chladným se s dostatečným nasazením stará Sorakova nápaditá režie a smysl pro nadsázku, malebná kamera Veliho Kuzlu (točil se Sorakem i G.O.R.u a Sınav) a v neposlední řadě fungující jiskření mezi hlavními protagonisty, z nichž si větší pochvalu zaslouží pohledná a přesvědčivá Belçim Bilgin Erdoğan v roli Deniz, než permanentně se culící Mehmet Günsür, který ztvárnil Özgüra.
Miroslav Libicher
"Co máš pod tou blůzkou?"
...aneb o filmové cenzuře v Indické republice a jejích ideologických východiscích.
Miroslav Libicher
Co nám feministky (nechtíc) prozradily o hráčích videoher?
Co máte udělat, chce-li být zavalení výhrůžkami smrtí? Kupodivu nemusíte napsat Satanské verše, natočit Poslední pokušení Krista nebo namalovat polonahou Matku Indii. Americká mediální kritička Anita Sarkeesian se na vlastní kůži přesvědčila, že úplně stačí natočit sérii videoblogů věnovanou analýze genderových stereotypů ve videohrách.
Miroslav Libicher
Jak muslimové hajlují a šíří neonacismus
Muslimové jsou známí spojenci nacismu. Ba nejen spojenci, ale dokonce i inspirátoři - když Hitler přemýšlel, co udělat s Židy, inspiroval se koránským textem, genocidou Arménů (která byla čistě islámským aktem a vůbec nesouvisela s válečnou situací) i radami antisemitského radikála Amína Husejního, který jakožto jeruzalémský muftí (dosazený Brity) vhodně reprezentoval postoje všech muslimů od Maroka přes Albánii až po Indonésii.
Miroslav Libicher
Islamofobie předmětem kritické diskurzivní analýzy
Diskuze kolem případu dvou muslimek, které kvůli zákazu nosit šátky opustily střední zdravotnickou školu v Praze, už sice utichly, nicméně to samé nelze říct o širších diskuzích o muslimech a "anti-muslimech" z řad českých občanů. Proto jsem se rozhodl zveřejnit zde text, který se týká výše zmíněné kauzy a poodhaluje také diskurzivní strategie uživané českými odpůrci islámu.Článek je upravenou verzí mé školní práce, jejímž předmětem byla kritická diskurzivní analýza (CDA). Téma i konkrétní text k analýze jsem si zvolil sám. Jelikož jde o můj úplně první pokus o kritickou analýzu diskurzu a nemám žádné lingvistické vzdělání (studuji mediální studia), prosím čtenáře, aby si na základě tohoto textu nedělali představu ani o CDA, ani o úrovni našeho vysokého školství :)
Miroslav Libicher
O muslimské nenávisti, víře, svobodě slova a cestovních zavazadlech
Se svým blogerským kolegou Lukášem Lhoťanem poměrně vydatně komunikuji již od doby, kdy byl znám jako jakýsi neoficiální mluvčí českých "liberálních" muslimů a v přátelském duchu jsem se s ním setkal i nedlouho poté, co se stal křesťanským islamoklastem - tedy zaníceným a nekompromisním kritikem islámu. Ač se stavím značně kriticky k jeho současnému mediálnímu působení, v rámci něhož osobní spory se svým někdejším "šéfem" (a snad i přítelem) Muneebem Alrawim povýšil do roviny souboje civilizací, zatím jsem neměl potřebu reagovat na žádnou z jím vyhlášených žaboyších válek vlastním článkem. Tentokrát tak poprvé činím - ne proto, že bych současnou "kauzu" považoval za závažnější než byly ty předchozí, ale spíše proto, že chci mít po ruce nějakou ucelenou reakci, na niž bych mohl odkazovat v množících se internetových diskuzích.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Než bude ministrem, musí Tuleja vysvětlit okolnosti svých publikací, řekl Fiala
Premiér Petr Fiala (ODS) má za důležité, aby kandidát TOP 09 na ministra pro vědu Pavel Tuleja do...
Ruské jednotky vstoupily na základnu v Nigeru, kde sídlí americká armáda
Ruské vojenské jednotky vstoupily na leteckou základnu v Nigeru, kterou využívá americká armáda....
Do školy v Litvínově vnikl muž. Policie ho pak našla v obchodě, kde kradl
Desítky policistů, hasiči i záchranáři se ráno sjeli k litvínovskému gymnáziu. Důvodem bylo...
Rok od tragického požáru v Brně: osm obětí připomíná pietní místo u stromu
Drobné bílé kamínky, srdíčka, květiny i vzkazy se hromadí u stromu v brněnské Plotní ulici. Ještě...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 59
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2073x
Seznam rubrik
Oblíbené knihy
- G. Fuller: World Without Islam
- S. Arslan: Cinema in Turkey - A New Critical History
- B. Lewis: Dějiny Blízkého východu
- P. Barša: Politická teorie multikulturalismu