Turecké 'Oscary' ovládla diskriminace a tři deprimovaní policisté

V pondělí se v istanbulské Kongresové hale Lütfiho Kirdara rozdávaly tzv. 'Yeşilçam Ödülleri' - nejprestižnější národní ceny v rámci turecké kinematografie. Nejvíc si jich přitom odneslo komorní drama o diskriminaci a psychologický thriller sledující vyšetřování brutální vraždy vedené třemi policisty s vážnými osobními problémy.

Údílení cen, které má tímto za sebou teprve svůj čtvrtý ročník, pořádá nadace pro kinamatografii a audiovizuální kulturu TÜRSAK za podpory největšího tureckého mobilního operátora TURKCELL, jakožto vyvrcholení Týdne tureckého filmu probíhajícího v instanbulské čtvrti Beyoğlu, tradičním centru tureckého filmového průmyslu. Sám název cen odkazuje na nejproslulejší "filmovou" ulici Yeşilçam, jejíž jméno je zároveň synonymem pro Hollywoodem insporovanou tureckou tvorbu především v letech 1950 - 1980.

Ač bývají Yeşilçam Ödülleri přezdívány jako "turecké Oscary", není jejich předávání zamýšleno jako nějaká pompézní událost pro široké publikum a z nominovaných snímků zahrnujících jak komerční blockbustery, tak nenápadný klubový art, prefereruje téměř 3000 členná porota většinou tu druhou kategorii.

Role moderátorů letošního předávacího ceremoniálu se ujali herec Halit Ergenç (českým divákům známý jako Onur z Tisíce a jedné noci) a modelka Cansu Dere.

 

Trailer k filmu Çoğunluk

 

Za rok 2010 se v Turecku natočilo celkem 65 filmů a jen na projekcích v zahraničí prý vydělaly v přepočtu více jak miliardu korun. Některé z nich také získaly ceny na prestižních mezinárodních festivalech a diskutovalo se o nich v odborném tisku. Film se tedy stává jedním z hlavních pilířů turecké prestiže v zahraničí. Domáci odborníci z celé loňské produkce nominovali na ocenění celkem 17 snímků rozličných stylů a žánrů.

Vítězem v kategorii nejlepší film se podle očekávání stalo komorní drama Çoğunluk debutanta Serena Yüceho, jenž sleduje vnitřní proměnu tureckého mladíka, který se vzpírá brutalitě autoritativního otce zatímco navazuje vztah s dívkou pocházející z diskriminované kurdské menšiny. Snímek si z udílecího večera odnesl taktéž sošky za nejlepší scénář (Yüce), nejlepší mladý talent (Esme Madra, představitelka zmíněné Kurdky) a za nejlepší režisérský debut. V této kategorii byl začínající režisér již na podzim minulého roku oceněn i na festivalu v Benátkách.

Po čtyřech cenách získal také detektivní thriller Av Mevsimi, který se více než na samotné vyšetřování vraždy mladé dívky, z jejíhož těla se našla pouze paže, soustředí na osobní problémy trojice hlavních vyšetřovatelů a z detektivní žánrovky se tak postupně mění ve studii charakterů. Slavný režisér a scénárista Yavuz Turgul již má sice za sebou lepší a významnější snímky, přízeň poroty si však jeho nový film dokázal získat díky kameře (stál za ní Uğur İçbak), nejlepšímu herci ve vedlejší roli (Okan Yalabık) a nejlepší herečce ve vedlješí roli (Melisa Sözen). Překvapivou událostí bylo, že cenu za hlavní mužský herecký výkon pro Av Mevsimi vydobyl populární komik Cem Yılmaz, pro nějž byl psychicky labilní policista İdris vůbec první vážnou rolí. Deník Hüriyet uvádí, že Yılmaz ve své video-děkovačce celý sál pobavil ironickým komentářem, v němž se naoko podivoval nad segrací pohlaví v kategorii cen pro nejlepší herce / herečky.

 

Trailer k filmu Av Mevsimi


Několik nominací měla i westernová parodie Yahşi Batı, v níž si Yılmaz nejen zahrál, ale také k ní napsal scénář. Ta však nakonec dosáhla jen na cenu za výtvarné pojetí.

Jako nejlepší herečka byla oceněna Demet Akbağ za roli ve veleúspěšné komedii Eyyvah Eyvah a cena pro nejlepšího režiséra, spolu s cenou za nejlepší střih, po právu připadla světově oceňovanému filmaři Rehu Erdomovi za snímek Kosmos - fantaskní pocitové drama o vyšinutém "mesiášovi", který rozčeří stojaté vody v nejmenovaném pohraničním městěčku (natáčelo se v napůl tureckém a napůl ruském Karsu, jehož lokace ve spojení s brilatní kamerou dodávají filmu jedinečnou atmosféru).

Zatímco jiní se radovali, zklamaní museli být tvůrci dramatu Kavşak, jež bylo navzdory mnoha nominacím v hlavních kategoriích oceněno pouze za hudbu. Vítěz loňského Febiofestu, kurdsky namluvený turecko-německý snímek Min Dît (u nás uvedený pod názvem Děti z Diyarbakiru) měl pouze jednu nominaci (za mladý talent) a některé oceňované snímky se v nominační listině neobjevili vůbec. Řeč je především o filmu Bal, s nímž režisér Semih Kaplanoğlu získal hlavní cenu na německém festivale Berlinale a který měl i tu čest reprezentovat Turecko na letošních Oscarech. Žádné nominace se nedočkal ani největší loňský komerční hit - akční trhiller na téma islamofobie New York'ta Beş Minare, jehož režisér Mahsun Kırmızıgül vede již od dob svého veleúspěšného debutu Beyaz Melek (2007) studenou válku s tureckými filmovými kritiky.

Za neprávem opomenutý bych si dovolil označit i hollywoodsky stylizovaný detektivní thriller Ejder Kapanı.

 

Trailer k filmu Kosmos

Autor: Miroslav Libicher | středa 30.3.2011 19:15 | karma článku: 11,02 | přečteno: 2599x