Indové, žádný strach - Facebook vás vybělí

Kulturní šoky mohou mít různou podobu. Jeden takový kuriózní způsobila indická internetová reklama na kosmetický přípravek Vaseline v podobě aplikace pro sociální síť Facebook. V čem je háček? Funkce aplikace totiž spočívá v tom, že si do ní můžete nahrát fotku svého obličeje a ten vám prográmek virtuálně vylepší tak, že jej vybělí.

Barva pleti Shadida Kapoora, zdá se, odpovídá ideálům Indů i Evropanů...

Evropané (zvlášť ti útlocitnější) to mohou brát (a taky že berou) jako nějakou zlou rasistickou provokaci, či obzvláště bizarní marketingový omyl, ale v Indii jsou na taková reklamní sdělení zvyklí - světlá kůže je pro místní obyvatele totiž ideálem krásy, jaký v zemi přetrvává po staletí a je mohutně propagovaný i v současné mediální sféře.

Ostatně i z reklamy na krém Vaseline se usmívá populární bollywoodský herec Shahid Kapoor. Reklamní kreativci ale klidně mohli zangažovat i někoho jiného, protože mezi mainstreamovými indickými herci nenajdete téměř nikoho, jehož pleť by byla tmavá (a pokud najdete, tak se vsaďte, že hraje výhradně záporáky nebo komické vedlejší postavy). V Jižní Indii jsou lidé obecně tmavší, než na severu, ale ani tamní filmové průmysly s příliš snědými herci moc nepočítají, přestože nepříliš sexy atributy jako pokročilé vrásky, plešatost, nebo nadváha nebývají překážkou k tomu, aby se člověk mohl stát obdivovaným "jižním" filmovým hrdinou.

Někdy se tvrdí, že kult "bledé tváře" vyplývá z tradičního kastovního systému, kde měli mít příchozí (světlí) Árijci vyšší postavení, než domorodí (a tmaví) Drávidé. Problémem této teorie je fakt, že moderní genetické výzkumy popírají významnější biologické rozdíly mezi jednotlivými kastami (jakožto i celkově dříve rozšířenou představu árijské invaze do Indie) a navíc je fenomém zesvětlování známý i mimo hranice indického subkontinentu - podobné představy o "správném" odstínu pleti mají i mnozí Arabové, Turci, nebo Íránci a i u nich jde nejspíš o dlouhověké tradice.

Jelikož různých zesvětlujících přípravků se v Indii (a zemích Blízkého východu) prodávají mraky, jsou mohutně propagované a bohužel ne vždy zrovna zdravotně nezávadné, ozývají se pochopitelně (krom obligátních protestních facebookovských skupin) i prominentní hlasy proti nim. Ty nejsilnější patří třeba indické verzi časopisu Vogue, nebo světoznámé indické herečce a modelce Aishwaryi Rai Bachchan, která před lety správně připomněla, že "bílí" Evropané naopak tráví hodiny na slunci a v soláriu, aby se opálili do odstínu ne nepodobnému tomu, jaký mají Indové přirozeně od narození.

Fígl je ovšem v tom, že na jednu takovou Aishwaryu připadají desítky dalších celebrit, které "bělící" přípravky naopak propagují a i v oněch facobookovských skupinách je rozložení sil poněkud nerovnoměrné. Inu, všichni stále touží po tom, co mají ti druzí ;)

P.S: A ano, vzpomněl jsem jsi si v této souvislosti na prací prášek Árijec :)

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Miroslav Libicher | čtvrtek 15.7.2010 18:18 | karma článku: 11,83 | přečteno: 1314x