- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
"Příliš pravdivé" - Tropo vero - prohlásil papež, když uviděl svůj portrét z ruky španělského mistra. Výraz pevnosti, zúskostňující nejistoty, nervní sensibility krotící sama sebe nesmírnou vůlí, to člověk snadno přečte v obraze a nemusí být hned psycholog. A to je jen jeden z obrazů budících obdiv. Nemohu pominout akt ležící Venuše, jejíž svůdný bok je zvýrzněn bílou! drapérií. Nepochopitelná odvaha klást k sobě barvy, jež se doplňují, ale nezvýrazňují, tato rafinovaná estetika přenáší tělesnost do nebeských sfér a Venuše je skutečným stělesněním vášně a lásky, bez toho, že by se odhalil jediný detail. Tizian a Giorgione se vými Venušemi, jen hledali téma, Velasquez Venuši otočil a těmi nejskrovnějšími prostředky našel potřebný výraz, Ingers se snažil zalíbit a Manet vše ukončil. A nejenom tímto dílem ční Velasquez nad dějinami umění - ba právě - spíše mnoha dalšími. V některých dílech je jako by dovršitel - třeba obraz Infantky. Tam malířství nalézá svou konečnou hrdost, když se bez rozpaků staví na roveň pyšným králům, nad "jejichž říší slunce nezapadá" V jiných spíše jako by naznačil cestu - třeba Přadleny - jedno z prvních děl se sociální tématikou - třebaže zaobalenou do hávu mytologie. Jeho portréty bláznů jsou také v jistém smyslu novinkou. Začal s tím už el Greco, které chovance ústavu nazval apoštoly, ale všední lidský výraz jim vtiskl až Vélasquez.
Díla, která jsem kopíroval: jako mladík jsem kopíroval sv. Jeronýma, infantku Isabelu, portrét papeže Inocence a Misantropa. Velmi toužím pustit se do kopie obrazu "Pokušení Tomáše Akvinského"
Možná bych měl zmínit i kopie el Greca, do kterých jsem se také pustil ve věku jinoštsví. Je to:hlava Panny Marie, Kristus na hoře Olivetské, sv. František, sv. Máří Magdaléna, Sedmá pečeť apokalipsy, Toledo v bouři, Korunování pany Marie, Nanebevzetí Panny Marie, apoštol Ondřej, apoštol Matouš, apoštol Jan.
Další články autora |