Vulkán Vesuv

Můj děd navštívil ve třicátých letech Neapol. Jako malý kluk jsem si se zájmem prohlížel fotografie a pohlednice, na nichž mě fascinovalo panoráma Vesuvu s obláčkem dýmu. Loni v září jsem ve svých čtyřiceti letech vystoupal ke kráteru zmíněného vulkánu..

V osm hodin ráno na trajektu z Ischie do Neapole vypadalo počasí všelijak, jenom ne přívětivě. Na otevřeném moři foukal studený vítr a slunce jen občas vykouklo zpod těžkých mraků.

Nakonec se i počasí trochu umoudřilo. Jelo se autobusem neuvěřitelnými serpentinami mezi lávovými poli.

Samotný vulkán a nejbližší okolí chrání Vesuvský národní park ( Parco Nazionale del Vesuvio)

Na úbočí hory, ve výšce 600 m. n m. je výletní restaurace s velikým parkovištěm. Opět se začalo kazit počasí...

Výhledy od restaurace na Neapol. Už jsem přestával věřit, že bude ještě hezky.

Vyjeli jsme autobusem do nejvyššího bodu, zhruba 1000 m. n m. Je tu malé parkoviště, nezbytné stánky se suvenýry a pokladna.

Za 4,50 Euro kupujeme vstupenky a dál musíme po svých. Samotný výstup na vrchol odsud trvá již jen asi 25 - 30 minut.

Vesuv je jediná činná sopka na evropské pevnině, její výška činí 1281 m. n. mořem. Do historie se nezapomenutelně zapsala především svou erupcí z roku 79 po Kr., kdy byly zničeny Pompeje, Herculaneum (Ercolano) a další města.

Hora se skládá ze dvou vrcholů. První je Monte Somma (1132m. n m.) a druhý samotný Vesuv.

Při stoupání na vrchol máte pocit, že šlapete ve škváře...

A jsme na konci cesty. Pohled do kráteru této, pořád činné sopky je silný zážitek.

Kráter je 600 m široký a 216 m hluboký.

Ze stěn kráteru stále vystupují sopečné plyny.

Až do roku 1944 stoupal z kráteru charakteristický oblak dýmu ve tvaru koruny pinie. Při poslední velké erupci v onom roce se však kráter zasypal a Neapol tak přišla o jednu z dominant.

Kráter Vesuvu je vskutku impozantní, rovněž i výhledy do okolí ( pokud se povede počasí)

Pohled z vrcholu Vesuvu na Sorrentský poloostrov v Neapolském zálivu.

Jedna z mnoha seismologických stanic na okraji kráteru, měřící otřesy, teplotu plynů atd. Podle odborníků je Vesuv nejnebezpečnější sopka  na světě..

A jdeme zpátky. Na protější straně masív Monte Somma. Sotva jsme došli k autobusu, začalo pršet.

Ale stálo to za to...

Autor: Ladislav Matějka | čtvrtek 15.1.2009 15:28 | karma článku: 14,60 | přečteno: 1917x