Povinná školka aneb jak ublížit potřebným

Když tohle neštěstí prosazoval bývalý politruk, nemělo cenu argumentovat.Je škoda, že ministrině Válková pokračuje beze změny. Škoda hlavně pro děti, které to nejvíc potřebují. Proč? To se dozvíte záhy.

Nebudu rozepisovat o tom, jak moc velký je to zásah do práv rodičů a jak to poškodí vztahy mezi školkou a rodiči. Vězte, že v obou zmíněných případech bude dopad zásadní a negativní. Ale o tom už psali jiní. Takže zpátky k dětem.

Povinná školka má pomoci zařadit se i dětem, které jsou ze sociálně slabého / vyloučeného prostředí. A v Německu tento systém funguje při zařazování tureckých dětí. Tak o co jde? Především o zásadně odlišný problé a naprosto chybné řešení. Začneme tím Německem. V Německu je docela dost cizinců (hlavně Turků) a ti prostě doma německy mluvit nebudou. Děti proto neumí německy ani dobrý den a ve škole to zdržuje. Hodně zdržuje a trvá asi půl roku než si dítě osvojí nový jazyk. Proto povinná školka. Turecké děti pochází z rodin pracovníků pozvaných do Německa. MAJÍ JINOU KULTURU, ALE VZDĚLÁNÍ JE DOSTATEČNOU HODNOTOU.

U nás představují hlavní problém děti, které pocházejí z prostředí, KDE VZDĚLÁNÍ NENÍ HODNOTOU. Mluvení a jazyk děti naposlouchají v libovolně velkém kolektivu. A mluvit začnou taky. Pokud je ovšem problém v neosvojení běžné hygieny, školních návycích a dokonce se projevují mírnější formy deprivace či zanedbání, pak je velký kolektiv naprosto smrtící. Přinese zoufalství, pocit neúspěchu a téměř jistě i šikanu.

Dítě, které si nenese motivaci "z rodiny", si ji musí samo vytvořit. Nejsilnějším povzbuzením je vlastní úspěch a možnost alespoň občas stanout na předních příčkách žebříčku slávy. Pokud je šance na úspěch minimální, skoro každý ztratí zájem. A přesně tohle nový zákon přinese. Kolektiv třídy bude na maximu. Pokud chcete oponovat, že boom opadne, pak si prosím uvědomte, že pro většinu škol je výhodnější mít méně větších tříd.

Takže děti z vyloučeného prostředí budou hozeny do rybníka s ostatními dětmi. Tam kde funguje individuální péče, na ní nebude prostor. Tam kde je vhodný speciálně vyškolený pedagog, bude přetížená učitelka. Tam kde je potřeba úspěchů pro motivaci, bude tvrdé srovnání s průměrnou populací. Čas, který mohl sloužit jako prostor pro zhuštěný trénink, bude rozředěn mezi děti, které nepotřebují zvláštní péči. A děti potřebné skončí zase vzadu. Jen o rok dřív. Zrovna vyšel článek o dobroserech ... a tohle je výkladní skříň dobroserství. Úmysl hezký, poškodí všechny okolo a těm, kterým měl pomoct, ublíží nejvíc.

Dá se to řešit líp? Samozřejmě! Děti musí k zápisu, Ten je možné rozšířit a děti, které péči potřebují, poslat do přípravné třídy. Pokud to zní až příliš jednoduše... Je to jednoduché.  A nemusí to být jediný způsob. Ve vyloučených lokalitách působí terénní pracovníci. Stojí dost peněz, tak se mohou podílet na smysluplném hodnocení dětí. Rodiny znají a je prostor i pro motivaci rodin. Což dětem prospěje mnohem víc než povinnost, která jim spíš ublíží.

Pokud vás téma zaujalo, jsou zpracovány detailní studie(http://kudyvedecesta.cz). Včetně doporučených řešení. Není to raketová věda. Pracovat s rodinou a individuálně rozvíjet dané děti. Protože v normální přecpané třídě mají děti z vyloučených lokalit šanci na úspěch jako tuleň v bazénu se žralokem.

 

 

 

 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Pavel Kutina | pondělí 9.11.2015 8:00 | karma článku: 33,49 | přečteno: 2393x
  • Další články autora

Pavel Kutina

Myšlenky hatera

12.4.2016 v 10:03 | Karma: 37,09

Pavel Kutina

Pravda o případu Tibora Danihela

13.11.2015 v 13:00 | Karma: 35,79

Pavel Kutina

Kupte si čip a bude líp

30.4.2015 v 7:00 | Karma: 13,19