Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Mýty a výmysly dopravních psychologů

Když začne ministr dopravy mluvit o drakonických trestech je to důkazem jeho levičácké orientace. Holt řidiči jsou taky paraziti, že ČSSD. Ovšem když se přidá odborník, pak je to buď ukázka neznalosti nebo grantové prostituce.

Článek pana Zámečníka mě zvedl ze židle jako máloco v poslední době. Když roznáší mýty a lži Franta od vedle, je to úsměvné. U politika to patří tak nějak ke koloritu. Ale u odborníka je to cílená manipulace. A nevím jestli je horší leštit kliky s vidinou dalších grantových peněz nebo upřímě věřit, že všechny nehody zakážeme a nastane ráj. Jenže nenastane. Nastane další kolo likvidace slabých a chudých. Těch kteří se bojí bránit a těch, kteří si to nemohou dovolit. Že to není pravda? Ale kdež. Ve vsi se opravuje, je tam třicítka a děda jede padesát jako posledních X let. No a šup papíry do čistírny. Že si nedojede k doktorovi? No a, vždyť je to tenhle ten pirát. A nákupy taky nepotřebuje, může se jít pást. Stejně splácí pokutu, tak za co by nakupoval? Zamyslete se, než budete oslavovat nové represe. Často trefí ty nejslabší.

Aby podobná zvěrstva obhájili a prodali veřejnosti, vypouští odborníci řadu mýtů, manipulací a účelových lží. Na pár se podíváme a rozklíčujeme je.

Mýtus prvníAgresivita roste. Tohle zaklínadlo slouží jako beranidlo k jakékoliv represi. Ale pozor agresivita bývá často zaměňována za agresi. Agrese je napadení, agresivita je míra ochoty agresi použít. Nic se neděje, jenom jsem naštvaný. Netroubím, ale vidím rudě. Agresivita nikoho nezajímá (kromě psychologů :-), dokud se neprojeví agresí. A agresivního chování na silnicích ubývá. Lidé se vyjezdili. Za agresivní bývá manipulován spěch, neznalost, nízká empatie. To nejsou sice velké ctnosti, ale agresivita to není a agrese už vůbec ne.

Mýtus druhý: Blikání a podjíždění je agrese. Někdy může být, ale ne vždy a rozhodně ne většinou. Je rozdíl mezi: "Dovolíte prosím?" a "Uhni ty hajzle", i když oboje žádá o uvolnění průchodu. V použití světel jsou také zásadní rozdíly. Blinker s přiměřeným odstupem je blíž tomu prvnímu a blikání o život s čumákem na kufru tomu druhému. Podobně podjíždění. U agrese jde o emoce, nandat mu to. Ale na silnici většina řeší jak dojet. Včas a bezpečně. Je dost netrpělivých řidičů, ale málo agresivních. 

Mýtus třetíRychlost. Královská disciplína manipulace. Proto jí rozeberu trochu víc. Kdekdo mluví o nedodržování rychlosti a jak je to nebezpečné. A pak začne mluvit o povolené rychlosti. S takovým člověkem se nebavte, je to sprostý lhář. Existují tři rychlosti:

A) Zákonem povolená rychlost. Číslo na ceduli, měla by říkat něco o těch dvou dalších rychlostech, ale v Čechách spíš řekne, kolik si kdo potřebuje přilepšit do rozpočtu. Ve statistikách nehodovosti vůbec nefiguruje a nemá žádný vliv na nehodovost. Přejetím čáry u Rozvadova jste automaticky uschopněni jet neomezenou rychlostí. Dálnice stejná, auto vám taky nikdo nevylepšil, nedostali jste žádný trénink a přesto můžete...

B) Rychlost přizpůsobená dopravně technickému stavu vozovky. To je maximální rychlost kdy na čisté, opravené  a suché vozovce ještě nevyletíte. Něco starých zkušeností: ve Francii 70 na 60 v odbočovacím pruhu a málem jsem vyletěl. Dodneška tam mám ze značek respekt. Čechy tak 2007. 160 na 60 kvůli údajným hrbolům na rychlostní silnici. Nic, nula. Tohle už nemám potřebu provozovat, ale nemusím zdůrazňovat, že takovéhle značení respektu nepřispívá.

C) Rychlost přizpůsobená stavu vozovky. Prší, prší, jen se leje, kam koníčky pojedeme? Do nejbližší škarpy! Protože řidič kouká po cedulích a kašle na silnici před sebou. Tohle žádná značka nevyřeší a pokud jste mimo silnici, je to důkaz, že už to bylo moc.  Pokud přehlédnete značku, možná to bude přestupek. Pokud přehlédnete námrazu, možná to bude přehlédnutí poslední.

Rychlost není ani nejčastější příčinou nehody (viz tabulka). Je až pátá a šestá. A nejde to dávat dohromady. 5. je o nevyježděnosti řidiče a špatném odhadu. Až 6. je o rychlé jízdě, ale ne vůči předpisům, nýbrž silnici. (Zdroj: policejní statistiky)

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.

Mýtus čtvrtýDémon alkohol. Dáš si jedno a pojedeš jak blb. Všechny okolo zabiješ. Hloupost! V cizině jsem si zajezdil v limitu tam povoleném pod vlivem (ano sladká Francie :-). Pivo nebo skleničku vína po obědě nepoznáte. Když dáte dvě tři, už to drobet znát je. Ale člověk není zvíře. Necháte si větší rozestup a maximální rychlost není povinná rychlost. A do půl promile hodnotíte věci podobně jako za střízliva. Proto tam ten limit mají. Nejsou hloupí. Ví že naštvaný telefonát od manželky je horší než 2 piva. No my tu máme 0. Tak na to pamatujte. Tenhle mýtus není o promili a víc, tam jste na nejlepší cestě do rakve.

Malá technická: do 0,24 promile (včetně) je měření neprůkazné a máte ústavní právo neodpovědět na otázku zda jste pili. A nesmí se to považovat za přiznání. 

Mýtus pátýKašleme na předpisy. Tohle není úplně mýtus. Máme spoustu předpisů a vidíme nefunkčnost mnohých. Přidávání dalších to nezlepší. Řidiči speciálně nevěnují moc pozornosti liteře zákona, ale dost ctí ducha zákona (bezpečnost a plynulost provozu). Řidič nepotřebuje dodržovat milión nařízení. Potřebuje dojet živý a zdravý na místo určení. A drtivá většina to přeje i všem okolo. Džungli dopravních předpisů je potřeba prosekat a ne tam sázet další stromy.

Mýtus šestýVyšší pokuty to spraví. Ani omylem. Máme jedny z nejvyšších pokut v Evropě i v absolutních číslech. Po přepočtu na paritu kupní síly jsme snad 3.(!) nejdražší stát v Evropě. A pořád nic. Máme bodový systém ostřejší než Německo. A zase nic. Zato Ústavní soud zrušil dolní hranice některých pokut jako protiústavní. Ne jako protiústavně nízkou, ale jako protiústavně likvidační. A dá-li Bůh, zruší i důl na peníze zvaný správní delikt provozovatele vozidla. Likvidační pokuta za něco co nikdo nebere jako problém, prostě situaci nezlepší. Jen vzniká trhlina mezi státem a občany.

Mýtus sedmýDejte nám víc peněz a spravíme to. To je lepší ty peníze dát bezdomovcům. BESIP a CDV jsou součástí problému, ne řešení. Potřebujeme spravené silnice a dobře značené ostré zatáčky. To ušetří víc životů než všechny dopravní výzkumy. Dopravní buzeraci zařídí politici i bez odborníků. A odborníci, kteří pracují na užitečných věcech jako je odpouštějící infrastruktura, ti sedí jinde...

Není to vyčerpávající seznam. Ale ukazuje nejčastější mýty a manipulace. Až je zas nějaký lump nebo odborník vytáhne, buďte připraveni. A nenechte se oblbnout.

Autor: Pavel Kutina | úterý 27.10.2015 7:00 | karma článku: 31,63 | přečteno: 869x
  • Další články autora

Pavel Kutina

Myšlenky hatera

Na aktuálně vyšel článek o těch, kdo šíří "nenávist" vůči imigrantům a islámu. A ejhle sluníčkům vyskočil mráček. Nejsou to fašisti, nejsou to zkrachovanci. Jsou to normální muži s technickým vzděláním. Proč???

12.4.2016 v 10:03 | Karma: 37,09 | Přečteno: 1062x | Diskuse| Politika

Pavel Kutina

Pravda o případu Tibora Danihela

V době kdy se tenhle nešťastný případ stal jsem studoval v Písku. Pojďme se podívat jak se stalo to, čím tehdy žil celý Písek. A vlastně i celá republika.

13.11.2015 v 13:00 | Karma: 35,79 | Přečteno: 2078x | Diskuse| Politika

Pavel Kutina

Povinná školka aneb jak ublížit potřebným

Když tohle neštěstí prosazoval bývalý politruk, nemělo cenu argumentovat.Je škoda, že ministrině Válková pokračuje beze změny. Škoda hlavně pro děti, které to nejvíc potřebují. Proč? To se dozvíte záhy.

9.11.2015 v 8:00 | Karma: 33,49 | Přečteno: 2393x | Diskuse| Politika

Pavel Kutina

Kam s nimi? Hidžra v plném proudu

Nerudovská otázka. Jenže nejde o slamník, ale o lidi. A na obou stranách problému. Umíme vyřešit pár uprchlíků a asi dokážeme pomoct i dost lidem co přišli o domov. Ale dnes řešíme jinou otázku...

7.9.2015 v 0:59 | Karma: 26,57 | Přečteno: 756x | Diskuse| Společnost

Pavel Kutina

Kupte si čip a bude líp

Kdyby byl ministr Chládek prodejcem, nemělo by to chybu. Jenže není. A pustil se na tenký led. Před 10 lety skončila podobná akce. Pamětníci už se chytají za hlavy... INDOŠ - INternet DO Škol. Tehdy si pomníček vysochala ministrině Buzková (ČSSD) a dnes se snaží zaskórovat ministr Chládek (taky ČSSD)

30.4.2015 v 7:00 | Karma: 13,19 | Přečteno: 266x | Diskuse| Média
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Mexičtí narkos už nepašují peníze, platí si šmouly. Je to legální a bez rizika

5. května 2024

Premium Vsaďte se, že nevíte, jak mexičtí narkos pašují peníze z Ameriky. Jistě, viděli jste v seriálech na...

Nová vlna podvodů. Vyluxovaným účtem to nekončí, přeprodávají se osobní data

5. května 2024

Premium Kyberzločinu dlouhodobě přibývá, v Česku se s končící lhůtou pro daňová přiznání podvodníci...

Životní prostředí v Československu patřilo k nejhorším na světě, líčí vědec

5. května 2024

Premium V roce 1989 se stal vůbec prvním ministrem životního prostředí. Profesor Bedřich Moldan patří mezi...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

  • Počet článků 21
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1244x
Autor je křesťan :-)
spaseni.info

Seznam rubrik