Zvracená dovolená

Nikdy jsem nebyla ten pravý dovolenkový tip. Nebaví mě prohlížet katalogy cestovek, nudí mě promítání diapozitivů z cizích prázdnin, nechci nikam daleko plout či letět a tam se mučit představou, že mojí kočce se po mě stýská a soused nám vytopil byt. Jsem prostě pecivál.

Moje nechuť k dovolenkovému cestování pochází z toho, že se mi v dětství dělalo v autě špatně. Nasedli jsme do strýcova trabantu, rozjeli se a já se poblila. Taky škodovku jiného strýce. Poblila jsem taky množství autobusů a dokonce jeden vlak. Prostě sebou moc házel po pražcích. A když součástí cestování je strašlivá nevolnost, křeče v bříšku, ponižující vyndávání snídaně v špinavém zarostlém pangejtu nebo třeštivý pohled řidiče, který se snaží zastavit v koloně náklaďáků, aby nemusel prát potahy, není divu, že mi cestování k srdci nepřirostlo. Když jsme dorazili na prázdninové místo a řidič vyvětral auto a dal sušit vyprané potahy, celá ta nepříjemnost trochu vyšuměla, ale stejně mi rodiče a příbuzní celé prázdniny říkali Amino, a nemysleli tím tu žirafu. Cestou zpět se to celé opakovalo, jenže dospěláci už měli podovolenkovou depku a k mým obtížím přistupovali velmi nevlídně.

Spolu s nastupující dospělostí mě sice klasická cestovní nevolnost přešla, ale to zvracení mé dovolené stejně tak nějak rámuje…

Třeba když jsme s přáteli vyrazili starou škodovkou na výlet do Říma. I nám, neznalým kapitalismu a jeho vydřidušných cen, bylo jasné, že buď se budeme cpát broskvemi, jahodami, olivami, mořskými potvorami a napájet mladým vínem, nebo budeme spát pod střechou. Zvolili jsme žrádlo a deset dní jsme spali v autě. Ano – čtyři dospělí jedinci nacpaní ovocem…  A kdykoliv jsme to auto otevřeli, že jako nastoupíme, chtělo se mi vyvíteco.

A pak se mi narodily děti, takže perlou našich rodinných cest byla nyní jejich cestovní nevolnost, kdy jsem se na zadním sedadle snažila pochytat zvratky jednoho dítěte do igelitového sáčku a mezitím mi to ten druhý poklad lupnul pěkně na záda. Nebo cesta, kdy holčičky složily píseň s textem V Praze jsou Ře-py!, a to zpívaly a zpívaly a trochu i tancovaly šest hodin až na Moravu, to mi bylo hodně špatně. Nezapomenutelné bylo cestování v období nástupu puberty u té starší. Nejprve se obě pohádaly, která má větší zadek, koho mají rodiče raději a proč se musí jet zrovna teď a zrovna tam. Pak chvíli našpuleně mlčely, až to ta mladší nevydržela a kvílela: Vona se se mnou nebaví…., zatímco starší s vysunutým spodním rtem dumala o tom, kde se vzal takový tulipán jako ona na tomto genetickém smetišti. Bylo mi strašně špatně.

Opravdu vypjaté okamžiky pak přinášely dovolené a společné rodinné výlety v období rozpadu manželství. Jediný přínos zřejmě mělo toto cestování pro dcerky, protože se naučily spoustě nových zakázaných slov a s těmi pak perlily ve školce. Bylo mi strašně, strašně špatně, nejvíc z toho, jak jsem křečovitě dělala, že se nic neděje.

Po rozvodu jsme sice s děvčaty občas někam vyrazily, ale nervové vypětí pro všechny zúčastněné bylo neúměrné. Například ve vlaku do Drážďan se jedna z nich pokusila připojit k milým lidem ve vedlejším kupé a nepozorovaně s nimi vystoupit v Mostě. Následná hádka v uličce rozkomíhaného rychlíku mi způsobila těžkou nevolnost. Sice jsem nezvracela, ale chtělo se mi mocně. A když jsem viděla účet za studijní pobyt dětí v Anglii, nezvracela pouze proto, že jsem si uvědomila, že mám v žaludku poslední jídlo na dlouhou dobu…

Děti jsou dospělé a já konečně nikam nemusím, trávím dovolenou doma na gauči s knihou, maximálně navštívím pár nejbližších přátel, vyžeru jim lednici, probereme politiku a rodinu a dáme si pár piv. Po ránu mi sice taky bývá trochu špatně, ale tak nějak hezky špatně. Myslím, že opravdu cestovat budu až posmrtně, jako moje tetička Jájinka… viz http://www.marianne.cz/zabava/blogy/pohrebni

Autor: Vanda Kunzová | středa 6.8.2014 11:46 | karma článku: 15,93 | přečteno: 941x

Vanda Kunzová

Počkej, on ti to jednou řekne…

Pes Bobeš. Je to pravá venkovská směs, otec netopýr, matka náhoda. Je hodně pačesatý, černý, docela veliký a dost divoký, rád vyzpěvuje a otravuje všechny ženské v okolí, takže připomíná Jimiho Morrisona zamlada. A taky je úplně nevychovaný, nezná žádné povely a kromě podlézání plotu a kradení rohlíků neumí žádné psí kusy.

6.11.2014 v 14:41 | Karma: 23,06 | Přečteno: 957x | Diskuse| Ostatní

Vanda Kunzová

Magna prokrastinata vulgaris (obyčejná líná machna)

Mám práci. Tedy kromě svého zaměstnání, povinností vůči dceři na vysoké škole (poslat prachy a balík se zimní bundou), vůči té mladší doma (uvařit) a kočce (nakrmit a drbat) a těch dalších běžných crcání kolem domácnosti mám ještě hezkou, zajímavou a vlastně docela tvůrčí práci. Je to něco mezi psaním, redigováním, korekturami a ilustracemi. Baví mě to a občas to i trochu přidá do stále napjatého domácího rozpočtu. Jediným problémem je dokopat se k tomu...

24.10.2014 v 10:57 | Karma: 21,96 | Přečteno: 1066x | Diskuse| Ostatní

Proč staří lidé nespí

Včera v noci o půlnoci mě ze spánku vytrhlo hlasité vzlykání z dětského pokoje. No on už to vlastně není dětský pokoj, protože moje mladší dcerka, která v něm žije, je právně dospělá, ale to nic nemění na tom, že když zaslechnu noční pláč, má pupeční šňůra sebou škube a mateřské srdce se svírá.

6.10.2014 v 9:40 | Karma: 28,58 | Přečteno: 1629x | Diskuse| Ostatní

Večírek s Marlonem

V dubnu jsem si ošklivě zlomila ruku, což mě uvrhlo jednak do nepohyblivé invalidity, jednak do uslzené sebelítostivé žravosti. Abych trochu vyvážila nepřízeň osudu, hojně jsem polehávala s dobrou knihou a cpala se čokoládou a šunkovými chlebíčky, které u mě spolehlivě fungují proti všem chmurám. V létě jsem místo běhání a plavání prodělala dlouhou a zprvu dost bolestivou rehabilitaci a naučila jsem se dělat spoustu věcí jednoruč (třeba mazat chleby sádlem a obkládat kolečky kyselé okurky). Teď jsem zase jakž takž funkční a zdravá a čeká mě podzimní společenská sezóna.

16.9.2014 v 14:24 | Karma: 19,24 | Přečteno: 815x | Diskuse| Ostatní

Alergie

Jsem alergická na větu: Na to jsem alergická. Jakmile ji zaslechnu z úst svých dcerušek, orosím se, začnu se dusit, stoupne mi tlak a mám silnou nemateřskou touhu házet uvařené jídlo do záchodu a drsně při tom klít. Většinou zvítězí mé lakomé já, takže jídlo plné alergenů nevyhodím, ale sním, a pak si pláču na špeky. Pokud jako já máte dvě děti, obě alergické, ovšem každé na něco jiného, máte dost přesnou představu, jak složitý může život matky být.

30.7.2014 v 9:32 | Karma: 13,08 | Přečteno: 703x | Diskuse| Ostatní

Tuleja vzdal nominaci na ministra, připustil selhání. Fiala rozhodnutí vítá

3. května 2024  14:19,  aktualizováno  15:20

Pavel Tuleja se vzdal nominace na post ministra pro vědu, výzkum a inovace. Připustil selhání v...

Vagony po nehodě u Klínce odklidí dopravce. Policie zahájila úkony trestního řízení

3. května 2024  11:11,  aktualizováno  15:17

Policie prověřuje čtvrteční vykolejení osobního vlaku bez strojvůdce poblíž Klínce u Prahy pro...

Tramvaj srazila chlapce, který přebíhal přes ulici. Skončil v nemocnici

3. května 2024  15:03

Záchranáři převezli v pátek ráno do nemocnice šestiletého chlapce, kterého srazila v Plzni tramvaj....

Do školy v Litvínově vnikl muž. Policie ho zadržela poblíž kvůli jiné krádeži

3. května 2024  8:31,  aktualizováno  14:23

Desítky policistů, hasiči i záchranáři se ráno sjeli k litvínovskému gymnáziu. Důvodem bylo...