Žijeme teď na statku, rodiče též na statku

Definuji domov a domovinu. Určuji lidi podle jejich vztahu k domovině. Dávám příklady hlavně ve vztahu k Němcům a Rusům. Trpím zabíhavým myšlením a je to vidět. Uvádím argument o vzájemné nepoznatelnosti národů.

Mezi Čechy domov můj

Co to je domov? Domov je místo, na kterém se mnou mohou být jen ti, které já tam chci trvale mít, a kteří také chtějí tam se mnou trvale být doma.

Domovina je místo, na kterém jsou doma lidé, které spojuje nějaká jejich trvalá vlastnost. Rodiště, obydlí, řeč, délka pobytu, … v Izraeli i rasa.

Proto domov pro seniory není doslova domov, je to domovina, neboť někteří staroušci se tam navzájem nenávidí. Kasárna také nejsou domov.

Když na statku čeleď přespává v ratejně, je domov statkáře jen ta část domu, kam čeleď nechodí.

Ve vztahu k domovině existují jen tito lidé: domácí, hosté, přivandrovalci a okupanti.

Hosté mohou zasednout s domácími k poradnímu ohni, vandráci musejí dřepět opodál a domácí jim čas od času hodí kost k okusování.

Potíž nastane, když někteří domácí mají cizí za ty, a jiní za ony. Někteří Češi a Slováci, nebylo jich málo a mnozí byli u moci, měli Ruské vojáky v roce 1968 za vzácné hosty.

Němci v Čechách po roce 1918 byli domácí, ačkoliv někteří Češi je měli za přivandrovalce. Němci v Čechách po roce 1938 byli okupanti, byli to nepřátelé.

Mohli je Češi po vyhnání říšských Němců co okupantů v roce 1945 přivinout na hruď zase jako domácí? Ačkoliv čeští Němci svou domovinu v roce 1938 zradili pro Německou říši? Téměř všichni radostně vítali vojevůdce Adolfa Hitlera s jeho voji.

Nebo to byli vskutku přivandrovalci a kolonizátoři? Nebo jsou okraje Česka vlastně Německo? Sudety se říkalo, když se ještě Germáni honili po lesích s medvědy.

Jsou Rakušané Němci? Jsou čeští Němci v Německu domácí, hosté, nebo přivandrovalci?

Jsou Horní Uhry vlastně Uhry? Maďaři na Slovensku nepochybně jsou domácí lid. Teď chce Maďarsko slovenským Maďarům dát své občanství — co z nich tím chce udělat? Národní hosty? Slováci vyhrožují, že by z nich obratem udělali vandráky.

Doktor Goebbels si v Křišťálové noci psal do deníčku: „Policii tentokrát nepovoláme. Dáme Židům pocítit hněv lidu.“ To je o strach. Z domácích jsou nechtění přivandrovalci rozhodnutím rozhořčeného lidu.

Cikáni o sobě říkají, že jsou synové větru a k žádné zemi se nepoutají. Jsou proto v Česku jen hosty?

Podle některých lidí není Barack Obama v USA "natural born Citizen". Je host, který nemůže být presidentem Spojených států.

Okupantů může být málo — třeba jen pár teroristů, pár sebevražedných atentátníků. Okupant musí být nepřítel. „Nepřátel se nelekejte a na množství nehleďte.“ (Jan Žižka)

Existuje nevinný lid? Teroristé tvrdí, že lid odpovídá za skutky státní moci. Nikdo není nevinný. Proto si teroristé berou právo trestat prostý lid.

Někteří Češi, a bylo jich málo, po skončené okupaci Česka říšskými Němci zabíjeli domácí Němce. Není to výlučná vlastnost Čechů, zabíjet po bitvě nepřátelské civilisty. A není to vlastnost všech Čechů.

Sežerou lidojedi občas i nějakého hosta, nebo pojídají jen přivandrovalce a okupanty?

Není to výlučná vlastnost Čechů, vyhnat po bitvě nepřátele ze své domoviny. Mohl by někdo říkat, že domácí Němci se nestali nepřáteli? Nevím, čím by argumentoval. Mají politickou a metafyzickou vinu za nacismus.

Pravicový škrabák, Brazilec Fabiano Golgo, se rozepisuje:

„Stalin poslal vojáky Československo kolonizovat, nikoliv ho osvobodit.“

„znásilnění tisíců českých žen, jako například pozdější herečky Květy Fialové, které tehdy bylo pod dvacet, je dobrým důvodem neoslavovat ty vojáky jako hrdiny“1

Golgo je v Česku host, nebo přivandrovalec? K poradní hostině zasedl dosti hlučně:

„Hovořím a píšu o místní české mentalitě jako zkušený a vzdělaný odborník.“2

Zas tak moc český temperament nezná. Jinak by věděl, že svou nabubřelou sebechválou vyvolá jen posměch.

Bylo Československo kolonií Sovětského svazu? Nebylo. Poslali Roosevelt s Churchillem vojáky do západní a jižní Evropy proto, aby ji dostali pod svůj vliv? Poslali. Byli Stalin, Roosevelt a Churchill bytostní imperialisté? Byli.

Existovala v historii lidí velká říše, která by nebyla impériem? Možná je to dokonce dědictví po zvířeti. Velká říše musí růst, nebo se udusí ve vlastní šťávě − to se stalo ve středověku Číně.

Kdo chvíli stál, už stojí opodál.

Proč tedy vyčítat právě jen Rusům, že se chovají imperiálně? Osud malých národů je bránit se implozi. Proti Číňanům mohou malí Rusi jen bránit Sibiř. Jestli existují národní charaktery, tak se musejí lišit podle velikosti národa.

Spojené království bylo v roce 1945 impériem, teď je to směska malých pronárodů na ostrovech za Evropou, která se brání implozi. USA trvale usilují o to, aby se Spojené království stalo periférií jejich impéria. Toník Blairů se definitivně znemožnil tím, jak v roce 2003 tlaku USA podlehl.

Byli Rusové v roce 1945 v Česku okupanti? Nebyli. Byli Američané, Briti, Francouzi a Rusi v Německu a Rakousku okupanti? Byli.

Znásilňovat ženy na dobytém území není výlučná vlastnost ruských vojáků. Je to esenciální vlastnost všech armád v boji v celé historii lidí. Možná je to dokonce dědictví po zvířeti. Proč to potom přičítat právě jen Rusům k tíži?

Byla situace Řeků po roce 1944, když si mohli vespolek vybrat jen mezi Stalinem a Churchillem, zoufalá? Byla.

Jsou teď Američané ve vojště a jejich kumpáni v Iráku hosté, nebo okupanti?

Je Milan Kundera svou esencí Francouz? Jeho francouzština, délka pobytu a byt v Paříži nestačí. Kundera se odsoudil být hostem.

Mateřská řeč je esenciální, ustavující část člověka. Kdejaký tlučhuba neví, jak velký majetek jeho znalost češtiny je.

Může domácí poznat svou domovinu jako cizinec?

Podle sebe soudím tebe

Čech nemůže nikdy zvenku nahlédnout, jaké to je být Čechem. A Čech nemůže nikdy zevnitř poznat, jaké to je být Němcem.

Němec nemůže nikdy zvenku nahlédnout, jaké to je být Němcem. A Němec nemůže nikdy zevnitř poznat, jaké to je být Čechem.

Proto nikdo nemůže navzájem srovnat, jaké to je být Němcem ve srovnání s Čechem. Srovnávací pohledy každého na někoho včetně sebe jsou navzájem nesrovnatelné.

Odpuštění

Odpustit může jen ten, komu bylo ublíženo, tomu, kdo mu ublížil. Odpuštění smývá vinu. Když je oběť mrtvá, tak odpustit nemůže. Její příbuzní se mohou vzdát pomsty a potrestání. Když jsou viníci mrtví, je možné pomstít se jejich příbuzným a soukmenovcům.

Má smysl, když potomci oběti odpouštějí potomkům viníků? Nemá, je to gesto bez obsahu. Smysl má, když se potomci oběti vzdají možnosti pomsty. Vzdali se sudetští Němci pomsty Čechům?

Teď je v módě veřejně propírat vinu Čechů na poválečném odsunu — vyhnání — sudetských Němců ze Sudet. To by nemělo smysl, kdyby se sudetští Němci byli vzdali pomsty a odvety. Sebeobviňování Čechů asi potomky sudetských Němců rozveseluje. Mám se radovat s nimi?

Uhři se také ještě nevzdali pomsty na Slovácích za odtržení Slovenska od Uher. V Uhrách žije iredenta. Jsou maďarští kočovníci v Evropě domácí, nebo pozdní přišelci?

„Život je tragédií pro toho, kdo cítí, a komedie pro toho, kdo myslí.“ (Jonathan Swift)


1 Fabiano Golgo: Sovětská vojska a české „osvobození“, Britské listy 11. května 2010


2 Fabiano Golgo: Česká xenofobie, Britské listy 18. května 2010

Autor: Michal Kuklík | čtvrtek 27.5.2010 11:20 | karma článku: 9,05 | přečteno: 1117x
  • Další články autora

Michal Kuklík

O vábivé Veronice

28.1.2016 v 9:17 | Karma: 13,05

Michal Kuklík

Bolševická morálka

20.12.2015 v 9:17 | Karma: 28,60

Michal Kuklík

Koutek filosofie

2.12.2015 v 9:17 | Karma: 7,53

Michal Kuklík

Motiv války

31.10.2015 v 17:17 | Karma: 11,51

Michal Kuklík

K něcismu honorárního imáma

5.10.2015 v 19:27 | Karma: 28,04