Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jen těžko uvěřitelný příběh

Je středa 3. 11. 2010, tři hodiny brzy ráno. Teplota je přijatelných asi 27 stupňů celsia. S kolegou Pavlem sedáme do auta. Vyrážíme do Port au Prince na další jednání. Dnes už máme vše, abychom dostali z přístavu naše auta a vrtnou soupravu. Nákaza cholery jen dokazuje, jak moc je na Haiti potřeba zdrojů čisté pitné vody vysoká. Dva kontejnery již máme uvolněny a jeden na místě budoucí základny v Port de Paix. Auta jsou stále problémem. Pro další jednání jsme splnili podmínku ministryně. Původní žádost jsme doplnili o hlavičku a na biskupství v Port de Paix nám ji podepsal přímo generální vikář. Oba jsme neskutečně unavení. Nejen ze stálých přesunů terénem, kdy člověk jede maximálně 20, místy i 10 km v hodině, ale také z práce na vyskladnění našeho kontejneru.

Dnes jsme se rozdělili. Jindra a Vlasta zůstávají na základně a třídí naše nářadí včetně uspořádání nezbytné drobné techniky, kterou potřebujeme pro vrtání a osazení studní s pitnou vodou.  Jen z pomyšlení na noční cestu v terénu mi není dobře. Auto to zatím zvládá. Je z půjčovny. Jednou jsme ho utopili v řece, vysušili a celkem s ním už absolvovali přesuny v délce cca 1500 km. Je sucho a na několika místech se nyní v noci dá jet po pevných blátivých polích i 50km v hodině, místy jsme opět v těžko prostupném terénu na rychlosti 10-20km/h. Podařilo se nám v rekordním čase necelé tři hodiny dojet do Gonaives. Rozednívá se. Další cesty (Gonaives – Port au Prince) jsou už proti úseku Baie de Henne – Gonaives přímo dálnice. Alespoň na některých úsecích je vidět, že do této země plynou obrovské investice z ostatních zemí. Hrubý národní produkt nyní tvoří z více než 80% zahraniční pomoc. Půlhodinu před devátou ráno přijíždíme do areálu společnosti Aciere d´Haiti a po krátkém čekání se k nám připojují brokeři Steven a Mark, kteří pro nás vyřizují celý proces proclení. Přijíždíme na ministerstvo (Ministere de Cultes - Haiti). Je 10:45. Přesuny v Port au Prince jsou náročné na čas – v zemi nejsou pravidla silničního provozu, kdo je silnější jede, na mnoha místech jsou velké zácpy. Když se všichni nahrnou do velké křižovatky a nikdo nehodlá ustoupit, čekáte půl hodiny, někdy i déle, než se situace vyřeší. Ministerstvo sídlí na dvoře zříceného domu. Za 9 měsíců od katastrofy tady není uděláno nic. Vše vypadá jako několik dní po zemětřesení.

Na dvoře je na dřevěné konstrukci připevněna plachta a pod ní sedí na špinavých židlích u vlhkostí zničených stolů asi 10 místních úředníků. Jeden má před sebou rozložené špinavé knihy a papíry a pracuje. Ostatní nedělají nic. Předáváme dopis s několika razítky biskupství. Úředník nasadí nesmlouvavý výraz, vše důkladně studuje, prohlíží razítka, zkoumá, čte. Trvá mu to asi deset minut. V nás by se krve nedořezal. Myslíme si, že vše bude v pořádku. Neměla by již přijít žádná překážka. Od šéfa dostávám mail s informací o posunu mého odletu o 6 dní, abych mohl dokončit proces proclení. Kolegové jsou připraveni vrtat. Čekáme jen na to, až nasedneme, nastartujeme a vyjedeme z místního přístavu. Ministerský úředník se stále více tváří jako černošský bojovník na válečné stezce a neustále zkoumá dodaný dokument, najednou zavrtí hlavou a řekne, že nepřijímá. Podpis dle něj není autorizovaný. Dává úkol kolegovi, aby našel jinou složku biskupství Port de Paix. K naší smůle je jedna mezi ušmudlanými kapsami na dokumenty. V ní je podepsán jeden z kněží, který dělá technika biskupství, něco zde asi před měsícem vyřizoval. Úředník posunkem ukazuje a vysvětluje, že se jedná o pravý podpis. Chce biskupa nebo tohoto člověka. Víme, že to je nesmysl a záminka. Papír, podle kterého soudí, je napsaný rukou, nemá ani hlavičku a není připojen ani podpis biskupa. Je na něm podepsán otec Ronel Vildor. Voláme otci Romanu Musilovi. Ihned nám posílá číslo na Ronela Vildora, biskupa není možné rušit. Kolega důrazně upozorňuje úředníka na to, že jsme splnili požadavky, jeli do Port de Paix, doručili požadovaný dopis. Úředník se ještě více zatvrzuje. Aktuální čas 11:15. Přijíždí ministryně. Vše je jí ve zkratce vylíčeno, přijímá vysvětlení svých lidí, tvrdě si stojí za svým. Otec Ronel jí po telefonu vysvětluje, že nemá pro toto podpisová práva, poukazuje na podpis generálního vikáře. Není cesta. Telefony nezabírají. Ministryně si stále trvá na svém. Sedí způsobně v kostýmku na své ušpiněné židli, před sebou hromadu papírů na stole, co sotva stojí, a propichuje nás pohledem. Není šance se domluvit.

Odjíždíme řešit rychlé doručení dopisu do Port de Paix, nové podepsání a zpětné doručení. Bude to problém. Blíží se hurikán Thomas. V pátek je v Port au Prince zákaz vycházení. Z biskupství není možné poslat fax. Nejde to ani mezi městy. Na pomoc nám díky Markovi, který tu už pátým rokem pracuje, vyjíždí senátor za severozápad Hippolite. Ani on nepřesvědčí ministryni. Vrací se dnes do své oblasti, bere si od nás obálku s materiálem pro nový podpis. Doručí nám vše v pondělí. Konec. Dnes jsme neuspěli, už po několikáté.

Obyčejní chudí lidé mají smůlu. Vládne jim neschopná vláda a na rozhodujících postech pracují hloupí a arogantní lidé. To by se tady mělo natočit, aby to lidé v Česku mohli na vlastní oči vidět. Roman Musil potvrzuje neskutečnou aroganci a s ní spojenou neschopnost. Je otřesený, proces proclení aut se táhne třetí měsíc. Pět týdnů na tom pracuji s maximální možnou intenzitou v nových podmínkách s naprostou nevymahatelností práva, kde jen aktuální nálada úředníků rozhoduje o posunu. Oba, já i Pavel, jsme vyčerpaní, bezmocní. Do očí se mi derou slzy. Nemohu udělat nic víc. Zažívám nepopsatelné pocity bezmoci, cítím se odpovědný vůči všem dárcům. Bohužel. Tato země je v přijetí pomoci nejhorší na světě. Obyčejní chudí lidé, se kterými jsme se potkali, pomoc potřebují, vláda a úřady ji blokují nebo rozkradou. Přemítám o potopě světa a místní realitě. Je mi to líto…

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jiří Kučera | čtvrtek 4.11.2010 23:24 | karma článku: 20,69 | přečteno: 1689x
  • Další články autora

Jiří Kučera

Kontejner

Po neuvěřitelném týdnu se nám podařilo dostat první kontejner :) Sice nás čekalo nemilé překvapení - jednak nám kontejner při přepravě poškodili a jednak se musel bohužel celý vyložit a zase naložit v Port de Paix, kde jsme u toho nebyli, protože řidič nám tvrdil, že složí kontejner z auta plný... Ale věci jsou nakonec v pořádku, i když trochu zmokly....

2.11.2010 v 3:28 | Karma: 11,51 | Přečteno: 1302x | Diskuse| Ostatní

Jiří Kučera

Konečně lepší zprávy

Konečně mohu napsat veselejší zprávy, i když to nechci zakřiknout. V průběhu příštího týdne se konečně dostaneme k našim věcem. Nyní již zařizuji logistiku přesunů a detaily pomoci UN, kteří nám ji poskytnou. Budeme potřebovat ostrahu při nakládání a potom také pomoc při eskortě.

25.10.2010 v 15:00 | Karma: 4,28 | Přečteno: 329x | Diskuse| Ostatní

Jiří Kučera

Haiti - o čem se moc nepíše...

Tak se mi po delší době opět podařilo dostat se ke kvalitní síti a mohu popsat, co jsem za poslední více než týden zažil, co se nám podařilo prosadit a jak blízko jsme vyclení našich strojů. Celá procedura je složitá zejména proto, že žádáme o prominutí cla. To je hodně administrativně náročné. Naše žádosti putovaly postupně na 3 ministerstva, osobně jsem na jednom byl a má zkušenost je taková, že v zemi, kde nic nefunguje, se každý snaží, aby to vypadalo, že vše funguje velmi dobře. A nejen to, mnoho lidí pracujících na těchto úřadech má čich na peníze asi jako moskyti na krev. Jakmile cítí peníze, udělají vše proto, aby je získali.

25.10.2010 v 13:57 | Karma: 21,23 | Přečteno: 1616x | Diskuse| Společnost

Jiří Kučera

Nové fotky

Na stránce http://haiti.rajce.idnes.cz jsou k dispozici nové fotky. Psát blog je nyní náročné hlavně kvůli připojení. Zkusím napsat od Romana - snad má rychlejší spojení.

13.10.2010 v 2:58 | Karma: 4,27 | Přečteno: 329x | Ostatní

Jiří Kučera

Kdy budeme mít techniku z přístavu venku?!?

Dnes mne kontaktoval Marek, možná se konečně podaří získat podpis jednoho z ministrů a celý proces proclení by se tím měl prý výrazně posunout. Tak to by byla trefa do černého. Čekám, co z toho bude. Zjistil jsem, že podobný problém nemá jen FIDCON. Na vyclení tady čeká více organizací.

8.10.2010 v 21:23 | Karma: 8,18 | Přečteno: 826x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci

18. května 2024  17:57

Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

Komu spadne do klína západ Afriky? Ve hře o vliv je průmysl i dezinformace

26. května 2024

Premium Od spolupracovníka MF DNES v Africe Pozvolný odchod Francie ze západní Afriky je hotová věc. Zcela nahradit francouzský vliv ale bude...

Čechů ubývá, rodí se méně dětí. Není čas na sex a vztahy, vysvětlují odborníci

26. května 2024

Premium Stále více žen v Česku nemůže otěhotnět nejen z důvodů onemocnění, ale i kvůli odkládaní...

První barevná fotka zmizela v hlubinách času. Už ji nikdy nikdo neuvidí

26. května 2024

Seriál Je to jen pruhovaná stuha na tmavém pozadí, přesto představuje zásadní moment ve vývoji barevné...

V metru ve stanici Náměstí Republiky spadl do kolejiště člověk, provoz byl zastaven

25. května 2024  22:38,  aktualizováno  23:28

„Na stanici metra B spadl do kolejiště člověk. Provoz metra je přerušen v úseku Smíchovské nádraží...

  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1043x
Rád se potkávám s lidmi, lákají mne možnosti osobního rozvoje, snažím se být užitečný. Čeká mne mise v projektu Praga-Haiti - Voda pro Haiti. Půjde o vrtání studní v nejchudší části ostrova. Peru se s obavami i touhou. Chci o tom psát.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky