Vidět a být viděn – dvě zásady bezpečnosti
Jenže kdo z nás řidičů či chodců může s klidným svědomím říct, že opravdu dělá maximum pro to, aby tuto zásadu za všech okolností naplňoval?
Pokusil jsem se proto zapátrat a vypsat ze své řidičské praxe všechny faktory, které významně ovlivňují možnosti řidiče vidět a rád se s vámi o ně podělím. A abych nebyl zbytečně dlouhý, tak raději nadvakrát. Můžete se tedy příště těšit na pokračování :-).
Je to v očích…
O atletech se říká, že „to mají v nohách“. Pokud bych tedy použil stejný příměr pro řidiče, pak bychom mohli říct, že člověk za volantem „to musí mít v očích“. Kvalita zraku, která se bohužel s postupem času spíše zhoršuje, má zásadní vliv na schopnost řidiče vidět včas a neprodleně reagovat. I to může znít jako naprostá samozřejmost, ale sáhněme si teď všichni na chvíli do svědomí… No schválně, kolik z nás na sobě cítí, že zrak už není, co býval, a přesto oddalujeme návštěvu očního lékaře? Já sám vím s určitostí, že takových lidí mám ve svém okolí hned několik. Stěžují si, že se jim špatně kouká, dokonce i při řízení, ale na oční se ještě nevydali… Já osobně dávám kromě dioptrických brýlí také pozor, abych měl vždycky po ruce i brýle proti slunci. Sluníčko totiž umí být pěkně protivné, a to i mimo žhavé léto, a jeho paprsky mohou v kombinaci s mastnými šmouhami na čelním skle udělat nejednu nepříjemnou chvilku. Doufám tedy, že při svých cestách také vozíte ochranu před sluncem.
Sklo jak z alabastru…
Pokud to budeme brát tak, že zrak máme v pořádku, je dalším faktorem v pořadí čelní sklo. A aby to nebylo tak jednoduché, tak ono čelní sklo má dvě strany – vnitřní i vnější a obě hrají svou roli. Zatímco tu vnější stranu nás ptačí trus a nánosy rozpláclých mušek donutí alespoň čas od času umýt, či přinejmenším přečistit ostřikovačem, na vnitřní sklo často zapomínáme. Je to přitom chyba, protože klimatizace, která nám na okno fouká i drobný létající prach mohou způsobit, že se viditelnost skrz okno zhorší, a nebo že se na něm objeví mastné šmouhy. Moje doporučení je jednoduché – vozím s sebou v autě vždy zásobu těch jednorázových vlhčených kapesníčků na vyleštění brýlí. Stejnou službu, jakou vám totiž provedou při očistě skel na brýlích, určitě vykonají i na čelním skle. Je to takové nouzové S.O.S. řešení, protože ne vždy máte s sebou na cestách hadřík s ironem. I když i to by zodpovědnější řidiči mohli vozit, stejně jako přípravek proti mlžení skel či zamrzání. Další věc, která by si pak zasloužila vaši pozornost, jsou také gumičky u stěračů. Čím starší a ošoupanější, tím horší službu vám budou z hlediska viditelnosti dělat, zvláště za vydatného deště.
Světlomety od slova „svítit“
Hlavním cílem světlometů je osvětlovat nám řidičům úsek silnice před námi, abychom dobře viděli na cestu. Jenže existují bohužel světlomety, které tuto funkci neplní – tedy rozhodně ne tak, jak by měly! Týká se to především starých aut, která už mají zašedlé nebo poškrábané světlomety (v horším případě obojí). Chápu, že pořízení nového světlometu není úplně laciná záležitost, ale berte to jako investici do bezpečnosti své i svého okolí. Případně si můžete nechat v autorizovaném servisu světlomety jen přeleštit. Vyjde to levněji a efektu si určitě všimnete.
Kristian Hanko
Chytrý tuning
Hned na úvod se přiznám, že nejsem velký vyznavač tuningů pro osobní automobily. S tuningem u automobilů je to totiž dost podobné, jako s make-upem u žen: když ho dáte příliš, zničíte to, co je přirozeně hezké!
Kristian Hanko
Zamávejte žárovce, přivítejte laser!
"Cože? Ona ještě nějaká auta používají klasické žárovky?” zeptala se mně manželka, když mi přes rameno četla název mého připravovaného blogu.
Kristian Hanko
Vidět a být viděn – dvě zásady bezpečnosti podruhé
V minulém blogu jsem psal o tom, že zásadu „vidět a být viděn“ považuji za jedno z nejdůležitějších pravidel bezpečnosti na našich silnicích.
Kristian Hanko
Jak kamarád nabral kance aneb srážka se zvěří
V životě každého řidiče jsou takové okamžiky, o kterých slyšel z vyprávění, teoreticky se na ně připravoval v autoškole, ale v praxi doufá, že se mu nikdy nestanou. Jedním z takových okamžiků je třeba srážka se zvěří.
Kristian Hanko
Pijte a zacvičte si: pár rad jak neusnout za volantem…
Je řada činností a věcí, které člověka dokážou dokonale uspat. Třeba dlouhá návštěva u tchýně, nepříliš zábavný film v kině nebo nedělní politická debata na veřejnoprávní televizi.
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Ani vás nepustí do haly. Podvodů při prodeji lístků na MS v hokeji přibývá
Organizátoři i policie varují: Kupovat vstupenky na mistrovství světa v hokeji od někoho jiného než...
Katar plánuje vyhoštění lídrů Hamásu, ale není kam. Jordánsko je zpět nechce
Premium Katar je místo, kde si lídři teroristické organizace Hamás léta užívali pětihvězdičkového luxusu....
Za bydlení politiků platíme tisíce, vládní byty a vily mnozí z nich nevyužívají
Premium Stát jen za tento rok zaplatí za bydlení v Praze mimopražského ministra školství Mikuláše Beka...
Izrael zavřel hraniční přechod do Pásma Gazy. Humanitární pomoc tam končí
Izraelská armáda v neděli oznámila, že po ostřelování uzavírá hraniční přechod Kerem Šalom, určený...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 10
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 421x