Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zamávejte žárovce, přivítejte laser!

"Cože? Ona ještě nějaká auta používají klasické žárovky?” zeptala se mně manželka, když mi přes rameno četla název mého připravovaného blogu.

Odpověděl jsem trochu překvapeně, že ano, že stále většina řidičů používá ve svých světlometech staré dobré žárovky.

Na jednu stranu by se to dalo brát jako celkem sympatické retro, na druhou stranu ale já osobně patřím k řidičům, kteří jsou dost zatížení na nejnovější trendy. Proto jsem se se žárovkami rozloučil už před nějakou dobou a rozhodl se dát příležitost LEDkám. A abych si vyzkoušel i to nejmodernější, co je v současnosti na trhu k dispozici, využil jsem nedávno v Německu možnost, zapůjčit si vůz, vybavený laserovými světlomety. Ty mi doslova učarovaly a vidím v nich velkou budoucnost! Proto jsem se rozhodl, že jim věnuji i tento blog…

Historie laserů se přitom začala psát relativně nedávno. V roce 2014 se začaly prodávat dva nové typy automobilů, které ke svému osvětlení využívaly právě modré laserové světlo. Světelná vzdálenost, na kterou může laserový světlomet osvítit cestu před vámi, je přitom zcela úctyhodná – celých 600 metrů!

To samozřejmě můžeme bez nadsázky označit za revoluci v automobilovém svícení – zvláště pokud přihlédneme k faktu, že - jak jsem se ve statistikách dočetl – přibližně polovina smrtelných nehod na silnicích se stane v noci, a to přesto, že je v nočních hodinách menší provoz. Díky fantastické možnosti, dosvítit až na vzdálenost 600 metrů před vozidlem, tak lasery představují stejný milník v historii, jaký přinesly před více jak dvěma desítkami let xenony.

Jak už to ale u pokrokových myšlenek chodí, strhla se záhy válka o to, kdo první tuhle převratnou technologii použije. Naštěstí to nebyla válka na ostří nože, ale i tak se při ní dva automobiloví giganti, BMW a Audi pořádně zapotili. Urputný marketingový souboj vypadal z počátku nadějněji pro prvně zmiňovanou automobilku, nakonec ho ale vyhrála Audi. Třešničkou na dortu tohoto soupeření ovšem je, že obě automobilky využívaly v laserovém osvětlení naprosto stejnou technologii, dodanou v obou případech společností Osram. Takže se oba velikáni v podstatě jen hádali o to, jako první ohromí trh se stejným produktem.

Protože ale výraz „laser“ nebo „laserové světlomety“ může na běžného čtenáře působit trochu jako termín z Hvězdných válek, pokusím se na závěr trochu přiblížit, jak tahle chytrá věcička vlastně funguje. Laserové světlomety pracují s koherentním monochromatickým modrým světlem, které jsou následně schopné převést do světla bílého. Tato světelná transformace je možná díky použití speciálních čoček, jejichž úkolem je usměrnit paprsky, které vydává trojice laserových diod na fluorescenční fosforovou substanci, která se nachází uvnitř každého laserového světlometu. Tato substance potom transformuje světelné paprsky na intenzivní bílé světlo, které je velmi podobné běžnému dennímu světlu. Díky tomu je pro lidské oko přirozenější a samozřejmě také příjemnější.  

Když to shrnu, za mě mají „lasery“ dvě hlavní výhody – velkou vzdálenost, kterou jsou před vozidlem schopné osvítit, což je při jízdách v noci velká výhra. A za druhé velmi příjemné bílé světlo, ze kterého nebolí oči – alespoň tedy mně ne. Jasné je, že se na laserových světlometech najde i něco negativního, a to něco je především pořizovací cena. Ta je stále relativně vysoká, ale je rozhodně v optimálním poměru ke kvalitě, kterou za ni dostáváte.

Takže, jak jsem napsal už v úvodu svého blogu – je na čase zamávat klasickým žárovkám a s konečnou platností přivítat laser!

Autor: Kristian Hanko | pátek 24.3.2017 14:23 | karma článku: 12,63 | přečteno: 534x
  • Další články autora

Kristian Hanko

Chytrý tuning

Hned na úvod se přiznám, že nejsem velký vyznavač tuningů pro osobní automobily. S tuningem u automobilů je to totiž dost podobné, jako s make-upem u žen: když ho dáte příliš, zničíte to, co je přirozeně hezké!

13.6.2017 v 14:20 | Karma: 5,10 | Přečteno: 159x | Diskuse| Hobby

Kristian Hanko

Vidět a být viděn – dvě zásady bezpečnosti podruhé

V minulém blogu jsem psal o tom, že zásadu „vidět a být viděn“ považuji za jedno z nejdůležitějších pravidel bezpečnosti na našich silnicích.

27.9.2016 v 14:27 | Karma: 12,90 | Přečteno: 357x | Diskuse| Hobby

Kristian Hanko

Vidět a být viděn – dvě zásady bezpečnosti

Za dvě snad nejdůležitější zásady bezpečnosti považuji to, aby účastník silničního provozu dobře viděl a zároveň byl sám dobře viditelný. „To je přece jasné,“ řeknete si. A máte pravdu!

18.8.2016 v 15:07 | Karma: 11,87 | Přečteno: 304x | Diskuse| Hobby

Kristian Hanko

Jak kamarád nabral kance aneb srážka se zvěří

V životě každého řidiče jsou takové okamžiky, o kterých slyšel z vyprávění, teoreticky se na ně připravoval v autoškole, ale v praxi doufá, že se mu nikdy nestanou. Jedním z takových okamžiků je třeba srážka se zvěří.

25.7.2016 v 15:04 | Karma: 18,06 | Přečteno: 622x | Diskuse| Hobby

Kristian Hanko

Pijte a zacvičte si: pár rad jak neusnout za volantem…

Je řada činností a věcí, které člověka dokážou dokonale uspat. Třeba dlouhá návštěva u tchýně, nepříliš zábavný film v kině nebo nedělní politická debata na veřejnoprávní televizi.

20.6.2016 v 14:07 | Karma: 11,67 | Přečteno: 187x | Diskuse| Hobby
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

V Londýně útočil muž s mečem, napadl kolemjdoucí a policisty

30. dubna 2024  11:25,  aktualizováno  12:19

Britská policie dnes zadržela muže s mečem, který v severovýchodním Londýně zřejmě zaútočil na lidi...

Vláda schválila důchodovou reformu. Do penze má pustit mladší lidi později

30. dubna 2024  6:09,  aktualizováno  12:18

Přímý přenos Úpravy, které se týkají budoucích důchodců, schválila vláda. Návrh, na němž se shodla, počítá se...

Kamion na Rozvadovské spojce skončil ve svodidlech, vyprošťovali ho jeřábem

30. dubna 2024  11:59

Pražští hasiči v úterý v noci vyprošťovali kamion, který na Rozvadovské spojce na západě Prahy...

Měl jsem dát do stanov TOP 09 právo zakladatele ji rozpustit, píše Kalousek

30. dubna 2024  11:12,  aktualizováno  11:57

Zakladatel TOP 09 Miroslav Kalousek, tvrdě zkritizoval vedení strany a na sociální síti X dokonce...

  • Počet článků 10
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 421x
Vždycky jsem byl velký fanda do aut a všeho, co souviselo s motorismem. Ale od doby, kdy se ze mě stal také táta malé holčičky, jsem začal víc vnímat i otázku bezpečnosti na silnicích. A právě všeho, co souvisí s tím, abychom se na našich silnicích cítili bezpečně, se budou týkat i mé blogy. Potěší mě, když se nad některými myšlenkami pokusíte zamyslet. Třeba to pak při jízdě autem bude na našich cestách vypadat hned o něco radostněji…

Seznam rubrik