Když modrá přebarví zelenou. Být ekologický není volba, ale povinnost
po kterém chodíte každý den kvůli smogu a mlze, je něco špatně.
Rok 1989 většinu z nás zachránil od pomalé otravy. Kyselé deště, smog, znečištěné řeky a jako důsledek nahlodané zdraví obyvatel počínaje nejmenšími. Potvrdilo se, že když dáte občanovi trochu peněz, hned jde krajina revitalizovat snadněji. Koneckonců podívejme se dnes kolem sebe: ohřev vody sluníčkem není u nás už nic neobvyklého, výhody tepelných čerpadel zná každý a využití střech rodinných domků a obecních úřadů pro fotovoltaické panely, namísto zabírání úrodné půdy, také už nikoho nepřekvapí. Není potřeba miliard dolarů a svolávání klimatologických konferencí, kdy účastníci přiletí letadlem, z letiště do klimatizovaného hotelu turbodieselovým taxíkem a zanechají za sebou uhlíkovou stopu velkou jako dinosauří tlapu.
Neznečišťuj, třiď, šetři! Není jazykolam, ale motto dneška. Problémem je, že neustále něco zlepšovat je stále obtížnější. Jak říkal major Terazky v Černých baronech: „Na každú robotu je nám treba špecialistov,“ proto dnes už nikoho nepřekvapí úředník odboru životního prostředí, který chrlí nápady a radí firmě jak technicky vyřešit požadavek na snížení emisí.
Mnohdy ale vynález dostat do oběhu trvá velmi dlouho. Třeba jen vývoj elektromobilů, vynecháme-li Teslovy úspěšné pokusy z konce 19. st., trval s přestávkami mnoho let a teprve až poslední dobou je lze smysluplně využívat. U nás v Litoměřicích jich máme hned deset a nikomu zatím nedošly baterky a elektrovozy jezdí mnohem, mnohem levněji. Já vím, můžete namítnout, že jezdí z části na elektřinu z uhelné elektrárny, ale uhlí je vlastně obnovitelný zdroj, stejně tak jako komponenty baterií…ale v každém případě to nečoudí, je to tišší a levnější na spotřebu.
Stejně si ale myslím, že zvládnutí jaderné fúze, ze které pochází úplně všechna energie, je jen otázka času. Pak budeme mít energii skutečně čistou. Zavádění složitějších opatření budí emoce. Pro nadšence pozitivní. Se zbytkem „světa“ je to horší. Regulace topení ve starší škole způsobí loužičky pod radiátory, a co čert nechtěl, u manželky městského konšela v kabinetě. Použít 40 cm polystyrenu na zateplení s návratností 200 let, taky není úplně eko. Poslední módou je zase nucená ventilace. Aby správně zateplená budova neztrácela teplo, nesmí se otvírat okna. Protože střecha neunese motory, musíme ji zbourat a zesílit, použít tak další materiál, dopravit ho na místo, a …
Svět by potřeboval zákon o používání zdravého rozumu. Pak bychom se nedočkali enormního rozšíření dieselových motorů (dříve podporovaných, dnes zapovězených) likvidace půdy pěstováním řepky, abychom ji přidávali do nafty, uzavírání německých jaderných elektráren nebo vysavačů s omezeným výkonem. Vždy, když se chce z vládní kanceláře zachránit svět nebo zajistit lásku mezi národy či rasami, nedopadá to dobře. Ekologické chování je racionální, nesobecké a odpovědné. Je to těžké takovým být. Ale pokud to neuděláme, naše modrá planeta nepřežije. A modrá je dobrá.
Karel Krejza
Očkovací zápas roku Izrael - ČR 100:1
Po dvanácti měsících je tu konečně objektivní šance doopravdy zabojovat s koronavirem. Dosavadní zmatená a často protichůdná opatření za boj nepovažuji.
Karel Krejza
Nemáte kanalizaci? Smůla. Dotace na čističky pro rodinné domy ministerstvo nedá
Jako pravicový politik nejsem zrovna příznivcem dotací na všechny možné projekty, nicméně zvláště ty týkající se životního prostředí podle mého soudu mají smysl, zvlášť když vstupuje do hry zákon a sankce.
Karel Krejza
Svoboda se stala ďáblem naší doby
Nedávno jsem slíbil, že napíši něco o výchově, odvaze, respektu. Jednoduše o cool generaci. Vnuků Husákových. Odkládal jsem to jednak proto, že vůbec nejsem spisovatel a ještě mám spoustu jiných starostí. No jo...
Karel Krejza
„Sem si nesedej, rezervováno pro Kima“. Severní Korea před 30 lety a dnes
Severní Koreu jsem navštívil v roce 1988 ještě jako sportovec. Už tehdy na mě země působila tragicky. V obchodech nic nebylo, víceproudé silnice brázdily sice jen Mercedesy a Volva, ale s frekvencí 1 auto za 10 minut.
Karel Krejza
Daňová reforma ČSSD nesmí projít. Doplatíme na to všichni!
Vláda ČSSD a ANO pomalu začíná získávat jasnější kontury a kromě debat o obsazení ministerstev se hraje i o jednotlivé body v koaliční smlouvě, kam se socialisté snaží umístit i svůj návrh daňové reformy, což doufám, neprojde!
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Muž násilím vnikl do školy v Litvínově. Policie ho našla v obchodě, kde kradl
Několik policejních hlídek včetně psovoda a speciální pořádkové jednotky zasahuje u gymnázia v...
Poslanci rozhodují o omezení prodeje zemědělské půdy cizincům ze třetích zemí
Přímý přenos Vyšší ochranu nejkvalitnější zemědělské půdy schvaluje Sněmovna. Schválí ji patrně v mírnější...
Záhadný předmět na noční obloze překvapil fotografy čekající na polární záři
Záhadné těleso na obloze překvapilo v úterý večer mnoho fotoamatérů, kteří hleděli k nebi v...
Na Chebsku vjel vlak do spadlého stromu a vykolejil, provoz na trati stojí
Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek odpoledne v úseku mezi Velkým Luhem a Skalnou...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 19
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1162x