Zbláznil se šéf Eurovie?

Problém s bobtnajícím podložím na části dálnice D47 nebude podle mého názoru problémem ojedinělým. Všude tam, kde selžou kontrolní mechanismy investora můžeme v budoucnosti čekat nepříjemná překvapení.

Je logické, že Eurovia přešla do protiútoku, avšak argumentace se jí moc nedaří. Bránit se odkazem na nařízení investora o použití materiálů či hodnotami v normách ČSN je tak trochu mimo mísu. Nikdo totiž ze zhotovitele nesejme odpovědnost za to, že veškeré dodávky kameniva, sutí, zeminy a odpadu do násypových těles se musí vizuálně zkontrolovat, popř. otestovat. Mělo by být pravidlem, stejně jako tomu bylo dřív, že dodavatel významných dopravních staveb má v terénu mobilní laboratoř, která je neustále v provozu. Což v tomto konkrétním případě podle dostupných informací nebylo.

Kromě dodavatele stavby je za problémy odpovědný i stavební dozor. Není určitě standardní (i když se to občas děje), aby projektant stavby plnil roli nezávislého dohledu. Pokud by byl mechanismus dohledu funkční, nemohlo by se určitě stát, aby se do podloží dostalo to, co tam nemá být.

Správně to podle mého názoru funguje například na stavbě křižovatky s mostem, kam docházím na kontrolní dny jako zástupce investora. Platíme si velmi zkušeného a šikovného odborníka, jehož férový ale nekompromisní přístup zabezpečuje přijatelnou kvalitu prací.

Pokud nejsou pevně nastaveny hranice a kontrola pokulhává, projevuje se na podobných stavbách negativně i fakt, že pracovníci dodavatele jsou ekonomicky zapojení do výsledků stavby. Probíhá to většinou tak, že při zajištění levnější subdodávky či levnějšího materiálu se vedení firmy o získanou úsporu s konkrétními pracovníky podělí. Z hlediska motivace a ekonomické logiky je takový přístup v pořádku, nesmí být ale nikdy ohrožena kvalita díla.

Křik okolo této záležitosti je pochopitelný. Jde o velké peníze a ekonomické přežití. Proto šéf Eurovie argumentuje za hranicí zdravého rozumu. Proto všechny ty mediální výkřiky, obvinění, krádeže dokumentů apod. Pokud se podaří prokázat pochybení stavebního dozoru a zástupců dodavatele a dojde k opravě, bude to veliké vítězství ředitelství silnic a dálnic, ale i ministerstva dopravy. V opačném případě totiž rekonstrukci nových úseků zaplatíme my všichni bez ohledu na to, jestli konkrétní úsek dálnice využíváme či nikoliv. A vzhledem k tomu, že problém se týká i mostních objektů, může být částka několikamiliardová.

Autor: Aleš Kratina | středa 23.11.2011 9:04 | karma článku: 21,60 | přečteno: 1717x
  • Další články autora

Aleš Kratina

Nepůjdeme jak ovce na porážku

23.8.2015 v 22:00 | Karma: 25,13

Aleš Kratina

Příčiny a následky - Studénka

26.7.2015 v 15:20 | Karma: 21,00

Aleš Kratina

Ano, selhal systém

24.2.2015 v 17:52 | Karma: 19,89

Aleš Kratina

Ukrajinské slzy

28.1.2015 v 22:37 | Karma: 10,85