Oprava D1 bude otrava

Oprava dálnice D1 je na spadnutí.  Nejzatíženější rychlostní komunikace v zemi je poškozená a její stavební stav neodpovídá jejímu aktuálnímu významu. Odpovídá však způsob modernizace, efektivita vynaložených prostředků a (ne)zvolené objízdné trasy realitě?

Množství zpráv v médiích navozuje pocit, že ostatní dopravní stavby v zemi se nestaví, popř. nechystají.  Také se nemohu zbavit dojmu, že ŘSD si na této stavbě snaží především napravit  pošramocenou reputaci.  Nemysleme si však, že peníze spadly z nebe. Pochází z té části komunikační sítě, kterou odmítla Evropská komise proplatit, popř. ze záměrů, které byly odsunuty na neurčito. Nezpochybňuji nutnost a naléhavost oprav, ale podle mého názoru je rozšíření o 0,75 m nedostatečně zdůvodněno.  I v dnešních parametrech je tato komunikace použitelná a rozšiřovat jen kvůli budoucímu případnému obousměrnému provozu (když bude realizován kvalitní povrch s dlouhou životností) mi přijde neefektivní. Ona ani jízda v rychlém pruhu o šířce 2,75 m a předjíždění nákladních automobilů není žádný med, což jsem si v minulosti ověřil na částečně zprovozněném úseku dálnice D47. Opatření je to zkrátka na první pohled funkční, ale mnoho řidičů se při těchto šířkách jízdních pruhů a blízkosti míjejících se vozidel předjetí pomaleji jedoucího automobilu bojí.

Parcelace a etapizace rekonstrukce je v zásadě dobrá a efektivní věc, ale rezignovat na stanovení a případnou opravu či výstavbu objízdných tras, dobré není. Již mnoho let se ví, že našemu státu chybí alternativní propojení ve směru východ – západ. Komunikace R 35 se zastavila u Opatovic nad Labem a pokračování je v nedohlednu. Jednou příčinou je nejednotnost zastupitelů Pardubického kraje při tvorbě územního plánu a diskuse o severní/jižní variantě, další je ve všeobecném nedostatku finančních prostředků.

Je načase jasně říct, jak to se silnicí R35 bude, jak reálná je její alternativa jižně od D1 a jestli existují objízdné trasy.

Navrhuji na přípravu R35 nerezignovat, ale v méně vytížených úsecích ji budovat jen jako dvouproudou, nedělenou komunikaci s mimoúrovňovými křižovatkami .  Dále je nutné dotáhnout úkol zadaný ministerstvu pro místní rozvoj pro nalezení koridoru rychlostní komunikace jižně od D1 a konstatovat, zda se bude sledovat varianta I/23 přes Telč a České Budějovice nebo I/19 přes Tábor.  Jinak budeme při každé opravě či omezení na D1 v celostátních médiích řešit, jak bude hrozné čekání v dlouhých kolonách.

Neměl jsem možnost číst rozhodnutí příslušného silničního správního úřadu o částečné uzavírce dálnice D1 a zda příslušný úředník odpovědně odůvodnil jejich nestanovení, ale existuje zde přece dálnice D11 s přímým napojením silnice I/38 přes Havlíčkův Brod na Jihlavu. Koneckonců i Technická správa komunikací v Praze se snaží stanovit objízdnou trasu pro kamióny zatěžující část Jižní spojky už po této silnici.

Další možností je kombinace silnic I/3 a I/19 i když úsek Mirošovice – Benešov je ve špičkách silně přetížený.

Pokud se podaří úspěšně dotáhnout přípravu, kritické období nastane na podzim. Pokud se již na avizovaných krocích ŘSD nic nezmění, budu se zájmem sledovat (nebudu-li zrovna čekat v koloně na cestě do hlavního města), jestli se alespoň podaří zahustit počet železničních spojů mezi Prahou a Brnem a snížit počet automobilů na D1 a tak i očekávané problémy.

Autor: Aleš Kratina | čtvrtek 21.6.2012 20:21 | karma článku: 6,46 | přečteno: 635x
  • Další články autora

Aleš Kratina

Nepůjdeme jak ovce na porážku

23.8.2015 v 22:00 | Karma: 25,13

Aleš Kratina

Příčiny a následky - Studénka

26.7.2015 v 15:20 | Karma: 21,00

Aleš Kratina

Ano, selhal systém

24.2.2015 v 17:52 | Karma: 19,89

Aleš Kratina

Ukrajinské slzy

28.1.2015 v 22:37 | Karma: 10,85