Na pohovor se naučte pohádku. A pár lží.

Člověk je podrobován neustálé soutěži. Chce uspět. Ale nejde to pokaždé. Je třeba zapojit fantazii.

Přejeme si být hezčí, chytřejší, milovanější, úspěšnější, bohatší, šťastnější, zdravější atd. V ideálním případě bez velkých obětí nebo většího sebezapření. To pochopitelně nehovořím za všechny. Bylo by krásné, kdyby se zdar dostavoval jaksi mimoděk. Žel není zbytí, občas je třeba zabrat a pořádně máknout. Tím spíše když hledáme novou práci. Pokud vás pozvou na pohovor, nesmíte nechat nic pouhé náhodě.

Protější strana je náročná. Jak by ne! Kupec chce za své peníze to nejlepší zboží. Velmi snadno se po jeho hodnocení můžete ocitnout mezi plevami. Cílem zaměstnavatele bývá najít bezchybně profesně vysoustruhovaného kandidáta. Takový chápe podstatu hry a dokáže se přesně stylizovat do požadované role. Umí pracovat s informacemi i řečí těla. Jak víme, štěstí přeje připraveným. Proto prozíravý kandidát věnuje pohovoru, který mu v případě úspěchu umožní naplnit jeho ambice, velice soustředěnou přípravu.

To nejdůležitější se točí krom dotyčné nabízené práce kolem životopisu. Takzvaně strukturovaného. Musíte v něm zářit. A měl by z něj být patrný váš vzestup. Kdo stagnuje, není vítaný. Právě jako HDP musí též perspektivní kandidát pouze růst. Nezapomínejte: neustálá soutěž! Při obhajobě sebe sama nespoléhejte jen na pravdu a upřímnost. Například odklon od profese bývá hodnocen trestnými body. Prostě dezertéři se neoslavují. Nic na tom, že změna je život a na chléb musí být, kdyby čert na koze jezdil. Pro takováto pochybení musíte mít pádné důvody. Neprozrazujte, že vás firma hodila přes palubu, pokud se tak stalo. Staňte se autorem pohádek a jednu si vytvořte. Může znít třeba takto libě: Rok před rozvázáním pracovního vztahu ve společnosti XY jsem měl/a příslíbeno přejít do vyšší pozice. Bohužel se s příchodem globální hospodářské krize nabídka údajně nemohla realizovat z úsporných důvodů. Cítil/a jsem značnou frustraci. A jako by tomu chtěla sama náhoda, ozvala se mi head-hunterská společnost s jinou nabídkou. Tak jsem na čas zakotvil/a v jiném sektoru. Nyní dávám opět průchod své přirozenosti, když se vracím ke své původní profesi.

Jako ke každému produktu, který chcete prodat, si připravte cosi jako reklamní hesla na zvýšení atraktivity. Hodí se například říci, že jste systematičtí, kreativní, loajální, důslední a pracovití týmoví hráči. Máte dlouhodobé zkušenosti v oboru, rychle se učíte novinkám a prací žijete. Za pět let se vidíte v řídicí pozici. Umíte si zjednat respekt svou fundovaností a při tom všem si zachováváte korektní přátelské vztahy. Rádi se obklopujete pro-aktivními spolupracovníky, mimořádně dbáte na bezúhonnost a efektivitu. Nejlépe za vás hovoří konkrétní pracovní výsledky.

Všímáte si té cílevědomé sebejistoty? Servírovat vyvážený koktejl namíchaný z nejdelikátnějších ingrediencí – o to zde jde! Až si tedy před příštím pohovorem dáte práci s poctivou přípravou a utrpíte něco jako vynucenou reorganizaci své integrity, počítejte přesto trochu i s variantou neúspěchu. Proč? Protože se vždy najde ještě větší lhář a obratnější pohádkář. Nebo případně skutečný kalibr bez konkurence. Budiž mu to přáno.

V. Král

Autor: Václav Král | pondělí 14.2.2011 8:10 | karma článku: 40,65 | přečteno: 14082x
  • Další články autora

Václav Král

Verše ze sna

31.10.2018 v 11:05 | Karma: 3,61

Václav Král

Český lev (kultura vers. politika)

11.3.2018 v 15:56 | Karma: 17,02

Václav Král

Nebýt v odporu

11.1.2016 v 18:32 | Karma: 5,09