Řemeslo žije!

Odborníci prokazují, že kvalifikovaní a zruční řemeslníci jsou hospodářskými výkyvy zasaženi podstatně méně, než mnohá populární zaměstnání a profese. Už více než rok se v Praze snažíme popularizovat odborné školství a učňovskou tématiku. Zvolili jsme poměrně snadno zapamatovatelný slogan ŘEMESLO ŽIJE!

Domnívám se, že šikovnost českých rukou není jen vzpomínka na dávné časy a že „zlaté české ruce“ nejsou jen knižním termínem. Nemůžeme pochopitelně zavírat oči před skutečností, že euforie ze svobody před dvaceti lety a plné obchody přinesly i opačné trendy. Našimi hrdiny se stali manažeři, absolventi ekonomických fakult, advokáti, vyfešákovaní inženýři, doktoři, manažerky a specialistky na marketing. Což nepovažuji za ostouzení, ale fakt. Přiznejme si, že normální práce rukama nám přestala (ne všem) jaksi vonět.

Jak nás však praxe usvědčuje, bez vysoce kvalifikovaných, vzdělaných, zručných a zkušených lidí se neobejdeme ani ve 21. století. Velmi mě těší, že mnoho středních odborných škol v hlavním městě po letech útlumu tento trend pochopilo a vyvíjí aktivitu. Snaží se s úspěchem dokazovat, že řemeslo už není jen kladivo, ruce špinavé od oleje nebo mouky, primitivní práce. Vysoce odborně vyškolení absolventi ovládají cizí jazyky, uplatňují se v průmyslových firmách, jejichž výrobky putují k zákazníkům po celé Evropě a do světa, školy pořádají úspěšné výstavy či poutavé předváděcí akce, absolventi mají dobré uplatnění v práci a životě jisté.

Jeden příklad za všechny – nedávno se nám podařilo spojit síly několika odborných škol z ČR a z Prahy se soutěží Česká Miss. Studentky a studentky dostanou možnost pracovat ve spojení se špičkovými návrháři a odborníky pro soutěž, jejíž účastnice budou jezdit po světových soutěžích. Dojde tak k prolínání „malého“ a „velkého“ světa, budoucí návrhářky, šperkařky (či šperkaři) a další dostanou možnost nahlédnout o pár stupínků výš. Budou mít možnost konfrontovat své znalosti a umění s těmi nejlepšími.

V Čechách se dlouho říkávalo, že řemeslo má zlaté dno. V dobách totality leckdo chápal jeho výklad jako možnost dobře si přivydělat na úkor kvality a zákazníka. I tenhle pohled a výklad přísloví se hodně změnil. Lidé začínají zjišťovat, že zajímavé a hlavně stálé hodnoty nemusejí vznikat jen v kancelářích, u počítačů a v oblecích s kravatou. A to je dobře.

Autor: Marie Kousalíková | středa 10.2.2010 13:40 | karma článku: 23,16 | přečteno: 2224x