- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Cizinci se rozprchnou jako hejno slepic, bok tramvaje však naráží do chvatem opuštěného zavazadla. Naštěstí jen lehce, kufr se jen převrátí. „ No jo, cizinci ,“ uleví si tramvaják a jede dál. O pár stanic dál podobně skoro smete belhajícího se důchodce. Tentokrát si postěžuje na „pitomýho dědka“....
Ne, nechci se strefovat do bezohlednosti zaměstnanců pražské MHD, Pan řidič se mohl zachovat lidumilněji, pravda, na druhé straně jel v podstatě podle předpisů. V tom pes zakopaný není.
Jde mi spíš o to, že výjímka, podle které má tramvaj přednost i na přechodu, kde všichni ostatní zastaví, mi přijde jako nepraktický nesmysl.
Jasně, že jsou pro ni argumenty! Tramvaj je mimořádně velká a těžká a má tedy obrovskou setrvačnost. Navíc veze spoustu stojících lidí, ti můžou při neplánovaném zastavení spadnout. A žádoucí je i zachovat plynulost dopravy.
Neměli by ale teoreticky mít podobnou výjímku i kamióny a velké autobusy? Ty mají přece také obrovskou hmotnost.
Zažil jsem v tramvaji použití rychlobrzdy. Pěkně to cuklo, pár lidí se bezmocně třepotalo na tyčích. Ale „elektrika“ zastavila skoro na fleku! A auto, které nám pár metrů před námi zablokovalo koleje nemělo ani škrábanec.
Myslím, že rozjetému tirákovi se to takhle rychle třeba na mokru podařit nemůže – navíc, protože nemá koleje může jít do smyku. Pokud takhle „zašlajfuje“ autobusák popadá často stejně lidí jako v tramvaji.
Přesto těmto kolosům nikdo právo přednostní jízdy nedá. Není divu, takováhle výjímka by byla totiž neúnosně nebezpečná.
To tramvajové privilegium je ale rizikové taky! Dopravní podniky si to ostatně uvědomují – informační kampaň upozorňující na přednost tramvají je zrovna v plném proudu. Nepochybuji nicméně, že její sdělení se ke každému stejně nedostane – třeba k statisícům turistů skoro určitě ne!
Nebylo by tedy lepší upravit dopravní pravidla a vnitřní pokyny pro řidiče tramvají a přednost na přechodu pro chodce prostě sjednotit? Možná, že by na to doplatila plynulost tramvajového provozu, jistě by se tak však zachránilo pár životů.
Další články autora |
Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...