- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Že lidstvu zvoní hrana avizovaly již filmové sci-fi snímky z 50. let , mj. Flying Saucer 1950, The Day the Earth Stood Still 1951, When Worlds Collide 1951, Radar Men from the Moon 1952, Invaders from Mars 1953, It Came from Outer Space 1953, a desítky dalších ( mj. kultovní Close Encounters of the Third Kind Steven Spielberg 1977 ) …
Lidstvo v nich bojovalo především s krajně odpudivými mimozemštˇany, naprosto „infrahumánními“ ( třebaže nebyli přímo natřeni narudo, a nemusí jít o mimozemštˇany, viz britský/UK film „1984“ Michaela Ratforda z roku 56 podle románu Orwella) …
Od té doby kolektivní trest či Boží metla, ze které má lidstvo v důsledku náboženského dědictví kolektivní strach, vyživuje hollywoodskou apokalyptickou lukrativní mašinérii – Blade Runner Ridley Scott 1982, Terminátor James Cameron 1984, Armáda 12 opic Terry Gilliam 1995, Matrix ,Andy + Larry Wachowski 1999 - „ Lidské bytosti jsou morem a rakovinou této planety, jste metlou a my jsme lékem „ konstatuje agent Smith, zástupce strojů …
Literatura a filmy tohoto druhu tak stimulují zděděné kolektivní podvědomí strachu – naše oblíbené hrůzostrašné představy, které mohou mít i politické dopady, jako návrat ke starým pořádkům, ale přidávají do něho i klíčovou otázku : co/kdo může lidstvu škodit ?
Martin Heidegger v rozhovoru pro Der Spiegel v roce 66 řekl : „ Nepotřebujeme atomovku, abychom zničili sami sebe „ …
Z tohoto pohledu je zajímavá sci-fi kniha The Windup Girl/Dívka na klíč od US autora Paola Bacigalupi, ve které v bizarním světě 23.stol., kdy se zvýšila hladina oceánů, a nejsou energetické zdroje, vládnou výrobci geneticky upravených potravin - vzniká nový zmutovaný hmyz a nové pandemické nemoci …
Velmi poučné jsou sci-fi knihy francouzského psychologa Jean-Michel Truonga, které nepopisují zničení lidstva, ale jeho nahrazení „vyšší inteligencí“ / technologií, která člověka nakonec předběhne a pokoří.
V knize Reprodukce zakázána z roku 88 se zabývá klonováním, v knize Totálně nelidský z roku 01 se zabývá „umělou inteligencí“, odhaduje, kde umělá inteligence začíná , a kde končí lidská …
Ve světě Nástupce (lidí) z roku 99 žije každý člověk z údajného důvodu vlastního bezpečí izolovaně , s ostatními lidmi komunikuje jen přes webovou sítˇ, ale nikdo neví, s kým vlastně komunikuje, jejich údajní přátelé svoji identitu schovávají za avatary .
Na rozdíl od banálních filmů německého režiséra Rolanda Emmericha Den nezávislosti z roku 96 + „2012“ z roku 09, (planeta) Melancholia dánského /DK režiséra Larse Triera z roku 011, založená na tradicích evropského nihilismu Lorda Byrona (Darkness), Charlese Baudelaira , Arthura Schopenhauera, a Friedricha Nietzsche, servíruje originální „romantickou“ apokalypsu - nepředvádí biologické či fyzické vyhlazení druhu, ale implozi psychické úzkosti, a následné psychické rozložení dvou pozemštˇanek, a s ním propojené otázky „vesmír, jednotlivec, smrt“ , kdy se člověk se smrtí, která v něm dříme, v podvědomí smiřuje „světlem" excentriků ….
Sci-fi literatura a filmy nutí mozek uvažovat o tom, zda má budoucnost budoucnost, jak vyjádřil Immanuel Kant v Konci všech věcí z roku 1794 : „ Náznaky blížícího se konce jsou nejrůznější povahy. Někteří je vidí v triumfálním vítězství všude panující nespravedlnosti, včetně útlaku chudých, jiní je vidí v nezvyklém chování přírody, v zemětřesení, záplavách, meteoritech a kometách „ …
Další články autora |
Kozojedy, okres Praha-východ
2 700 000 Kč