Režisér Sean Ellis: „Ne“ pro mě není odpověď

Britský režisér Sean Ellis za pár dní představí na mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech svůj čtvrtý celovečerní film Anthropoid. Kdo je Sean a jak se dostal k režii?

Odpovědi mi přinesly jeho rozhovory pro americký časopis Interview, magazín Strategie E15 a online databáze filmů IMDb.

Sean se narodil v roce 1970 v jihoanglickém prázdninovém městě Brighton. Přestože nepochází z uměleckého prostředí, rodiče ho v kreativních nápadech vždycky podporovali. Od malička rád kreslil, poté objevil kouzlo fotografie, ke které ho přivedl v 11 letech jeho otec, nadšený amatérský fotograf.  Samotného filmu jako materiálu se dotkl při brigádě ve videopůjčovně. Pamatujete si tu dobu, kdy se půjčená filmová kazeta musela po zhlédnutí převinout na začátek? Tak to byla tehdy Seanova práce. Na brigádě mu prošlo rukama velké množství filmů, snažil se proniknout do kouzla práce se světlem, chtěl pochopit princip a koncept samotného filmu. V té době obdivoval Vetřelce Ridleyho Scotta.

V 19 letech dělal asistenta fotografů z okolí, a když si vštípil základy fotografovy práce, přišla první profesionální nabídka. Oslnivý svět módní fotografie poznal díky práci pro magazín Dazed and Confused, fotil nejprve portréty, potom módu, velkou nabídku dostal také z amerického Vogue.

Díky svému přirozenému citu pro kompozici mu přicházely nabídky natáčet krátké reklamní spoty nebo hudební klipy. Od spotu o lidech bez domova, který stvořil bez nároku na honorář, se dostal až k reklamám pro Samsung, Nike nebo Cartier.

Zdroj: archiv Fresh Film Fest

Film ho zcela pohltil v roce 2002, v té době si totiž procházel lehkou deziluzí ze světa módy a módní fotografie obecně.  Chtěl se věnovat naplno kreativní tvorbě a prostředí fashion průmyslu mu moc velký rozlet neposkytovalo. A tak se rozhodl vsadit vše na jednu kartu a tou byl svět filmu. Pracovně ho také posunula spolupráce s režisérem a filmovým scénáristou Davidem Lynchem, od fotografické spolupráce se tito dva umělci spojili na poli filmu a Sean se chopil kamery.

V roce 2004 byl Seanovým prvním filmem 30minutový Cashback, ze kterého o dva roky později vznikl celovečerní snímek. Ve filmu se odráží režisérův cit pro představivost, reálný svět se zde prolíná se snovou sexuální fantazií.

O čtyři roky později Sean zaujal temným thrillerem The Broken, opět je to snímek s velmi zajímavou  vizuální stránkou, film rozehrává příběh kolem pověry o rozbitém zrcadle, tisíc roztříštěných blyštivých střepů znamená pro hlavní hrdinku nekončící noční můru.

Zcela jiným směrem se Sean vydal ve snímku Metro Manila. V roce 2007 jen na dovolenou na Filipíny a za pozlátkem turistické destinace viděl i reálný svět, plný všudypřítomných zbraní a chudoby. Rozhodl se vdechnout život syrovému snímku o životní cestě filipínského manželského páru. Film nevznikl snadno, producenti neměli zájem takové téma financovat. Pro Seana ale není „ne“ odpověď, a tak se rozhodl sehnat peníze na film jinak. Zastavil svůj vlastní dům a snímek v roce 2013 skutečně dokončil. Film sklidil pozitivní reakce na filmovém festivalu Sundance a hollywoodská produkce ho koupila pro natočení remaku v anglickém jazyce.  Risk se Seanovi vyplatil.

V loňském roce začal v Praze natáčet snímek o československých hrdinech Anthropoid, ke spolupráci přizval také českou produkci a české herce, jako hlavní hrdiny vybral filmového idola Jamieho Dornana a charismatického Cilliana Murphyho. Jak se film povedl se už za pár dní dozvíme, stejně tak jsem zvědavá, co mi k filmu řekne samotný režisér.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Karolína Košařová - Zoubková | středa 29.6.2016 11:23 | karma článku: 11,20 | přečteno: 284x