Učitelé si stávkou sami podrážejí nohy

Když jsem proplouval školními lavicemi, občas se stalo, že mě zastihl učitelský protest, někteří vyučující pohotově změnili téma na výklád o právu na stávce. A já dodnes nechápu jak mohlo takové právo vůbec vzniknout. Proč nespokojení učitelé jednoduše neodejdou jinam? Jsou přeci vysokoškolsky vzdělaní, navíc jinde jsou platy otolik lepší.

Před chvilkou jsem četl článek učitele. Stěžoval na podrytou učitelovu autoritu před žákem, který jezdí do školy v BMW a on musí volit hromadnou dopravu. Také znám podobného žáka, jezdí do školy autem, v 16 letech založil server-hosting a dnes je účetní hodnota společnosti asi půl milionu. A jak mu jde studium ve škole? Jistě že mizerně, podvědomě nikdo nic jiného nečekal. Otázka zní proč? Proč uplatnitelní lidé opouštějí školu mnohem dříve nebo mají horší známky? Není problém v koncepci výuky?

Myslím si že je, a toto vidí i dnešní student, protože probíraná látka jim přijde nevyužitelná. Není divu já rýsovat úhel 45 stupňů jen za pomocí kružítka také nikdy nepotřeboval, nepotřeboval jsem ani dějiny pravěké hudby, a dodnes si nepamatuji přesné datace válek Marie Terezie. Toto vidí i studenti a na obou stranách barikády roste vztek. 

Takový malý žáček dnes dobře ví, že si na něj učitel nemůže dovolit šáhnout a učitel si je vědom, že propadnutí v 9. třídě bude pro žáka znamenat velký problém s výběrem střední školy. A boj se pak přesouvá i na třídní schůzky.

Proč by učitelé neměli stávkovat? Protože tato stávka nic nevyřeší, nic nezmění, pouze odsune nevyhnutelné a to nutnost změny ve vzdělávání. Kdyby učitelé podali výpověď a šli za lepšími platy, bylo by všem lépe. Učitelé by jinde obdrželi svou vytouženou změnu na výplatní pásce, žáky kteří o studium nestojí by neměl kdo učit a žáci co studovat chtějí by se rozutekli do škol soukromých.

Nechápu to současné sociální myšlení, že při existenci pouze soukromého školství by na něj nikdo neměl peníze. Představa že ve školství nejsou peníze je trochu podivná. Ministerstvo školství sežere více peněz než ministerstvo obrany a vnitra dohromady. A každý průměrný občan ho v současnosti dotuje 24 tisíci ročně.

Proč je však státní školství považováno za něco moderního, za projev sociální solidarity? Nechme třeba povinných 5 let, naučme číst, psát, násobit, dejme základ o právu, ekonomii a pak nechme rodiče nebo dítě rozhodnout jakou školu si zvolí. A hlavně co chce studovat, né ho nutit.

Nechci urážet učitele, za těch pár let jsem potkal dobré i špatné, problém však byl, že jsem nikdy neměl možnost ovlivnit přidání těm lepším. Všichni berou stejně, to je chyba a velký nesmysl, který se ve státním školství nikdy řešit nebude. Změna by totiž vyvolala ještě větší protest než státní maturita. Začínám si myslet že většina učitelů ani změnu nechce, jen přidat 4% na inflaci.

Příště se pokusím pospat základní chyby státního školství a proč se vyrojilo velké množství soukromých škol "zaplať a projdeš".

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Kořenek | neděle 8.6.2008 19:47 | karma článku: 20,09 | přečteno: 1554x