Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tři sedmičky v písku – díl II – Dlouhá čára přes Asii

Nejspíš je to jen zlý sen, ale stejně, novinová hrůza je tu a oči máme oba doširoka otevřené strachem. Létali jsme přes ta místa, do Evropy i nazpátek.

„Vážení cestující, tam dole je Irák, poněkud nalevo vidíte město Erbil a za chvíli překročíme hranice do Sýrie.“ No nepřekročíme. A že prý už žádná hranice stejně neexistuje.

Ponořen v meditaci o zániku babylonské říše, tiše a ošklivě, vlomila se před nás ta stříbrná věc, tvar mi nějak podezřele povědomý. Zdá se nám to? Kapitáne Jorge, to je prastarý MiG! No z Íránské strany určitě nepřiletěl. Bagdad radar! „We are being intercepted!!“. Na rádiu ticho. Pak záblesk a rána, z klimatizace smrad, z kabiny řev a panika, ale pořád letíme. Je nám jasné, o co mu jde. Dostal to pravý motor, vypínáme ho. Klesáme za Migem, co se dá dělat. Není čím opětovat palbu.

Naši cestující mají určitě radost, místo do svěžího vánku ve Frankfurtu vystupují teď na zaprášený horký asfalt v Mosulu. V Mosulu! Co s nimi chtějí udělat? A s námi? Bandy zarostlých, zaprášených mužů s divokýma očima. Našim stewardkám omotali hlavy špinavými hadry a pak je hnali pryč poničenou letištní halou. Přesto se nechovají vyloženě neurvale. Prý nejsme jejich zajatci, ale hosté. Naopak, jsou velmi přátelští, městské gangy na kalifornské pláži, snědí muži v káhirské mešitě a teď tady ti vousáči. Pohostinnost a agresivita jdou skoro vždycky ruku v ruce.

Pro některé situace žádný checklist nemáme. Zavřeli nás, mne i Jorgeho do nějaké smrduté komory na příletové hale. Špinavým okénkem skoro až u stropu je vidět, jak tlupa ozbrojenců prolézá náš raněný tripl. Z křídla crčí palivo a potrefený motor odhaluje vnitřnosti.

Tak co teď, Skrčku, ty váhavý dobrodruhu. Máš strach? Ráno jsi vstal a těšil ses na poklidný let a večerní pivko v německé hospodě. Stačilo pár hodin a místo u mnichovského kvasnicového teď sedíš na zadku v téhle díře a k pití máš jen flašku hnusné, zteplalé vody. Ať je tohle všechno jen odporný sen.

Je možné, že by nevěděli co s námi? Musí toho už být plné noviny. Nejnovější kousek Islámského státu. Stíhačkou ukořistěnou Irácké armádě přinutili přistát komerční let. O posádce a třech stovkách cestujících nejsou žádné zprávy. Kapitán Jorge a pilot Skrček jsou slavní.

Pokud nás nevymění za výkupné, tak jednoho dne přijde zkouška, a kdo neobstojí, ten už napsal poslední stránku deníku. Přestoupím na Islám, když to po mne budou chtít? Anebo natočíme s mudžáhidy dojemné video zakončené mou dekapitací zaživa? Ale kdoví, třeba chce ISIS jen založit vlastní aerolinku a takhle stylově si opatřili první letadlo i s posádkou. Hlavně se neposrat strachy.

Ještě dýchám pravidelně, když k nám přichází dva vousatí, mladý a starý. Nezbytné kalašnikovy přes rameno. Anebo je to hodný a zlý? Mladý umí anglicky a vytahuje knihu. Arabskou. „Jsi Muslim? Věříš v Boha?“ „Ne, Ne“. Přiznat se muslimovi k ateismu? Jorge si to nejspíš právě podepsal. Mudžáhid pokyvuje hlavou, ale jako souhlas to nevypadá. Otvírá knihu. „Odkud jsi? Jsi žid? Čti!“

Jak často se stane, že bezvýznamná drobnost, které bezděky věnujete pozornost, nepatrný detail, kterého si povšimnete, vám později převrátí život vzhůru nohama? Naučil jsem se arabská písmenka. V červenci na kraje pouště, co dělat, čím se zabavit po typovce, když teploměr venku má skoro padesát stupňů? Už odmala mně dráždilo všechno, co se nedalo přečíst nebo rozluštit a teď je všude kolem spousta nápisů arabskými klikyháky. Ač od přírody jazykový antitalent, tehdy jsem se na to vrhnul a první dvě lekce jsem překousal.

Po arabsku neznám jediné slovo, ale většinu těch nehezkých vlnovek umím vyslovit. A nejlepší jsou ty hrdelní zvuky, ty mi jdou báječně. Smál bych se sám sobě, ale se sevřenýma půlkama skrčkovi do smíchu není. Pomalu, jako dítě v slabikáři, mnohokrát se přeřeknu, spousta písmenek nejspíš má znít úplně jinak. Ale jde to sakra, starý vousáč se zachovává vážnou tvář a s rostoucím zájmem poslouchá, jak przním jeho rodný jazyk a skoro každé slovo mně trpělivě opravuje. Naučil jsem se slabikovat po jejich a teď mi možná za to neuříznou hlavu!

 

Samozřejmě, že to byl jen Skrčkův sen. Okamžitě si připomněl, že dnes letí na druhou stranu a pořádně se mu ulevilo. Usnul před odjezdem na dlouhou linku do Manily a teď mžourá na hodiny, které ukazují skoro půlnoc. Hodina odletu o půl třetí nad ránem se zdá být tou pravou k dlouhé cestě přes celou Asii. Normální lidi se v tuhle krásnou hodinu ukolébávají k spánku, zatímco pro nás šichta právě začíná.

Kdepak jsou ty doby, kdy jsme hopsali po Evropě a letové plánky byly na tři stránky. Velké letadlo vyžaduje pořádnou hromadu papíru. Letový plán OFP pro let na Filipíny je pořádný svazek a složka s počasím a s NOTAMY má dost přes stovku stránek. Když chci vypadat svědomitě a pečlivě, není nad barevné značkovače. Pěkně panu kapitánovi vybarvím řádky s důležitým počasím, projdu oběžníky a u každého udělám barevný puntík, jakože jsem ho viděl a vzal na vědomí.

Nedlouho poté je vše sbaleno a uklizeno v kufru a muži v uniformách kráčí odletovou halou, která přes třeskutou hodinu kypí životem, následováni zástupem dvanácti napudrovaných stewardek. Venku na ploše do nás plnou silou udeří pouštní horko a skrček žasne při pohledu na zástupy dělníků, kteří ani teď nad ránem neustávají v budování nového terminálu.

Velký bílý Boeing, okřídlený majestát na stojánce na nás čeká a kolem kmitá množství postav. Letadlo prostě nemá šanci si oddechnut. Zrovna asi přiletěl z Evropy a sotva jej vyloží, natankují a zkontrolují, už aby letěl zas dál. Za ty peníze, co stojí, se musí otáčet.

Než se uvelebím na své sedačce, je tu malý rituál, kterým se vždy zahajuje příchod do stroje. První na řadě jsou dveře do kokpitu, tedy jejich elektronický zámek. To aby se k nám teroristi nedostali tak snadno. Otevřeno, zavřeno, všechno funguje. Dále zkontrolovat nouzové vybavení, tedy zda někdo náhodou neodnesl z kokpitu plovací vestu nebo hasicí přístroj. Neodnesl. A nakonec jsou tu dokumenty. Potvrzení letové způsobilosti, osvědčení dopravce, pojištění a tak podobně. Všechny na místě, jakby také ne. A můžu se posadit. Kapitán zatím obchází letadlo a tak se jeho copilot Skrček může pustit do práce.

Nejdřív si nastaví sedačku, jeden po druhém zkontroluje panely, naladí frekvence a nakonec se pustí do programování počítače FMSky. Ještě že nemusí datlovat celou trať až do Manily, stačí zadat číslo letu a vybrat „request“ a počítač je nakrmen na dálku. Jen je třeba to zkontrolovat stránku po stránce podle letového plánu.

Je toho hodně a ještě víc a chudák skrček si tu chvílema připadá jak na návštěvě.

„Plníme 72,5“. V kokpitu se střídají postavičky, nosí různé papíry k podpisu, chtějí to či ono, ale mumraj se chýlí ke konci, nastoupí poslední cestující a pak je tu rampák s finálním loadsheetem, to znamená, že zavíráme dveře a jde se na to.

Je těsně před půl třetí nad ránem, když čekáme ve frontě na vzlet. Triply se jeden po druhém řadí na dráhu, a burácení obrovských motorů se prodírá až do kokpitu. Konečně je řada na nás, stojíme na dráze, světla svítí, můžete na to, chlapci. Nechávám motory naběhnout na padesát procent a pak je předávám automatu. Ten si je hezky pečlivě nastaví na vzletový tah a našich tři sta tun se dává do pohybu. Nožním řízením se snažím tripla udržet na středové čáře. Světélka na dráze se míhají stále rychleji, už se řítíme rychlostí formule jedna, když robot oznámí rychlost V1. Kolega kapitán sundá ruku z plynu. Kdyby se teď cokoli stalo, kdyby se rozskočil motor, zhasnuly všechny obrazovky, od téhle chvíle už musíme odstartovat. Kapitán oznámí Vr a skrček bere pěkně zlehka za knipl, tripl se zlehka otočí čumákem k obloze a letíme. Je to jemná a poklidná práce, vlastně se celý ten obrovitý stroj dá řídit jen jedním prstem.

A tak svěřuji řízení stroji a sleduji, jak postupně narůstá rychlost. Jediné, co autopilot sám neumí, je zavřít si podvozek a klapky, od toho jsme tu my. V klidném, horkém vzduchu stoupáme nad poušť, na východ, slunci vstříc. Vymaníme se z mumraje nočních odletů, dostoupáme naši první cestovní hladinu a o chvíli později jsme na hranici s Ománem. Pouštní kopce osvícené měsícem až k metropoli Muscatu a jsme nad zálivem, s pobřežím Persie na dohled. Kromě oficiálního spojení s oblastí je třeba si na druhém rádiu popovídat také s vojáky. S Íránskou protivzdušnou obranou nejsou žádné žerty, třeba se s nimi pozdravit, nahlásit kdo jsme, odkud kam letíme a jakým letadlem a taky kdy přesně překročíme hranice. Oni nám pak milostivě povolí vstup na své území. Skrček si někdy říká, co by se asi stalo, kdybychom na to asi zapomněli. Leckdo si myslí, že piloti dálkových strojů trpí během mnohahodinových přeletů nicneděláním a nejspíš si krátí čas četbou novin či hraním karet. Skrček právě skončil s vyplňováním dokumentace, vepsal stav paliva do letového plánu a s úžasem zjistil, že od startu uplynuly skoro tři hodiny. Mezitím už se v kokpitu dávno rozednělo, razíme si cestu napříč Indií a je tu čas na protažení končetin a návštěvu koupelny. A pak snad si na nás vzpomenou stewardky a bude se servírovat ranní káva.

Spojení teď udržujeme pomocí satelitní vychytávky CPDLC. Na obrazovce stačí zadat informační okrsek (FIR) a chytrá mašinka se postará o navázání spojení. Pak už si s řídícími píšeme textovky.

S Kalkatou za námi tu máme Bangladéš, chudobinec celé Asie. CPDLC se samo od sebe odhlásí a máme zas jen staré dobré VHF rádio. Město Chittagong a proslulé pláže, kde hordy hnědých mužů ručně rozebírají lodní vraky z celého světa. I z té závratné výšky můžete vidět pozemský chaos, kopečky poseté chatrčemi a řeku Kharnapulu, jak vyvrhuje do oceánu špinavé laloky.

Pak je tu znovu kousíček Indie, nejvýchodnější stát Mizoram, a to už máme za sebou polovinu cesty. Paliva je teď spotřebováno přes třicet tun a to znamená, že naše optimální cestovní výška teď leží o dvě hladiny výše. Takže povyskočíme a hned nás přelaďují na Yangoon, neboli Myanmar. Komunikace s Barmánci je příšerná, frekvence má nepříjemnou ozvěnu a asijská lady je zjevně sama na celou zemi. Před námi letící posádka od Emirates se také snaží o změnu hladiny, ale nejsou schopni si porozumět. Kapitánovi pak zjevně dochází trpělivost, utrousí několik poznámek o kvalitě řízení a pak už je ticho až na hranice.

V Číně čeká další zrada v podobě metrického systému hladin. V civilizovaném světě jsou to tisícovky stop, tedy letové hladiny. Tisíc stop – kulaté číslo je ideální výškový rozestup mezi protisměrným provozem. Číňané jsou bohužel jiného názoru a přidělují nám hladinu 11 300 metrů, což přibližně odpovídá naší výšce 37 000 stop, tedy hladině 370. Bohužel je to pouze přibližně a tak musíme povyskočit ještě o dalších 100 stop. Pak už je to dokonalé. Čínská angličtina je jedna z těch horších verzí. Většina provozu okolo nás jsou domácí a tak všichni vesele melou čínsky a jen občas se ozve cosi vzdáleně připomínající leteckou hantýrku. Jak mne to vždycky vytáčelo u Francouzů, když ani na mezinárodním letišti nebyli ochotni opustit svou rodnou řeč. Čínani jsou ještě desetkrát horší.

Bylo by príma pustit se přes kousek Laosu a Vietnam nad Jihočínské moře, rovnou za nosem k Filipínám. To by ale naše cesta vedla přes Spratlyho a Paracelsovy ostrovy, dost bolavou část světa, kde se čínský živel úporně snaží zapustit kořeny a ostatním zemím se to ani trochu nelíbí. Nevede tam ani jedna letová cesta a tak teď musíme trochu k severu, až k majáku Xishan, a pak zas zamíříme podél Vietnamských hranic k jihu, skoro až k Ostrovu Hainan. Tehdy konečně dáme říši středu sbohem. Další pevnina budou až Filipíny.

Máme ráno a baštíme snídaní, ale protože letíme sluníčku vstříc, je tam dole už po poledni a tak to beru trochu i jako oběd. Ostatně v době oběda už bude zas tma jak v ranci.

Zbývají poslední dvě hodiny a po takové době sezení na zadku má leckterý pilot pocit, že už je skoro v cíli. Je čas vyhnout se teď rovníkovým bouřkovým mrakům a pak se zvolna začít připravovat na finále celého dobrodružství. Kontrola počasí, paliva, čtení map a procházení zadané tratě, pak si nastavíme minima a to už se na obrazovce blíží TOD, tedy Top of Descent, začátek klesání.

Na to, že Ninoy Aquino, mezinárodní letiště v Manile, slouží jedné z největších asijských megapolí, je překvapivě skromné. Orientací drah vzdáleně připomíná Prahu blahé paměti, ale na tu severojižní není žádná přibližovací mapa, takže vše je náramně jednoduché. Za stálého kličkování mezi přeháňkami jsme vektorováni do jižního okruhu dráhy 24 a s posledními dozvuky denního světla skrček posazuje mamutí Boeing na hrbolatou dráhu.

Lety na východ občas dají nováčkům popřemýšlet, co je vlastně za den. Když skrček kráčel do práce, byl pátek pozdě večer. V sobotu nad ránem pak zamířil v triplu na východ, sluníčku naproti a cestu na hotel v Manile už zas vnímal skrze hustou tropickou tmu. Teď si dá sprchu, vyrazí ven na čínskou polévku plnou chilli papriček. A když se na další den probudí, bude mít pocit, že sobotu nějakým záhadným způsobem přeskočil.

Jan Kopička

vyšlo na planes.cz

Autor: Jan Kopička | pondělí 29.2.2016 6:52 | karma článku: 12,06 | přečteno: 565x
  • Další články autora

Jan Kopička

Býti svědkem katastrofy - pilotův virový zápisník

Čtěte krátké zápisky o tom, jak jeden svět odešel a nový se zatím nenarodil. Je to svědectví o úpadku a rozkladu.

25.6.2020 v 8:43 | Karma: 15,38 | Přečteno: 555x | Diskuse| Cestování

Jan Kopička

S letadlem snů za prací i za poznáním – s tou nejlepší cestovkou

Nejprve pár slov o letadle. Nerad bych se zde pokoušel převyprávět letovou příručku FCOM, která čítá přesně 2030 stránek.

6.4.2020 v 10:02 | Karma: 15,49 | Přečteno: 540x | Diskuse| Cestování

Jan Kopička

Na dvojboj v mixéru. Mluva lidí oblohy.

Cirkusáci, policajti i vězni, ti všichni mají svůj slang. Stejně tak lidé polétaví. Nedá se říci, že by to byl zrovna argot – tedy mluva lidí na okraji společnosti.

23.7.2018 v 14:34 | Karma: 13,99 | Přečteno: 505x | Diskuse| Cestování

Jan Kopička

Tři sedmičky v písku – díl I. – Stručná zpráva o velkém letadle

Po dvouletém dobrodružství u ztřeštěné aerolinky v Indonésii, zakotvil jsem na Středním východě. Horko, písek a Arabové, přesně jak byste čekali. Nechci psát o aerolince, ale o letadle.

11.11.2015 v 13:31 | Karma: 20,46 | Přečteno: 887x | Diskuse| Ostatní

Jan Kopička

Můj den je jako sen

A nyní se prosím společně pomodleme za bezpečnost našeho letu.“ Na konci briefingu kapitán po muslimsku pozvedne ruce před své tváře a se zavřenýma očima začne drmolit krátkou arabskou litanii.

20.7.2015 v 9:32 | Karma: 11,92 | Přečteno: 761x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu

2. května 2024

Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....

Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky

1. května 2024  22:26

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 16
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1104x
Dopravní pilot v pracovním vyhnanství.

Seznam rubrik