Jaké jsou Vaše kritéria pro výběr kandidáta na prezidenta ?

Mnoho občanů projevuje svoje zklamání a nechuť ze současného establishmentu tím, že rezignuje na svoji aktivitu a zájem o veřejné dění. Tyto aktivity nejsou projevem naivity, ale prvkem odpovědnosti. Prokázat svoji odpovědnost mají občané možnost v blížících se prezidentských volbách, nicméně odpovědného občana musí znepokojovat skutečnost, že čím více daný kandidát na prezidenta shromáždil finančních a nefinančních prostředků, tím lepší dosáhl výsledek v sociologických průzkumech (beru na vědomí, že tyto průzkumy jsou občas zmanipulované). Udělejme si nicméně jasno v tom, na základě jakých kritérií bychom si měli vybrat kandidáta na prezidenta.

Kolegové z občanského sdružení Kohovolit.eu se rozhodli vyřešit tento problém pomocí volební kalkulačky (volebnikalkulacka.cz). Můžete zde odpovědět na 45 otázek z oblasti zahraniční politiky – vztahu k EU, daňové politiky, přístupu k lidským právům či posuzování historických souvislostí. Tyto své odpovědi je pak možné srovnat
s odpověďmi jednotlivých kandidátů. Odpovězme si nicméně na otázku, zda-li je to jediné kritérium, které bychom měli brát v potaz? Myslíte si, že pokud by Václav Klaus odpověděl na všechny tyto otázky, pak by mu volební kalkulačka doporučila Miloše Zemana, kterého vehementně všemi možnými způsoby podporuje? Udělejme si tedy kompletní přehled o všech kritériích, a jaké jim přisoudíte váhy, je již pouze na Vás.

1. Nezávislost – toto je jedno z klíčových kritérií. Příští prezident musí svá rozhodnutí provádět nezávisle a nemůže být zavázán dalším mocenským strukturám. V období voleb se politik soustředí na komunikaci navenek, na tu skořápku, která udělá na nás první dojem. Dosáhnutím této iluze se často zabývá odborný PR manažer daného kandidáta. Nedejme se nicméně zmást, je totiž možné získat určitou orientaci při troše snahy. Podívejme se na to, které konkrétní osoby sponzorují kampaň daného kandidáta. Které osoby zajišťují mediální prezentaci či jakoukoliv další pomoc v samotné kampani? Které osoby významně finančně či nefinančně pomohly v minulosti danému kandidátovi? Které osoby očividně spolupracovaly s daným kandidátem, který má vůči nim určité neoficiální
závazky?

2. Minulost – příští prezident musí být morální autoritou a nemůže mít prokazatelné prohřešky z minulosti. Prozkoumejme životopis daného kandidáta včetně všech přešlapů. Pokusme se zjistit, zda-li pro kandidáta je samozřejmostí dodržení všech prohlášených slibů. Jak si tento kandidát počínal během komunismu a jak během divokých 90.let ? Podílel se tento kandidát na opoziční smlouvě či dalších událostech, které rozpumpovaly ekonomickou a finanční kriminalitu?

3. Transparentní vedení kampaně – voliči by měli být nepochybně citliví na transparentní vedení kampaně. Je značnou chybou, pokud kandidát si zavedl transparentní účet teprve v polovině kampaně. Měl by uvést veškeré zdroje financování, původní odhad i reálné náklady. Vzorný kandidát by navíc měl jednoznačně zveřejnit informace o dobrovolnících a volebním týmu.

4. Zkušenost a předvídatelnost chování – „politika je řemeslo jako každé jiné“, toto tvrzení jsem si vypůjčil od jednoho z kandidátů. Příští prezident by měl mít hluboké povědomí o Ústavním pořádku, legislativních aspektech a
politologii. Musí být znamenitým diplomatem ve vztahu k politickým stranám, ale i během komunikace s veřejností. Prezident ovlivňuje zahraniční politiku, k čemuž je nezbytná patřičná noblesa, ale i znalost ekonomických aspektů či problematiky porušování lidských práv. Měl by mít rovněž znalost bezpečnostní politiky a ekonomické kriminality a být připraven využít své pravomoci ve vztahu k BIS. Nakonec bych rád zdůraznil, že veškeré nedostatky lze bezpečně ustát, pokud prezident je znamenitým manažerem.

5. Pozitivní motivace
– prezident musí být rovněž duchovní oporou a být vzorem zvlášť pro nejmladší generaci, jejichž charakter se teprve vytváří. Měl by navrátit vnímání hodnot, úctu k rodině a k minulosti, patriotismus, slušné chování a férový přístup k druhým lidem.

6. Shoda názorů (volební kalkulačka) – sympatii k příštímu prezidentovi nepochybně ovlivňuje shoda vzájemných názorů, a proto srovnejme postoje jednotlivých kandidátů k důležitým otázkám zahraniční i domácí politiky. Udělejme si test volební kalkulačky na stránkách www.volebnikalkulacka.cz

7. Doporučení volby – toto kritérium je třeba brát rozhodně s rezervou, nicméně nepochybně může být určitým vodítkem při výběru svého kandidáta. Přirozeně každý má své autority, o kterých se přesvědčil, že jejich rada je cenná a člověk jim zkrátka důvěřuje. Takovéto doporučení může vystavit důvěrný příbuzný anebo respektovaná
známá osobnost.

Na závěr bychom si možná měli položit otázku, která kritéria by naopak neměly rozhodovat o našich preferencích. Některým voličům imponuje, pokud daný kandidát nás dokáže okamžitě rozesmát. Je to zajisté cenná vlastnost, nicméně může mít za úkol odvést naší pozornost od samotné podstaty a už vůbec by neměla nás v rozhodující míře ovlivňovat. Zachovejme chladnou hlavu, posuďme tyto kritéria zvlášť u jednotlivých kandidátů a nenechme volbu prezidenta náhodě.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Janusz Konieczny | pondělí 7.1.2013 13:12 | karma článku: 8,51 | přečteno: 793x