Jak fungují skutečné sankce

Zatím co politologové, experti a ekonomové diskutují o účinnosti protiruských sankcí, zatím co Západ s obavami čeká na návrat bumerangu svých opatření, zatím co Rusko zvažuje další ekonomickou odvetu, sankce ve skutku fungují ostošest.

Jejich zdrcující zásah v plné míře pocítila například ukrajinská automobilka ZAZ, která fakticky zastavila výrobu automobilů a propustila značnou část pracovníků. Zaporožje, kde se výrobní haly ZAZ nachází, leží daleko od zóny "protiteroristické operace", továrnu netrefily žádné miny a rakety. Zasáhly jí daně, kurz hřivny, snížení kupní síly Ukrajinců a propad exportu.

Jiná ukrajinská automobilka LAZ sídlí v západoukrajinském Lvovu, kde se také nestřílí. Narazil jsem na rozhovor novináře Děnise Kacylo se spolumajitelem podniku Igorem Čurkinem. Publikace, kterou určitě nenajdete v tuzemském tisku, mě natolik ohromila (i když nepřekvapila), že počítám za nutně část tohoto rozhovoru pro vás tlumočit. (Originál je tady. Je to ukrajinský zpravodajský website, který s proputinovskou propagandou nemá nic společného).

- Máte výrobní haly na Ukrajině. Které z nich fungují? Co teď vyrábíte a kolik?

- Máme dnes za úkol vůbec zachránit výrobu. Podrobněji mluvit nebudu.

- Primátor Lvovu Andrej Sadovoj říká, že LAZ fakticky nefunguje. Co se děje v továrně?

- Kvůli politické a ekonomické situaci v zemi nikdo ze zahraničních partnerů nebere ukrajinské firmy vážně - straní se nás, jako nakažených. Stískají ruce na jednání, ale nic víc. Už nás přestali zvát na fóra a semináře. Dřív se sypaly poptávky od evropských dodavatelů, dnes je ticho.

- EU jednostranně snížil, a v některých případech vůbec zrušil celní poplatky na ukrajinské zboží. Jak budete konkurovat s Evropou po podpisu ekonomické části Asociační dohody?

- Pokud podepíše Ukrajina ekonomickou část Dohody, žádný ukrajinský podnik nepřežije. Studoval jsem zahraniční praxi. V Rumunsku, Bulharsku, Maďarsku žádný podnik nezůstal, vůbec. Momentálně není reálně pro ukrajinské podniky vyhrát nějaký evropský tendr na dodávku techniky. Hlavní problém je to, že nemáme levný finanční zdroj. Strategie EU v takovém případě spočívá v uzavření podniku v zemích jako Ukrajina. My jsme pro Západ jenom odbytiště.

- Vloni jste anoncovali vznik pobočky City Transport Group, která by měla prezentovat vaši společnost v Rusku. Funguje dnes?

- Ale ne. Nemůžeme dnes vážně mluvit o spolupráce s Ruskem. Dříve byl pro ně LAZ zajímavou značkou, dnes, když slyší, že jsme ze Lvova, nechtějí s námi ani mluvit.

- V květnu jste mluvil o výstavbě továrny na výrobu nízkopodlažních autobusů v Brazílii. V jakém stadiu se projekt nachází?

- Brazílie je velmi zajímavý tržní segment. Ale teď je tam Rusko, oni se přátelí, staví továrny, elektrárny a tak dále. Nechtějí spolupracovat s nikým jiným.

- A co vám překáží obchodovat v tuzemsku? Městská doprava má docela stará vozidla. Vidíte tu možnosti?

- Tuzemský trh neexistuje. Prostě zemřel. Myslím si, že na tři až čtyři roky můžeme na to zapomenout. Lvov dluží nám ještě za techniku, co jsme dodali k Euro-2012, 70 milionů hřiven (112 mln korun) - za 40 autobusů a trolejbusů, Kyjev - 80 milionů (128 mln korun). Menší dluh má před námi Sevastopol - za 14 trolejbusů.

- Zaplatí dluhy?

- Tyto peníze neuvidíme. Lvov nezaplatil ani korunu. Já to ovlivnit nemohu.

- A co státní zakázky? Třeba AvtoKraz dostal velkou vojenskou zakázku. Nebyla by pro vás podpora?

- Zakázka na 100 aut - je to k smíchu. Oni mají kapacitu pro výrobu 6000 aut. Moc jim taková zakázka pomůže? Za rok dostanou zakázku na 10 aut, další rok vůbec na jedno auto. A tím všechno končí. Pro velkou výrobu je třeba mít východ na vnější trhy.

Takhle fungují skutečné, nevyhlášené sankce. Krachující ukrajinské automobilky samozřejmě neprezentují žalostný stav celé ukrajinské ekonomiky. Na to se ptejte analytiky.

 

A prosím trolly se neobtěžovat s komentáři. Nejsem kremelský agent a nedostávám za blogy ani vindru.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Sergej Kondakov | úterý 16.9.2014 10:13 | karma článku: 34,40 | přečteno: 2001x
  • Další články autora

Sergej Kondakov

Dobrodinec Soukup

12.3.2023 v 11:30 | Karma: 18,21

Sergej Kondakov

Strop lepších zítřků

29.11.2022 v 12:22 | Karma: 25,64

Sergej Kondakov

Přelet nad Čapím hnízdem

15.11.2022 v 13:23 | Karma: 20,58