Tak už je to venku,

Stát podpoří nákup elektromobilů v tuzemských firmách 80 miliony korun. Peníze poskytne z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Firmy se budou moci o dotaci hlásit od dubna do konce července.

Podle informací uvedených na stránkách ministerstva průmyslu a obchodu budou firmy moci se státní podporou kupovat elektromobily nižší střední třídy nebo dodávky.

Vyloučené jsou naopak luxusní, terénní či sportovní vozy. Podle velikosti získají firmy dotaci až do 70 procent ceny. Minimální výše dotace je 70 000 korun a maximum pro vozový park jedné firmy jsou tři miliony korun.

Hezké, bohulibé, ale v podstatě tuhle vládní srandu zaplatí občané motoristé z tzv. mafiánského  ekovýpalného, jako trest, za to, že nemáte peníze na nové autíčko.

Od stávajícího stavu posunuje chystaná novela zpoplatnění převodu ojetin o stupeň dál. Za převod vozu s emisemi Euro 3 se budou platit tři tisíce. Dosud platili lidé jen za ojetiny do emisní třídy Euro 2, tedy za auta vyrobená přibližně do roku 2000. Těm se „daň“ nově zvedne ze tří na pět tisíc, u ještě starších aut na 10 tisíc. Poplatek se bude platit jako dosud: buď při dovozu, nebo při prvním prodeji ojetiny v Česku. Návrh už představila ministerstva průmyslu a obchodu a životního prostředí, a platit mají od roku 2018.

Státní kasa si může mnout ruce protože za loňský rok se v ČR prodalo na 660 tisíc ojetin, z toho půl milionu byly tuzemské převody, zbytek dovozy ze zahraničí. Dosud se od zavedení poplatku takto vybraly tři miliardy korun.

Stát loni na poplatcích vybral 387 milionů korun, vrakovištím rozdělil jen 15 milionů korun, tedy čtyři procenta všech vybraných peněz. Dalších 40 milionů na likvidaci autovraků má jít z programu ministerstva životního prostředí, žádosti se mohly podávat do konce roku.

Jen mi nějak nejde na rozum proč by měl stát vrakovištím přidělovat finanční podporu z ekovýpalného, když  na témže vrakovišti skvěle kvete prodej dílů z vraků, na stávající jezdící auta, která potřebují ten, či onen díl. Když se nákup orginálu, nebo z druhovýroby  jednoduše nevyplatí, valí občan na vrakál.

Aby nám bylo jasno, to co se vybere na ekovýpalném, stát štědře rozdává  v podobě kotlíkových dotací, nebo dotací na zateplení, nebo podpořil stavbu soláru na domech?

Jeví se mi jako nemravné, že tyto poplatky nejsou účelově vázany, tedy aby se opět vracely motoristům, odkud se vybraly v podobě dotaci na nákup vozu tzv. šrotovné, nebo tělesně handicapovaným.

Spíš vidím dvě varianty způsobů poplatků:

  • tyhle poplatky měli povinně odvádět státu výrobci, aspoň by je to nutilo k výrobě ekologičtějších vozů. V souvislosti dieselgate, stát vůči výrobci neuplatnil žádnou sankci.
  • Poplatek bude  rozvržen v ceně vozu, podobně, jako když si kupuji elektroniku, kde je uveden poplatek na ekologickou likvidaci, co doslouží.

Nějak nechápu, proč by zrovna firemní vozový  park, měla vláda podpořit dotací?  Doba odepisování vozu ve firmě zrychlenou, či rovnoměrnou metodou činí 5 let. Pro firmu tedy není problémem obnovovat vozový park častěji, jako u občana, protože nákup si firma jednoduše dá do nákladů. Nepodnikající občan,  si do nákladů může dát kulové s přehazovačkou.   

Jedna dobrá a blbá zpráva nakonec.

Ta dobrá zpráva:  nezdá se, že by po průseru zvaném dieselgate, byly nové ekologické normy na obzoru, které by dále posouvaly hranici ekovýpalného dále. Teoreticky stát v posunu hranic výplaného ostrouhá

Ta blbá zpráva: je dost možně, že tradiční motoristy zaříznou ekoteroristi typu Bursík, ml. Stropnický , sluníčkáři, nebo jiné blázni a nařídí povinně elektromobily, elektrokola, elektrokoloběžky, elektrické invalidní vozíky, elektro inline brusle a podobné capiny.

V ruku  vruce s tím nám ERU připraví zcela jistě nové solární a jističové výpalné.  

V souvislosti s výše zmíněnou změnou poplatků by se měli motoristé hromadně vzbouřit a zatarasit Strakovku a Poslaneckou sněmovnu s natúrovanými motory a zapnutými klaksony aby si ta volená banda taky trochu užila občanské neposlušnosti. Podobně jako taxikáři zablokovali Krnáčovou v jejich rozletech.  

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jaroslav Komosný | pondělí 14.3.2016 9:00 | karma článku: 18,85 | přečteno: 339x
  • Další články autora

Jaroslav Komosný

Maléry paní účetní

17.6.2016 v 15:15 | Karma: 26,25

Jaroslav Komosný

Prasečkáři

15.6.2016 v 10:50 | Karma: 26,65

Jaroslav Komosný

Medaile je prakticky v zadeli?

13.6.2016 v 19:00 | Karma: 23,88