Zavražděný rytíř od sv. Michala v Olomouci

Pokud se chceme ponořit k samotným pramenům rané renesance na Moravě, tak vlastně vynecháme "velké" památky. První okvětní lístky renesance nalezneme v pamětihodnostech spíše skrytých a méně nápadných.

Olomouc byla jednou z bran renesance na Moravě. Díky vlivu uherského dvora v Budíně, zámožnosti biskupství i města a díky humanisticky vzdělaným biskupům olomouckým.

Pokud se chceme ponořit k samotným pramenům rané renesance na Moravě, tak vlastně vynecháme "velké" památky. První okvětní lístky renesance nalezneme v pamětihodnostech spíše skrytých a méně nápadných. Možná nečekaně v křížové chodbě kostela sv. Michala v Olomouci. Nalezneme zde víko tumby (pískovec 183x93), které svojí podobou a provedením nemá obdoby ani u nás, a ani ve středoevropském kontextu. Jedná se o kamenné víko původního náhrobku rytíře Adama Stolbašského z Doloplaz, které je datováno kolem roku 1540. Starší literatura reliéf považovala za součást náhrobku Karla st. z Vlašimi, který byl donátorem kláštera, až pozdější rozbor erbu umožnil identifikovat artefakt správně.

Na tomto místě chci poděkovat za výmalbu erbu pro tuto kapitolu Lubomírovi M. Kreuzovi.

Víko tumby

Adam Stolbašský patřil k moravskému rytířskému rodu a 10. ledna 1527 byl zabit u Hodolan.  Z Adamovy smrti obvinil soud jeho švagra Vítka z Dobrčic, protože oba příbuzní byli již dříve znesvářeni. Dle dochovaných pramenů došlo k zabití při Vítkově sebeobraně. Rytíř zemřel bez mužských potomků, a tak majetek připadl jako odúmrť olomouckému biskupství. Měl pouze dceru Lidmilu, jejím poručníkem se stal biskup Stanislav Thurzo. Dívka se později s povolením biskupa provdala za Joachima Zoubka ze Zdětína. Na tuto tragickou událost - vraždu- upomínají Hodolanská boží muka, která stála na staré spojovací cestě z Nového Světa do Hodolan (dnes Olomouc-Hodolany, Tovární ulice). Kvůli postupujícímu zvětrávání použitého kamene – miletínského pískovce – byla tato kulturní památka v roce 1973 předána Vlastivědnému muzeu v Olomouci a na její původní místo osazená kamenná kopie od sochaře Josefa Stárka. Dnes můžeme vidět orignál v expozici Příběh kamene - Expozice geologie, archeologie a lapidária Vlastivědného muzea Olomouce, která uchovává mimořádná kamenná díla.

Náhrobek vytvořil mistr autorsky spojený s portálem staré radnice v Prostějově, dominantní tvůrce zdejších sepulchrálních skulptur 30.-40. let 16. století. Byl vytvořen na objednávku biskupa Stanislava Thurza či snad Joachima Zoubka ze Zdětína.

Relief na tumbě zobrazuje zesnulého v historizující starořímské zbroji s tzv. tendenčními prvky, tj. dvojruční meč, prvky mody z doby života rytíře (košile se zdrhováním kolem zvednutého límce, rukavice). Chybí zde atributy spásy jako otevřené oči či ležící zvíře u nohou, ale pravou ruku pod ruku zesnulého podsouvá spící bůžek Thanatos, který má v levé ruce uvadlou ratolest a je umístěn u erbu rytíře. Thanatos byl v řecké mytologii bohem smrti a jedná se o velmi unikátní prvek inspirace starořímským sochařstvím u nás.

Jedná se o jedinečný renesanční náhrobek, který nemá obdoby u nás, ani v zahraničí a stojí za vidění při návštěvě kostela sv. Michala v Olomouci.

 

HLOBIL, Ivo a Eduard PETRŮ. Humanismus a raná renesance na Moravě, Praha: Academia, 1992, str. 184-185

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Ladislav Kolačkovský | sobota 23.7.2022 12:10 | karma článku: 14,30 | přečteno: 272x