Ferdinand Tyrolský milující a vládnoucí – recenze k výstavě NG v Praze

Právě probíhá výstava v Národní galerii ve Valdštejnské jízdárně v Praze, kterou by neměl minout žádný milovník našich starších dějin - Arcivévoda Ferdinand II.Habsburský.Renesanční vladař a mecenáš mezi Prahou a Innsbruckem.

V roce 2017 uplynulo 470 let od doby, kdy syn českého a uherského krále Ferdinanda I. arcivévoda Ferdinand II. Habsburský, zvaný Tyrolský (1529–1595) přijel do Čech jako místodržitel. V témže roce si připomínáme i výročí 450 let, kdy se arcivévoda ujal vlády nad Tyrolskem. Významná jubilea se stala podnětem k uspořádání rozsáhlé výstavyFerdinand II. 450 Jahre Tiroler Landesfürst na zámku Ambras v Innsbrucku, a následné výstavy v Národní galerii v Praze. Obě vznikly ve spolupráci Kunsthistorisches Museum Wien s Národní galerií v Praze a Ústavem dějin umění Akademie věd České republiky.

Ferdinand byl významným mecenášem a sběratelem umění, jeho stavby Letohrádek Hvězda a úpravy Pražského hradu navždy změnily tvář naší metropole, jeho sbírky nalezly místo na zámku Ambras v Tyrolsku, jeho činnost místodržitele českého krále ovlivnila na čas celý běh státní správy, skromnější byly jeho vavříny válečné, o to více však vynikl jeho cit milostný, kdy naprosto ojediněle uzavřel morganatický sňatek s paní Filipinou Welserovou, čímž nepředstavitelně překročil normy stavovské i společenské své doby. Ferdinand byl dle mého pohledu určitým předstupněm a předzvěstí doby rudolfínské, kdy naše země rozkvetly do nebývalé krásy a staly se načas jedním z center evropské politiky.

Prostor výstavy je koncepčně členěn do velkého ústředního prostoru, ze kterého je možno vstupovat do bočních místností, kde jsou umístěny artefakty osvětlující aspekty mládí vladaře, jeho vlády, vztahů, smrti, uměleckého působení u nás i v Tyrolsku. Vprostřed sálu jsou umístěny brnění a slavnostní oděvy jako doklad dvorní reprezentace, na konci sálu jsou artefakty z kabinetu kuriozit a produkce knižní, na galerii pak doklady dvorských slavností.

Návštěvník výstavy tak pozná osobnost Ferdinanda v celé jeho šíři, kdy se dotýkáme všech významných stránek jeho soukromého i veřejného života. Přičemž se dochovalo relativně mnoho předmětů jeho osobních či přímo s ním spjatých, což je u osobností jeho doby dosti mimořádné. Za významné exponáty považuji vystavené právní dokumenty z počátku vlády krále Ferdinanda I a královny Anny a brnění a oděvy z rakouských sbírek. Diváci tak spatří více než tři stovky exponátů různého druhu, od obrazů přes vzácné předměty uměleckého řemesla, renesanční zbroje, cenné listiny včetně vlastnoručního dopisu arcivévody, až po přírodniny a kuriozity z jeho sbírek nebo předměty osobní potřeby arcivévody a jeho rodiny. Více než polovina exponátů byla zapůjčena ze zahraničních sbírek, většinou tak půjde o zcela unikátní příležitost spatřit je v České republice. Podobně mimořádné jsou i některé zápůjčky z českých institucí.

Výstavu je možné navštívit i se staršími dětmi, které mohou být prostřednictvím zvláštních panelů a her zasvěceni do dobových reálií. Je připraven i doprovodný program a přednášky.

Mohu vřele doporučit návštěvu této výstavy. Poznejme tuto mimořádnou osobnost, která ještě nebyla u nás v takové šíři představena a rozplétejme spolu s tvůrci výstavy zákulisí rodinných a politických vztahů habsburské dynastie v 16. a 17. století a jejich vztahy s Tyrolskem a Čechami.

Datum konání: 03.11.2017 - 25.02.2018.

Fotografie: NG v Praze

Autor: Ladislav Kolačkovský | středa 29.11.2017 22:28 | karma článku: 16,81 | přečteno: 566x