Nová studie mapuje korupci v ČR, díl 2.
Projekt Studie národní integrity (NSI) má být přínosem pro boj s korupcí v České republice a zároveň relativním měřítkem pro srovnávání se zeměmi ostatními. V tomto dvoudílném článku si stručně představíme její obsah. V prvním dílu jsme se zaměřili na problematiku korupce. Ve druhém se podíváme na fungování dvou pilířů: Parlamentu a politických stran.
Parlament
Ve Studii národní integrity (NSI) čteme: „Přijímané zákony a další rozhodnutí parlamentu příliš často ignorují předvolební sliby, názory odborníků i veřejné mínění. Na úroveň parlamentu se přenášejí kvazidemokratické rozhodování, klientelistické vazby a prosazování osobních zájmů, které jsou příznačné pro fungování uvnitř politických stran.“
Transparency International hodnotila parlament, potažmo i politické strany, na základě tří kritérií: potenciál, vnitřní správa a role v systému. Zatímco za potenciál získal parlament 94/100, propadl ve vnitřní správě (29/100) a nezazářil ani v kritériu role v systému, kde obdržel 25/100.
Jako problematické vnímá studie obsazování klíčových pozic ve vedení nezávislých institucí na základě stranického klíče namísto odbornosti. Za absurdní označuje nemožnost bezplatného přístupu občanů k činnosti parlamentu. Neduhem parlamentu je i značně malá politická vůle ke změně.
Studia zkoumala i nezávislost parlamentu, kterou ohodnotila kladně. Poslanci disponují volným mandátem, tj. právem a povinnosti vykonávat funkci osobně a v souladu se svým slibem bez vázanosti na další příkazy. Rovněž mají poslanci rozsáhlou imunitu, kterou se pokusili v polistopadové době několikrát omezit, byť bez většího úspěchu.
Přes tyto pozitiva se uvádí, že nezávislost poslanců omezuje stranický tlak na loajalitu. Typickým příkladem je strana Věci veřejné, která před volbami v květnu 2010 nechala své členy podepsat smlouvu o loajálnosti, za jejíž porušení může poslanec dostat pokutu ve výši sedmi miliónů Kč. Stranický tlak způsobuje nulovou toleranci v české politice.
V analýze transparentnosti dopadl parlament hůře. Zákonodárci totiž nemají povinnost zveřejňovat svá čestná prohlášení o střetu zájmů. Navíc za zveřejňování zákonů neodpovídá parlament, ale ministerstvo vnitro, které při novelizaci zveřejňuje pouze změny, nikoliv celá změní zákonů.
Studie v rámci odpovědnosti poukazuje na chybějící etické kodexy. Problematické jsou i tzv. přílepky. Právo podat pozměňovací návrh má i jednotlivý poslance a co více, nemusí odůvodňovat své pozměňovací návrhy. K většímu zprůhlednění finančnímu fungování parlamentu, by měli zákonodárci zveřejňovat přehled výdajů jednotlivým asistentům a expertům, které si najímají. To v současnosti činit nemusí.
Studie kritizuje i tzv. fenomén otáčivých dveří, který „umožňuje politikům vstupovat bezprostředně po skončení mandátů do funkcí, s nimiž byl zakázán souběh“. Jedná se o justici a veřejnou správu. Na druhé straně ale mají povoleno sedět v řídících a dozorčích orgánech státních podniků v průběhu funkčního období.
V českém politickém prostředí neexistuje regulace lobbingu, přesto mají lobbisté na rozdíl od obyčejných občanů možnost pohybovat se volně po budově bez doprovodu. Pod kritiku se dostaly i interpelace, které podle TI probíhají ve formě ‚zeptejte se mě, na co chcete, odpovím vám, na co chci‘.
Poslanecká sněmovna má možnost ustanovit vyšetřovací komise k prověření nestandardních kroků poslanců. V letech 2006-2010 byly zřízeny komise čtyři. První ohledně firmy Kapsch, druhá zkoumala případ poslance Moravy (ta ovšem nikdy nezahájila činnost), třetí se zabývala okolnostmi policejního spisu Krakatice (ustanovila se 1. dubna 2009 a rovnou se zrušila - možná šlo o aprílový žert) a čtvrtá měla prošetřit situaci ohledně udělování akademických titulů na plzeňských právech (činnost nikdy nezapočala). To potrhuje politickou vůli k prošetření kauz.
V protikorupčních reformách působí parlament spíše jako brzda než motor. „Jediným schváleným zákonem s protikorupční tematikou za rok 2009 je novela zákona o veřejných zakázkách, která dává možnost uložení zákazu plnění již uzavřených smluv mezi zadavatelem a vítězem veřejné soutěže a zavádí tzv. černé listiny,“ zhodnotilo sdružení Oživení.
Politické strany
„Vnitrostranická demokracie nefunguje, jednou z příčin je malá důvěra veřejnosti a nezájem o dění ve stranách. Politické strany v České republice fungují spíše jako tržiště s privilegii než jako zdroj vizí a dobrých řešení pro celospolečenské problémy.“
Systém podle studie podporuje zřejmé klientelistické vazby, což vede k uzavřenosti a kartelizaci stran. Politické strany jsou rovněž málo nakloněné veřejné kontrole. Mají dostatek nezávislosti a finančních zdrojů, ale chybí řádná pravidla, např. regulace volební kampaně.
V hodnocení potenciálu získaly politické strany 69/100. Ve vlastní správě a roli v systému dopadly lépe než parlament, byť se nejedná o radikální zlepšení. Vlastní správa politických stran byla ohodnocena 33/100 a role v systému 38/100.
Státní podpora politických stran znevýhodňuje malé strany a nově vznikající. Navíc politické strany nemusí danit členské příspěvky. K financování politických stran dochází mnohdy i prostřednictvím platů a odměn politiků v dozorčích radách.
„Politologové se shodují, že strany v ČR se etablovaly jako zvláštní druh podnikání, které ve skutečnosti sleduje jiné cíle než politickou soutěž.“ Nezávislost politických stran je institucionálně zakotvena dostatečně, je ale ohrožována ekonomickými partikulárními zájmy.
Studie kritizuje chybějící povinnost uveřejňovat výroční zprávy fungování stran na internetu. Navíc neexistuje nezávislý státní orgán, který by na financování dohlížel. Výroční zprávy o hospodaření stran se předkládají Poslanecké sněmovně, de facto členům politických stran. Strany navíc nedostatečně uveřejňují své sponzory.
Podle politologa Michala Klímy se „politické strany staly do značné míry firmami, které prosazují osobní a skupinové zájmy manažerů na celostátní, regionální a komunální úrovni. Hlavním smyslem jejich existence není prosazování ideových hodnot a zájmů společenských skupin, ale dosažení ekonomického a mocenského profitu úzké skupiny stranických manažerů.“ Studia v tomto ohledu zmiňuje faktického šéfa VV Víta Bártu.
Hlavním volebním tématem politických stran se v minulých volbách stala korupce. Studie ovšem hodnotí kroky parlamentních stran jako málo rázné v nejzávaznějších problémech, které spíše obchází, než řeší. Nejkomplexnější protikorupční program měla TOP09, nejmenší prostor mu naopak věnovala KSČM.
Studie Transparency International jasně ukazuje neduhy soudobé české politické scény. Pokud je ovšem malá politická vůle, jak bylo častokrát zmiňováno, samotná studia, byť pojmenovávající konkrétní nedostatky, nic nezmůže.
Klára Zelenková, KohoVolit.eu
Libí se Vám naše články? Můžete je pravidelně dostávat na Facebooku.
Dále čtěte
Kdo (ne)chce referenda? Díl 1.
V polovině největších měst vládne "opoziční smlouva"
D K
Svobodní chtějí do Evropského parlamentu?
Strana svobodných občanů bývá často vnímána jako strana euroskeptická. Považují stávající pokus o integraci evropských států za slepou uličku a kritizují demokratický deficit Evropské unie. S čím a hlavně proč vůbec tedy chtějí Svobodní kandidovat do Evropského parlamentu?
D K
Programový manifest ČSSD pro Eurovolby
Přesně 23. a 24. května 2014 proběhnou volby do Evropského parlamentu. Samozřejmě se jich zúčastní jedna z našich největších stran, Česká strana sociálně demokratická. Evropské volby se často nazývají volbami druhé kategorie, kvůli nižší volební účasti. To však stranu neodradilo a mezi své čelní kandidáty zařadila například Jana Kellera a Olgu Sehnalovou.
D K
S rozhodováním v evropských volbách pomůže Volební kalkulačka
Občanské sdružení KohoVolit.eu již tradičně před každými volbami spouští Volební kalkulačku, která pomůže voličům při rozhodování v květnových evropských volbách. Jedná se o internetový test, jenž porovnává odpovědi uživatele na relevantní otázky s názory politických stran a kandidátů.
D K
KDU-ČSL v Evropské unii: Hájíme české zájmy
“Chceme Evropu, která respektuje jedinečnost každého státu i národa a zároveň společně řeší globální problémy. Reguluje jen to, co může poškodit společný zájem – třeba dovoz škodlivých hraček či nekvalitních potravin z Asie”. To jsou slova z předvolebního programu lidovců, které nejlépe vystihují záměr strany ve volbách do Evropského parlamentu. Ty se uskuteční 23. - 24. května 2014.
D K
Předvolební program hnutí Ústvit
Nadcházející volby do Evropského parlamentu se v České republice budou konat 23. a 24. května. Oficiálním termínem pro kandidátské nominace byl 18. březen. Do volebního klání se nakonec přihlásilo 39 různých stran, a Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury je jednou z nich.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem
Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....