Stávka za děti, ne za učitele

Řada učitelek a učitelů i ředitelů a ředitelek mi píše, proč jdou do stávky. Podělím se však s Vámi o dopis, který jeden z ředitelů poslal rodičům. Je mi sympatický způsob komunikace s rodiči a to, že nám jde o společnou věc.

Ale hlavně jde o argumenty. Všechny bych podepsala, jsou naprosto poctivé a pravdivé. I když na závěr pan ředitel tak nějak nadržuje tatínkům.

Tento blog tedy není ani tak můj, jako spíše jednoho ředitele jisté školy.

Vážení rodiče,
rád bych Vám napsal, jak se naše škola postaví k plánované stávce a jaký je náš (pedagogů i ostatních pracovníků ZŠ) názor na situaci ve školství.
Jistě jste v médiích poslední dobou zaregistrovali, že MŠMT chystá mnohé změny, které jsou z našeho pohledu bohužel pro školství vesměs negativní. Chtěl bych se s Vámi podělit o to, co by změny způsobily konkrétně v naší škole.
Prvním chystaným opatřením MŠMT je snížení maximálního počtu vyučovaných hodin. Před několika lety ministerstvo s velkou slávou provedlo reformu financování přes tzv. Phmax, který byl pro školy našeho typu velmi příznivě nastaven. Umožňuje nám například učit angličtinu v tandemu angličtinář + rodilý mluvčí, půlit velké množství vyučovacích hodin, učit Tv v 1.-4. třídách v tandemu třídní učitel + tělocvikář nebo nabízet více volitelných předmětů. Udělali jsme vše pro to, aby se dětem dostalo individuálního přístupu. Takto organizovanou výuku vidíme jako velmi smysluplnou a pro děti velmi prospěšnou. Proto naše škola využívá maximální vypočtený počet hodin, což je 1159 hodin týdně. K poslednímu prosinci však mají být tyto možnosti zastaveny. Redukce na ZŠ má být podle návrhu o 6 %, takže v našem případě budeme muset zredukovat půlení o 70 hodin týdně a propustit 3 učitele. Pokud zažádáme o grant, budeme moci doučit podle stávajícího rozvrhu do konce školního roku. Potom je ale s půlením i tandemovou výukou konec. Že se výrazně zhorší kvalita výuky, je jasné. Ale ušetří se!
Druhým opatřením je faktické snížení platů nepedagogických pracovníků, tedy kuchařek, uklízeček a školníků a redukce počtu míst těchto pracovníků ve školách. Abyste měli představu – ve škole jsme všichni placeni podle tabulek nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě. Paní uklízečka je podle katalogu prací zařazena ve druhé platové třídě, vydavačka stravy ve třetí a pan školník je ve třídě šesté. Před důchodem si paní uklízečka vydělá devatenáct tisíc hrubého, pokud má celý pracovní úvazek. A z toho chtějí při dnešních cenách a inflaci ještě ubírat???. Vydavačky ve školní jídelně mají částečné úvazky a hrubý plat kolem 11 000 měsíčně. Víte, že neustále hledáme zaměstnance na tyto finančně podhodnocené pozice, které chce teď MŠMT zredukovat a ještě jim snížit plat. Pokud návrh projde v předkládané podobě, znamenalo by to pro naši školu, že přijdeme o minimálně 3,7 úvazku nepedagogických pracovníků, vč. finančních prostředků pro ně.
Třetím opatřením bude snížení počtu asistentů pedagoga ve školách. Po zavedení inkluze byly školy ubezpečovány, že se jim dostane finanční i personální podpory. Nejprve nám z MŠMT oznámili, že si uvědomují nárůst byrokracie, a proto nám ušetří alespoň vykazování hodin intervence (individuální doučování doporučené PPP), peníze na ně prý přihodí do balíčku odměn. Co myslíte, stalo se? Nestalo. Tak přišlo ministerstvo s řešením, že učitel prostě odučí hodinu intervence povinně ke svým dvaadvaceti hodinám úvazku. Za nic, samozřejmě. A nyní jsme v situaci, kdy se má výrazně snížit počet asistentů, jeden má mít na starost až 6 žáků z různých ročníků. Umíte si představit, jak může taková péče v praxi vypadat? Rodiče, jejichž dítě péči asistenta potřebuje a využívá, jistě vidí, že to nemůže být funkční model. Se situací se budou vypořádávat učitelé – čas, který věnují těmto žákům jim přitom bude logicky při nejlepší snaze chybět na práci s ostatními žáky.
Velmi diskutovanými jsou platy učitelů, ale to je bod, který nás v současné době trápí méně. Ačkoli si myslím, že bez toho, aby učitelé byli adekvátně odměňováni, není možné zvyšovat kvalitu školství. To však v důvodech stávky primárně není.
Rozumím tomu, že neprožíváme ekonomicky ani společensky jednoduché roky. Cesta ven z krize by měla směřovat přes kvalitní školství. Toho nedocílíme cestou všemožných, často nekoncepčních, škrtů a změn. Přemýšlíme, jak tuto destrukci zastavit, dokud je čas, co můžeme ze své pozice udělat.
Na 27. listopad avizovaly školské odbory možnou stávku. Nikdy jsme nebyli zastánci této cesty, naše škola nikdy nestávkovala, ale tentokrát nás nenapadá, jak jinak dát vládě jasně najevo, že tudy cesta nevede.
Vážení rodiče, vím, že Vám zavřenou školou zkomplikujeme situaci, ale věříme, že nyní už chápete, proč to musíme udělat. Nebudeme se prát za sebe, budeme bojovat za možnost kvalitního vzdělání pro vaše děti. Vždyť děti jsou budoucnost nás všech.
Škola bude v pondělí 27. 11. 2024 uzavřena z důvodu aktivní účasti 98% zaměstnanců ve stávce. Školní jídelna se stávky účastní také.
Děkuji vám za přečtení zprávy. Obdivuji všechny tatínky, kteří dočetli až sem.
Děkujeme za pochopení.
Za všechny zaměstnance ZŠ, ředitel

Tolik tedy dopis. Nemám k tomu příliš co dodat. Snad jen to, že tato stávka není ani tak „za učitele“, jako „za děti“. Což mi připadá důležité a rodiče by to měli vědět.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Kateřina Valachová | středa 15.11.2023 15:57 | karma článku: 13,68 | přečteno: 18262x