- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Většina žáků chodila do školy v běžném režimu pár týdnů. Za tu dobu učitelé nenasbírali dostatek podkladů pro celkovou klasifikaci. A jak nyní hodnotit?
Musím uznat, že MŠMT dalo svou metodikou ke klasifikaci pro tentokrát dobrou radu. A ta zní ve zkratce – buďte rozvážní, ale udělejte si to podle sebe.
Kdo jiný by totiž o klasifikaci měl rozhodnout než ten, který učí? Bohužel. Do tohoto problému se začaly vkládat i osoby, které pouze rozdávají knížecí rady. Koneckonců, jako vždy.
Hodnoťte slovně – zní z jedné strany. Tak slovně hodnotit můžeme, pokud to ovšem umíme. Četla jsem spoustu různých slovních hodnocení nebo návodů, jak ho psát. Posuďte sami. Můžu napsat žákovi např. sumativně 1 nebo to popsat slovy „Frantík je v matematice velice šikovný“. Co mi to obojí o Frantíkovi říká? Nic. Ale věřím tomu, že Frantíkovi rodiče jsou spokojení, protože to obojí vypadá hezky.
Nehodnoťte – zní z jiné strany. Proč? Většina učitelů si poradí a to i nyní, když se s žáky učila na dálku. Hodnocení je zpětná vazba a tu žák potřebuje.
Hodnoťte formativně- zní z další strany. Nejsem si jistá, zda tito tuší, co formativní hodnocení je. Ono totiž moc nejde hodnotit známkami a poté najednou udělat něco, co nazvu „formativním hodnocením“. Toto hodnocení je totiž dlouhodobé, vyžaduje spolupráci všech stran a je třeba se ho dobře naučit. Vyhrknout na učitele jako celek – od zítra budete hodnotit formativně, je nesmysl.
Hodnoťme tedy každý po svém tak, jak jsme zvyklí. Ale když se rozhodneme pro změnu, udělejme ji rozvážně, poučeně a správně. Tedy připravme se na změnu klasifikace třeba pro další školní rok, vysvětleme to všem ve škole, rodičům a i dětem. Za nejhorší považuji současné „hurá“ návrhy, kdy má někdo potřebu dělat revoluci ve všem, od klasifikace po změny v RVP, nejlépe za týden. Po mnoha zkušenostech vím, že tohle prostě nefunguje a jen vznikají paskvily. Které se neuchytí a jen vyvolají ve školství zmatek a odpor.
Nenechme se vyhecovat pár lidmi, kteří se potřebují zviditelnit. Pracujme na tom, aby jakékoli hodnocení bylo především spravedlivé. Změny ve školství je třeba dělat promyšleně. S vnitřní motivací těch, kteří učí.
Další články autora |
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...