O hodnocení na konci školního roku

Do konce školního roku zbývá pár týdnů. V médiích se začínají „rojit“ články, které rozebírají klasifikaci. Tedy závěrečné hodnocení žáků v letošním školním roce. A nejen klasifikaci.

 

 

Většina žáků chodila do školy v běžném režimu pár týdnů. Za tu dobu učitelé nenasbírali dostatek podkladů pro celkovou klasifikaci. A jak nyní hodnotit?

Musím uznat, že MŠMT dalo svou metodikou ke klasifikaci pro tentokrát dobrou radu. A ta zní  ve zkratce – buďte rozvážní, ale udělejte si to podle sebe.

Kdo jiný by totiž o klasifikaci měl rozhodnout než ten, který učí? Bohužel. Do tohoto problému se začaly vkládat i osoby, které pouze rozdávají knížecí rady. Koneckonců, jako vždy.

Hodnoťte slovně – zní z jedné strany. Tak slovně hodnotit můžeme, pokud to ovšem umíme. Četla jsem spoustu různých slovních hodnocení nebo návodů, jak ho psát. Posuďte sami. Můžu napsat žákovi např. sumativně 1 nebo to popsat slovy „Frantík je v matematice velice šikovný“. Co mi to obojí o Frantíkovi říká? Nic. Ale věřím tomu, že Frantíkovi rodiče jsou spokojení, protože to obojí vypadá hezky.

Nehodnoťte – zní z jiné strany. Proč? Většina učitelů si poradí a to i nyní, když se s žáky učila na dálku. Hodnocení je zpětná vazba a tu žák potřebuje.

Hodnoťte formativně- zní z další strany. Nejsem si jistá, zda tito tuší, co formativní hodnocení je. Ono totiž moc nejde hodnotit známkami a poté najednou udělat něco, co nazvu „formativním hodnocením“. Toto hodnocení je totiž dlouhodobé, vyžaduje spolupráci všech stran a je třeba se ho dobře naučit. Vyhrknout na učitele jako celek – od zítra budete hodnotit formativně, je nesmysl.

Hodnoťme tedy každý po svém tak, jak jsme zvyklí. Ale když se rozhodneme pro změnu, udělejme ji rozvážně, poučeně  a správně. Tedy připravme se na změnu klasifikace třeba pro další školní rok, vysvětleme to  všem ve škole, rodičům a i dětem. Za nejhorší považuji současné „hurá“ návrhy, kdy má někdo potřebu dělat revoluci ve všem, od klasifikace po změny v RVP, nejlépe za týden. Po mnoha zkušenostech vím, že tohle prostě nefunguje a jen vznikají paskvily. Které se neuchytí a jen vyvolají ve školství zmatek a odpor.

Nenechme se vyhecovat pár lidmi, kteří se potřebují zviditelnit. Pracujme na tom, aby jakékoli hodnocení bylo především spravedlivé. Změny  ve školství je třeba dělat promyšleně. S vnitřní motivací těch, kteří učí. 

Autor: Jana Karvaiová | středa 20.5.2020 21:17 | karma článku: 22,35 | přečteno: 817x
  • Další články autora

Jana Karvaiová

Finsko sem, Finsko tam

16.12.2020 v 19:36 | Karma: 28,33

Jana Karvaiová

Experti, nestrašte!

3.11.2020 v 19:37 | Karma: 22,99