Přichází éra laciného vodíku?
Vodík je bezbarvý, lehký plyn, bez chuti a zápachu. Ale vzhledem k různým způsobům jeho výroby a koncového využití je rozlišováno několik druhů tohoto plynu, kdy je pak vodík označován „barvami“ jako pojmy používanými pro klasifikaci vodíku. A není na tom nic divného, když se pak hovoří o zlatém nebo zeleném vodíku, bez něhož se neobejde výroba syntetických paliv pro spalovací motory, ani palivové články ve vodíkových autech. Je pravda, že s těžbou zlatého vodíku, provázenou řadou otazníků, se dosud nezačalo. A tak se levná výroba syntetických paliv zdá být v nedohlednu a vodíkové články pro auta žádná gigafactory neseká jak Baťa cvičky, když ten jedině správný vodík je zatím moc drahý. Jenže laciný vodík, vyhovující i Green Dealu, není zase až tak daleko.
Všechno to začalo, když kanadští odborníci z univerzity v Calgary ve spolupráci s firmou Proton Technologies v roce 2019 na Goldschmidt Geochemistry konferenci v Barceloně prezentovali metodu, kterou lze ze stávajících i bývalých ropných polí místo ropy těžit vodík, přičemž oxid uhličitý zůstane pod zemí. Oxidací a následnou termolýzou se totiž dají uhlovodíky rozštěpit na vodík a ostatní plyny, aby se pak speciální filtrovací technikou na povrch dostal jen vodík. Inu, ve skutečnosti se i na opuštěných ropných polích po celém světě, kde těžba ropy ustala, stále nachází nemalé množství ropy. A zjednodušeně řečeno, kanadský tým si ověřil, že když do takovéhoto ropného pole, či do ropného písku napumpuje kyslík, tak tam dojde ke zvýšení teploty. V důsledku toho se uvolní plyny s množstvím vodíku, který je možné oddělit pomocí speciálních filtrů.
Tedy i když se volný vodík na ropných polích nevyskytuje, přísun kyslíku zajistí jeho tvorbu. Je pravda, že podobné koncepty těžby se objevovaly od 70. let minulého století v řadě zemí, včetně bývalého Sovětského svazu. Pokud se však při testování dnešní kanadské technologie osvědčí ve větším měřítku, čemuž poslední vývoj nasvědčuje (Proton Technologies prodal licence již do více než dvaceti zemí) začne se vodík ve velkém těžit. Zde kontrolní otázka: pročpak asi společnost Nord Stream 2 ověřovala vhodnost jejich potrubí pro přepravu vodíku do Německa a Matthias Warnig, generální ředitel této společnosti v červenci 2021 prohlašoval: „Celkově se zdá být velmi reálné, že nejpozději do deseti let budeme schopni přidat vodík do jedné nebo obou větví, a tak jej přepravovat,“ když elektrolýzou tak ohromné množství čistého vodíku (Zelená dohoda pro Evropu si žádá zelený vodík) by v Rusku těžko vyráběli?
Mohu se sice mýlit, možná by ho i vyrobili, ale jak se dnes ukazuje na příkladu britské společnosti Clear Hydrogen UK Ltd. (CHUK), která v loňském roce uzavřela s Proton Technologies smlouvu, každá taková společnost při využití kyslíku na ropných polích může těžit 5 000 tun čistého vodíku za den. Přičemž vytěžený vodík by měl být několikanásobně levnější oproti jeho současným cenám (zaváděcí cena vodíku, který se na pražském Barrandově v březnu letošního roku začal čerpat do vozidel, činila 278 korun za 1 kg). A jak říká Grant Strem, šéf kanadské firmy Proton Technologies: „Cena vodíku by měla být mezi 10 až 50 centy za kilo“. Přičemž 1 kg vodíku nese 33 kWh energie, na kterou osobní automobil při využití vodíku v palivovém článku v běžném provozu dojede 100 km, i když má palivový článek cca 50% účinnost.
A jestliže 1 litr benzínu váží 0,71 - 0,77 kg a 1 litr nafty přibližně 0,84 kg, pak ani ten nejmodernější automobil se spalovacím motorem, na trh dnes uváděný, na 1 kg nafty nebo benzínu v běžném provozu těch 100 km nedojede.
Karel Wágner
Budou auta jezdit na mravence ?
Možná jste už také zaslechli cosi o tom, že namísto na benzín budou auta jezdit na rozmačkané mravence.
Karel Wágner
Čínská elektrobublina
Řada našich propagátorů elektromobility radostně hýká nad záplavou čínských elektromobilů, valících se do evropských přístavů.
Karel Wágner
Létání bez křídel a vrtulí
Létající cyklokoptéry s kolmým startem a přistáním nemají křídla ani vrtule, které vidíme prakticky u všech letadel.
Karel Wágner
Vodíková revoluce přichází ?
Při velebení výhod elektromobilů oproti vozům se spalovacím motorem se zpravidla zapomíná na auta, co jezdí na vodík.
Karel Wágner
Létající taxíky
Aneb jak se můžeme přepravit z hlavního nádraží na ruzyňské letiště za 4 (slovy čtyři) minuty.
Další články autora |
Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje
Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...
Druhý den povodní: voda řádila v 11 krajích, lidé prchali, katastrofa na Jesenicku
Velká voda v neděli zasáhla většinu Česka. Nejhorší situace byla na Jesenicku, řeka tam smetla domy...
Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat
Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...
V Praze se srazily vlaky, zraněno 35 lidí. Strojvůdce byl opilý, druhý v zácviku
V pražské Libni se ve středu ráno srazily dva osobní vlaky. To si vyžádalo 35 zraněných, nikdo však...
Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady
Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....
Dejme hasičům a policistům zvláštní odměny za povodně, navrhuje Rakušan
Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) navrhl vládě, aby za pomoc při povodních mimořádné odměnila...
Děláte si z povodní PR. Mezi Peckovou a Helebrantem to v debatě hodně vřelo
Lídři kandidátek do krajských voleb ve Středočeském kraji debatovali v České televizi o povodních,...
Slova našeho kandidáta o povodních byla stupidní, uznala Konečná
Kandidát Stačilo! Jan Skalický, který ve videu na Facebooku napadl vládu, že doporučeními na...
Povodně mají pátou oběť, pohřešuje se osm lidí, oznámil Rakušan
Povodně v Česku už mají pět obětí, informoval s odvoláním na policejního prezidenta v předvolební...
Byt 2+1, 68 m2, Bludov, ul. Lázeňská
Lázeňská, Bludov, okres Šumperk
12 000 Kč/měsíc