Diskuse
Přichází éra laciného vodíku?
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

K54a24r53e55l 38W79á70g75n33e88r
V listopadu 2022 probíhal Evropský vodíkový týden (European Hydrogen Week), který spolu s několika partnery pořádala Evropská komise. Zde komisařka pro dopravu Adina Văleanová přítomným vysvětlila, že k dosažení cílů EU v oblasti dekarbonizace dopravy musí být „vodíkové čerpací stanice do roku 2030 přístupné nejméně každých 150 kilometrů podél naší automobilové transevropské dopravní sítě (TEN-T). To by vytvořilo dostatečně hustou síť vodíkových čerpacích stanic, aby se zajistilo odpovídající přeshraniční propojení EU a podpořilo 60 000 vodíkových nákladních automobilů, které plánujeme vidět na silnicích EU do roku 2030“. Ovšem nikomu už neprozradila, kde vezme ty dopravce, co by do svých 60 000 vodíkových nákladních automobilů měli tankovat vodík při ceně cca 300 Kč za kilogram...
M94i58r41e23k 34B82a93u45t53s47c95h
1litr kapalného vodíku váží 70 gramů. Takže 1kg je 14.28 litrů. To bude asi problém s prostorem v těch vodíkových autech. Obvzláště, když ten vodík nebude kapalný, ale natlakovaný v pevných nádobách.
Otázka pro pana Dvořáka - nějakou jinou značku než Mirai tam nemáte? Opakovaný vtip přestává být vtipem...

K39a13r58e75l 25W14á60g74n44e92r
Vypadá to, že i jiné značky si s tímhle "problémem" poradily, tak jako si poradily s mrazem. BMW testovalo vodíkovou iX5 v mrazivém Laponsku. Bylo nutné zjistit, jak se ve dvaceti stupních pod nulou chovají nádrže, baterie, řídicí jednotka a také jak pracují palivové články. Pohon obstál, problém neměla vodíková iX5 ani s tankováním: https://www.autorevue.cz/bmw-testovalo-vodikovou-i...
To samé technologie Hyundai a jejich vodíkový NEXO, který byl vyvinut pro studený start při teplotách až -30° C. Na zkušebně ve Švédsku, jen hodinu jízdy od polárního kruhu, testovali nejnovější vozy v extrémních podmínkách teplot hluboko pod nulou. Přísné testování zajišťuje zimou prověřený provoz pro náročné každodenní použití: https://www.hyundai.com/cz/modely/nexo/technologie...
T83o60m56á10š 90T44a93t17í39č51e82k
Ztráta vodíku v tlakových nádobách je 10 % za 24 hodin.

P80a51v14e91l 78D15v71o25ř59á74k
Tak nám vysvětlete, jak to má udělané Toyota Mirai.
M30i12r52o24s20l94a79v 22S74l19á10m88a
Při spalování fosilních paliv reaguje vzdušný O2 s C v palivech na vzdušný CO2, který je přitom potřebný pro fotosyntézu v rostlinách, kdy se C ukládá v rostlinách a O2 se uvolňuje zpět do atmosféry – toto nyní nahradíme odčerpáváním kyslíku z atmosféry a jeho ukládáním pod zem? Takže přechodné zvýšení neškodného CO2 v atmosféře nahradíme masivním odstraňováním životně důležitého O2 z atmosféry
T94o20m96á83š 22D43v48o10ř37á23k
Kyslíku je v atmosféře 21 %, CO2 jen asi 0,040 % (před průmyslovou revolucí asi 0,028 %).
Takže u CO2 řešíme nárůst o 0,012 % za posledních 200 let, to tedy velmi zhruba odpovídá množství za tu dobu vytěženého a spáleného uhlí ropy a plynu. Pokud bychom hypoteticky začali v podobném objemu pumpovat kyslík pod zem, tak to s koncentrací kyslíku v atmosféře nemá šanci nijak zásadně pohnout.
M94i23l58a60n 54Š83ť45a98s88t59n84ý
Přiznám se, že trochu tápu. V minulém blogu jste psal o ložiscích "zlatého" vodíku, ze kterých by se dal vodík přímo těžit, teď tady popisujete jeho těžbu za přispění kyslíku. Jsou to dvě různé technologie?

S27t63a58n13i84s79l49a23v 93J63e42l81e91n
Je to jiná technologie.
Zlatý vodík vznikl v zemi přirozeně, tohle je jeho výroba z ropy. Je podobná průmyslové výrobě svítiplynu. Jen má reakce (částečné spálení) proběhnout přímo v ložiscích pod zemí. Autoři metody věří, že uhlík (CO a CO2) z okysličeného uhlovodíku zůstane pod zemí a oni pochytají jen zbývající vodík.

Š55T92Ě93P93Á92N 37B75I59C46E16R16A
Připomněl jste mi pokus, který nám předváděl učitel chemie. Vodík při styku se vzduchem okamžitě vzplál a pan učitel pyšně pronesl - právě jste viděli ukázku štěkavého plynu.

P39a65v59e49l 95D76v75o30ř50á13k
Jenže jste si nevšiml, že zkumavku s vodíkem přiblížil k hořícímu kahanu. Leda že by se chemikáři zapalovaly lejtka.
Jsou plyny, které i při normální teplotě (20°C) při styku se vzduchem vzplanou, např. fosforovodík (bahenní plyn). Ale vodík ne. Tam je potřeba nějaká podnět, stačí jiskra.
Vy, člověče nešťastná, tápete ve vědách technických, kde je přitom vše mnohokrát vyzkoušeno. A v těch ostatních - hanba mluvit. Ono se dříve říkalo, že kdo má nastudován marxismus-leninismus, zvládne jakýkoliv obor. Asi si to myslíte stále.