- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Podobně se zachoval například i Výbor pro zkoumání výstupu médií (zpronevěřující se empirismu), zřízený Fyzikální společností při petrohradské univerzitě 6. května 1875. Výbor se obrátil na Aksakova, Butlerova a Wagnera s návrhem, aby mu předložili poznatky o pozorovaných fyzikálních (a s nimi spojených akustických) jevech, označovaných tehdy za „autentické jevy spiritistické“. Do komise byli nominováni mimo jiné např. učenci Bobilev, Borgman, Gesechus, Krajevič a D. I. Mendělejev. Výbor ukončil svou činnost už 21. března 1876, kdy došel k závěru, že všechny jím prostudované záznamy pozorovaní jevů, chápaných jako projevy mediumity, jen dokládají, že tyto jevy pocházejí z podvědomých pohybů nebo z vědomého podvodu a že „spiritistické učení je pověra”. Výbor zveřejnil své závěry v časopise Golos dne 25. března 1876, přičemž byly též publikovány D. I. Mendělejevem ve spisku s názvem Materiál pro posouzení spiritismu (Petrohrad 1876).
S výrokem, že „spiritistické učení je pověra” se ztotožňuji. Ve skutečnosti se plně ztotožňuji také s dříve již citovanou ironickou poznámkou z dopisu biologa Thomase Huxleye, určeného londýnské Dialektické společnosti. V žádném případě se však nemohu ztotožnit s falešnou představou, že fyzikální jevy, obecně označované za "pohyby bez dotyku" či „řádění poltergeista“, vůbec neexistují, neboť jejich skutečnost (objektivní realita) údajně nebyla nikdy hodnověrnými svědky dosvědčena. Opak je pravdou, což dokládají dochovaná historická fakta. Z nich také nikterak nevyplývá, že by se ve druhé půli 19. století ze slovutných vědců, navštěvujících experimentální seance a místa výskytu poltergeista, stávali vesměs stoupenci spiritismu, jak občas tvrdí rádoby znalci historie. Ti například prohlašují, že profesor G.T. Fechner patřil ke stoupencům spiritismu, tedy že byl vlastně spiritista. Ovšem tvrdit, že byl Fechner spiritistou je v podstatě to samé jako tvrdit, že byl spiritistou i náš první prezident T.G. Masaryk, který nejenže s Fechnerem o tzv. mediálních jevech diskutoval, ale dokonce se sám zúčastnil i několika spiritistických seancí. Ve skutečnosti se profesor Fechner plně ztotožňoval s dříve již zmíněnou ironickou poznámkou biologa Thomase Huxleye z dopisu Dialektické společnosti, neboť proslul svým výrokem, že "spiritismus sám představuje jen určitý druh pomatenosti“. Na Fechnerův jednoznačný výrok poukázal v roce 1906 i profesor Josef Novotný (1872-1926) z Teologické fakulty na Univerzitě Palackého v Olomouci, známý to kritik spiritismu.
Spolu s Fechnerem se experimentálních seancí v Lipsku měl zúčastnit i další fyziolog Wilhelm Maximilian Wundt (1832-1920) a kupodivu též Riemannův učitel Wilhelm Eduard Weber (1804-1891), profesor fyziky, přičemž je některými autory zmiňován i jeho bratr Ernst Heinrich Weber (1795–1878), německý fyziolog a anatom, zabývající se zejména psychologií smyslů. Pokud považujeme Fechnera s Wundtem ve vědních disciplínách zabývajících se lidským vnímáním (psychologie a fyziologie) za odborníky na slovo vzaté, pak tvrzení, že účastníci experimentálních seancí nikdy nepopisovali skutečné fyzikální jevy, ale jen optické klamy a iluze, je vpravdě absurdní. Ovšem stejně absurdní je osočování očitých svědků dosud stále záhadného "pohybu bez dotyku" či "pronikání hmoty hmotou" z toho, že nadměrně konzumovali alkohol, způsobující jejich halucinace (klamné vjemy vznikající bez reálného podnětu), které považovali za realitu.
Absurditu takovéto dehonestace očitých svědectví si můžeme ukázat na příkladu psychiatra, který se těmito jevy zabýval, a dokonce v místech, kde mělo docházet k tzv. mediálním jevům, sám experimentoval. Jedná se o renomovaného psychiatra MUDr. Jana Šimsu (1865-1945), který zpočátku vedl ústav pro duševně choré, aby si roku 1909 v Krči pak otevřel jeden z nejvyhlášenějších léčebných ústavů. Šimsovo sanatorium bylo určeno pro léčbu chorob vnitřních, zejména nervových, přičemž zde převládala léčba fyzikální a dietetická. Přestože patřilo Šimsovo sanatorium tou dobou k nejlepším zařízením svého druhu, v důsledku dopadů 1. světové války sanatorium Šimsa neudržel. Nakonec prodává sanatorium Spolku pro ochranu matek a dětí, který zde v roce 1922 otevřel nemocnici a útulek s tímto zaměřením (dnes Kojenecký ústav s dětským domovem v Praze 4 při Fakultní Thomayerově nemocnici).
Do svých experimentů vnášel Jan Šimsa mnohaleté zkušenosti z psychiatrie, ale i letité praxe hypnologa. Ve své knize Suggesce a hypnosa v dějinách národů (1920) například píše: „Léčil jsem několik lidí, kteří po hypnose spiritistů upadly v dlouhotrvající snivý stav s vidinami a bludy, že jistý duch je ovládá a stále napomíná. To jsou trapné a zoufalé stavy, které ovšem vhodnou suggescí dají se rychle upraviti.“ On sám nikdy neměl „nejmenších poruch činnosti mozkové, halucinací, ani nočních děsů a ani snů prorockých, a nikdy nepodlehl vlivu jiných hypnotizérů“. Jasnost jeho kritického myšlení podtrhuje také fakt, že jako nesmlouvavý odpůrce alkoholismu byl Šimsa (jak je obecně známo) přísným abstinentem. Samozřejmě také sestavil podrobnou anamnézu jím vyšetřených pokusných osob, neboť jak píše jednalo se mu o to, zda "nejsou to osoby hysterické, podvodné, neuropathologické, jaká je inteligence, cit a vůle. Chtěl jsem postřehnouti, nejsou-li zde sebekratší stavy snivé, poruchy vědomí, jako petit mal, nějaké stavy somnambulní, které laik někdy těžko rozeznává od stavů jasného vědomí. Vždyť jsem přece dělal velké pokusy se stavy poshypnotickými, kde lidé nespali, mluvili a jednali a přece jen nebyli ve stavu normálním. To jsou stavy, ve kterých se provádějí třeba neúmyslné podvody, o nichž medium v jasném vědomí nic neví. V těch stavech mohou míti i halucinace smyslové a vzbuditi je u diváků zvláště citlivých či sugestibilních.“
Pokud jde o československé případy tzv. řádění poltergeista, bylo podle Šimsy v zájmu vědy „tyto případy přísně vědecky vyšetřovati, ale bohužel někde přišla zpráva pozdě, někde nebylo žádného porozumění a hlavně nebylo u odborníků času a peněz.“ Šimsa se zasloužil o to, že alespoň s některými z podivuhodných fyzikálních jevů se můžeme zpětně seznámit, neboť některá fakta „jako historii zachoval“. Jistě se najde řada skeptiků, které očitá svědectví doktora Šimsy neuspokojí, pro některé z nich dokonce nebude MUDr. Jan Šimsa z hlediska psychologie a psychiatrie ani dostatečně erudovaným odborníkem. Proto bych rád upozornil na důležitý fakt, že mnohým z Šimsou pozorovaných neuvěřitelných skutečností byl osobně přítomen další věhlastný psychiatr - Dr. Oskar Fischer (1876-1942), profesor psychiatrie na německé univerzitě v Praze.
Roku 1927 se v Československu objevuje “poletování kamenů“ v Kotrbachu, ve Viničných Šumicích, v Košťanech a v Mikulově. Tyto případy Šimsa podrobněji popisuje v Českém slově a nakonec i v publikaci Záhadné zjevy mediální (rok vydání 1928). A tak již víme, že v Kotrbachu 12. srpna „kameny začaly lítati do místnosti skrz dveře zavřené“, nebo že „obchvíli spadl kámen, venku, v pokoji se stropu na stůl, na pláty v kuchyni“. Učitel Wratnik z Brna, který byl v Kotrbachu na letním bytě, jako očitý svědek tehdy popisoval jak kameny „nesou se vzduchem vodorovně a viděti je možno až ve vzálenosti 50 - 30 cm od těla, jak nabývají jako z mlhy barvy i formy, lehce se dotknou a padají k zemi jako pravé těžké kameny“, k čemuž podotýká, že „když je zvedneme, jsou teplé, což je znakem, že prodělaly chemické proměny nebo byly zahřáty jistou energií.“ Ovšem tak jako v Kotrbachu u Spišské Nové Vsi na Slovensku začalo 12. srpna záhadně padat kamení i v Šumicích u Brna, nakonec také v létě toho roku v Mikulově na dospělé členy rodiny Růžičkových „začalo padati kamení, vlastně drobný šutr, jakmile někdo vyšel na dvorek, zejména k večeru. Bylo to jako hrubé krupobití, jako by někdo číhal a prudce házel plné hrsti kaménků, hrud a písku. Někdy padly i brambory. Čarovné házení nikomu nikdy neuškodilo, jen že způsobilo vždy leknutí a ustrašení. Několik větších kamenů padlo prvé dny i do pokoje a rozbilo tabulku.“ Je ovšem třeba zde zmínit fakt, že kromě kamenů mohou za námi do místnosti přilétnout, ač se to zdá být neuvěřitelné, i jiné objekty. Třeba docela obyčejná bota, jak nás o tom informuje MUDr. Šimsa, popisující jak střevíc prošel oknem a to zůstalo neporušeno: „V okně se zablesklo, zazněla rána a střevíc špičkou napřed vpadl do pokoje. Na zavřeném okně žádné poruchy. To bylo efektní, poučné, báječné, hlavně ten doprovod elektrický. Blesk a rána. A žádná halucinace, detail není možno tak rychle vsugerovati třem osobám. Pak nápadně zapadá do řady fenomenů podobných, jinde se udavších.“
Někdy také bývá v našem tisku za stoupence spiritistmu spolu s německým fyzikem Zöllnerem označován i anglický fyzik a chemik William Crookes (1832-1919), člen Královské společnosti věd. Ten ve svém článku z června roku 1870 mimo jiné praví: "Že se dějí různé fyzikální úkazy, jako například pohyby hmotných předmětů a zvuky podobné elektrickým ranám za podmínek, za nichž není možné je vysvětlit žádným dosud známým přírodním zákonem, je fakt, pro mne zcela stejně nepopíratelný, jako nejelementárnější fakt chemie." Pro tento výrok byl několika kritiky spiritistického hnutí ve své době v tisku označen za stoupence spiritismu, jenže Crookes se od spiritistického učení veřejně distancoval. V článku, který přinesl časopis Quarterly Journal of Science1. října 1871, Crookes říká: "Někteří kritici dopustili se však omylu, že hledí na mne jako na zastánce zcela určitých názorů, jež mi ráčí připisovat, ač bylo v pravdě jediným účelem poctivé vylíčení věci a nejednalo se mi o žádný projev mínění. Spletli si ze svých domněnek slaměné panáky a do těch nyní rázně buší, domnívajíce se, že se tím dotýkají mé osoby." Dále pak píše: "Zdá-li se nový fakt odporovat tomu, co se jmenuje přírodním zákonem, nedokazuje to, že tvrzený fakt je falešný, nýbrž jen, že jsme se dosud nenaučili správně znát všechny přírodní zákony". K tomu pak ještě jako zkušený experimentátor podotýká: "Nechci stavět žádné hypotézy, nebo jakékoli teorie. Ručím jen za jistá fakta, a mým jediným cílem je pravda...Teprve když jsem tato fakta viděl alespoň šestkráte a prozkoumal je se vší mně možnou kritickou ostrostí, byl jsem přesvědčen o jejich objektivní skutečnosti."
Podobně byly také překrouceny zprávy o tom, že věhlasný vynálezce Thomas Alva Edison (1847-1941), dopisující si svého času s fyzikem Williamem Crookesem, pracoval na aparatuře, která měla umožňovat detekci jemných forem hmoty (pravděpodobně plazmy), vyskytujících se na místech spiritisty pozorovaného klepání či bouchání a “pohybů bez dotyku“. Takovéto zařízení, ani jeho plány, se ovšem v Edisonově pozůstalosti nenašly a uvažovaná aparatura byla později opředena celou řadou báchorek a mýtů, až ji nakonec označili novináři z bulvárních plátků za “zařízení pro komunikaci s duchy“. Ovšem tomu, že se Edisonem uvažovaná aparatura nesetkala s pochopením, se nakonec nelze až tak divit. Vždyť profesor klinické medicíny Dr. Jean Baptiste Bouillaud (1796-1881), člen Francouzské akademie věd, průkopník kardiologie a neurofyziologie, jeden z nejvýznamnějších lékařů své doby, Edisona pro jeho fonograf prohlásil za podvodníka a břichomluvce. Když pak 3. března l878 předváděl na pařížské akademii Edisonův fonograf fyzik Théodore A. L. Du Moncel (1821-1884), Bouillaud ho dokonce uchopil za hrdlo s výkřikem: „Ha, bídáku, nedáme se oklamat břichomluvcem!“ Nutno zde podotknout, že ještě půl roku na to Bouillaud veřejně prohlašoval, že po zralém uvážení shledal zde "jen a jen břichomluvectví" a fonograf za "akustickou iluzi".
- pokračování -
DISKUSE BUDE OTEVŘENA U POSLEDNÍHO DÍLU
Další články autora |
Ševětín, okres České Budějovice
3 500 000 Kč