- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Za skeptika se ve všelijakých diskusích vydává dnes už kdejaký rozumbrada, který ani pořádně neví, co že to vlastně skepticismus je. Musím zde ale zopakovat především to, co jsem několikrát napsal: „Některé z členů klubu Sisyfos znám osobně, mnohých z nich si vážím pro jejich erudovanost a hluboké znalosti, a i když s jejich některými názory nesouhlasím, nemám důvod být vůči nim zatrpklý.“ Nikdy jsem také skeptikům neupíral právo kritizovat všelijaké nešvary. Rozhodně však nemohu v případě (nejen) historických faktů, vážících se k fenoménu zvanému poltergeist, zůstat lhostejný k jejich manipulacím s veřejným míněním. A k těm nemohu zůstat lhostejný ani v případě článku redakce Technetu z portálu iDNES, nazvaného Tajně jsme natočili poltergeista (technet.cz, 26.dubna 2012).
Hned v úvodu tohoto článku redaktoři prohlašují: „podle nás žádný poltergeist prostě neexistuje“. A aby toho nebylo málo, jsou zastánci existence fenoménu zvaného poltergeist v závěru článku označeni za konspirátory, z čehož vyplývá, že se ani skeptická redakce Technetu (zřejmě inspirovaná nejrůznějšími záhadology) nakonec bez tolik dnes populárních konspiračních teorií neobejde. Jenže jednu z nejznámějších a nejrozšířenějších konspiračních teorií, vážících se k fenoménu zvanému poltergeist, ve skutečnosti nevymysleli ti, kdo považují existenci tohoto jevu za prokázanou, nýbrž jejich protipól - skeptičtí záhadobijci. Samozřejmě se zde naskýtá logicky otázka cui bono (v čí prospěch)? Komu že tedy má podvodné jednání údajných konspirátorů vlastně posloužit? Inu, podle některých skeptiků má v případě tzv. poltergeista jít o spiknutí určité skupiny lidí, snažících se ovlivňovat laickou veřejnost, aby uvěřila v existenci nadpřirozených či nečistých sil (např. ďábla či zlých duchů), kterým je třeba čelit obrodou upadající křesťanské morálky a víry ve smyslu učení církevních otců. A protože spiklenci zřejmě disponují značnými finančními prostředky, mohou si prý zaplatit služby i těch vůbec nejdražších studií, vybavených nejmodernějšími technologiemi, kterými lze vyrábět tak dokonalé digitální iluze, že je ve videoklipu žádný laik nemůže rozeznat od skutečnosti.
Páni redaktoři z Technetu odvedli práci vskutku hodnou investigativních žurnalistů, když podpořili v článku své úvodní stanovisko k existenci fenoménu zvaného poltergeist „vědeckým“ poznatkem, podle kterého ve všech případech byl poltergeist pouhým dílem člověka, což tedy znamená, že v případech „řádění poltergeista“ nešlo nikdy o žádné fyzikální jevy, nýbrž jen o “řádění lidí“. Což není než oblíbený výrok doc. Pekárka a prof. Heřta, dvou nejznámějších českých záhadobijců. Jen tak pro zajímavost : oba tito badatelé se věnovali též „vyšetřování“ u nás velmi populární strašické kauzy tzv. hořících zásuvek, několikrát probírané i na iDNES. A věnovali se mu tak vehementně, že např. doc. Pekárek nikdy do domku Mračkových ve Strašicích ani nevkročil a prof. Heřt se dokonce do Strašic na inkriminovaný domek ani nezajel podívat. Není tedy divu, že v diskusi o videozáznamech „řádění poltergeista“ pod výše zmíněným redakčním článkem nakonec dochází jeden z členů redakčního týmu, náležitě poučeného těmito badateli, k jednoznačnému závěru, že „zkrátka: video by nemělo nikoho přesvědčit, video je tak snadno manipulovatelné..."
Podle redakce Technetu (a některých členů klubu Sisyfos) bychom tak měli ignorovat všechny dosavadní filmové záznamy podivných jevů a úkazů, obecně označovaných za poltergeista, neboť v nich nenajdeme objektivní realitu. Ovšem v situaci, kdy skeptické hnutí (a potažmo i tzv. oficiální věda) nepovažuje jakákoliv svědectví očitých svědků za průkazná, mohou právě filmové záběry podávat pravdivá svědectví o takovýchto jevech, neboť objektivy kamer a jejich mikrofony nepodléhají optickým a zvukovým klamům, jimiž skeptici vždy zpochybňují výpovědi očitých svědků. Jak už jsem několikrát upozorňoval, lze samozřejmě „řádění poltergeista“ napodobit, neboť je možné dnes napodobit téměř všechno. A na internetu skutečně najdete spoustu videoklipů od nejrůznějších recesistů a vtipálků na toto téma. Je však proto možné spolu se záhadobijci označit všechna ta amatérská videa s projevy poltergeista za pouhé triky a podvody? Určitě ne, takovéto nařčení všech videoamatérů z podvodu nemá s racionálním a logickým uvažováním nic společného. Ostatně, pro lepší pochopení daného problému si můžeme uvést obecnější příklad: banky po celém světě odhalovaly a dosud stále odhalují padělané bankovky. Jestliže se pak v oběhu vyskytují falešné peníze, můžeme snad proto všechny bankovky považovat za falešné?
Za typický příklad podvodníka, který ohlupuje diváky, redakce Technetu považuje Kena Goldsteina z Townsville ve státě Queensland na severovýchodě Austrálie, na jehož videa jsem redakci upozornil. Goldstein v prosinci roku 2010 začal na YouTube zveřejňovat záznamy tzv. poltergeistova řádění ze všech prostor svého bytu, i prostor před domem. Některé z těchto úkazů dokumentoval tak, že je natáčel několika kamerami najednou, tedy současně. A natáčel jak v nočních hodinách, tak i za plného denního světla. Zde už nejde jenom o nahrávky ve stylu bezpečnostních kamer, pořízené v nepřítomnosti majitele bytu, ale v řadě případů již o výstižné reportáže, v nichž se autor videa nebojí sám vstoupit do strašidelně působících dějů a hledat nějakou jejich příčinu. V jeho bytě se poltergeist neobjevoval po několik dnů, jako třeba u nás roku 2006 v Bobrové, ale po několik měsíců. Čímž vlastně vznikal bohatý, dosud plně nedoceněný soubor videodokumentů, označovaných skeptiky za videa prezentovaná pozpátku a za pouhé filmové triky. A tak si tu o filmových tricích něco málo povíme.
Pod pojmem 2D (dvojrozměrná) grafika se rozumí ta část počítačové grafiky, která pracuje s dvojrozměrnými objekty. Počítačová 3D (trojrozměrná) grafika pak je označením pro tu část počítačové grafiky, která pracuje s trojrozměrnými objekty a je nejvíce užívanou grafikou při vytváření animací. Pod animací se kromě samotného pohybu objektů rozumí i definice zdrojů světla, úhlu pohledu kamery, barev a dalších prvků, které se mohou měnit v čase. Dnes se využívají 2D metody především pro barevnou korekci, obrazové filtry a retušování obrazu, pokud se např. některé ze záběrů točily za různých světelných podmínek. Tato oblast ale není pro trikovou tvorbu tolik zajímavá jako 3D triky a jejich rozmach po roce 1993, kdy se ve filmu Jurský park ve větší míře objevily na počítačích tvořené scény. Ve 3D počítačových scénách jde především o vytvoření celého modelu, který lze otáčet a libovolně s ním i s kamerou manipulovat. Naproti tomu při 2D triku objekt nelze otáčet, pouze překreslovat a modifikovat. Laikům nejznámější 2D metodou je asi morfing, při kterém dochází k plynulé záměně jednoho digitálního obrazu za jiný digitální obraz (např. přeměna obličejů), známý zhruba od konce osmdesátých let.
Digitální filmové triky dnes nacházejí největší uplatnění v zobrazování všelijakých budov a nejrůznějších technických zařízení. Mnohdy nemá divák ani tušení o tom, v kolika filmech (ale i zahraničních televizních seriálech) některé stavby či budovy nejsou vlastně skutečné. Naopak velké nedostatky divák najde v zobrazování živých nestylizovaných objektů, kdy třeba vlasy lidí a srst zvířat už na první pohled neodpovídají našim zkušenostem. Ovšem kvalitní počítačová animace není tak jednoduchá, jak si ji většina laiků představuje. Na digitálních tricích pracují celé týmy ve studiích, vybavených velice drahou moderní technikou. Jinak řečeno, ještě kolem roku 2000 platilo, že kdyby na trikových záběrech z některého nám známých filmů pracoval jen jeden grafik, pak by jednu minutu filmu tvořil celý jeden rok. Navíc i dnešní počítačové scény mají svá slabá místa. Proto také na plátnech kin nejsou k vidění třeba filmové příšery v přímém světle, ale obyčejně jen v šeru či za deště. Pokud totiž ve filmu uvidíte trikový záběr v přímém světle, pak nebudete o jeho reálnosti příliš přesvědčeni, neboť světlo zde odhaluje za šera málo postřehnutelné nedokonalosti a všelijaké nesrovnalosti.
Tedy i ve světě digitálních technologií platí, že není trik jako trik. A pokud bychom pak měli podrobněji rozebírat argumenty skeptiků, kteří prohlašují, že Ken Goldstein za autentické záznamy projevů „poltergeista“ vydává jen počítačové animace (nám známé např. z filmu Jurský park), pak můžeme hovořit pouze o 3D počítačových animacích. Neboť u podivně se chovajících objektů by ani ten největší digitální kouzelník takovéto záběry „nevykouzlil“ za pomoci 2D metod. Jedním z nejpodivnějších úkazů, coby nepochopitelného chování objektů, je právě australský videoklip s televizorem, snímaným 3 kamerami současně, na který jsem upozornil redakci Technetu a čtenáře na svém blogu. Dochází zde k jakémusi samovolnému rozkolébání televizoru. Ten se ovšem nekolébá jen ze strany na stranu, ale projevuje se zde místy i tendence ke kolébání dopředu a nazad. Při záběrech ze třetí kamery (detail samotné základny) je také patrý „samovolný“ posun základny.
Oslovil jsem v souvislosti s inkriminovaným videem několik odborníků, zabývajících se počítačovou animací a digitálními triky. Podle nich by například vzhledem k délce klipu (2:20), třem kamerám a 25 obrázkům za sekundu bylo šílenstvím si digitální animací pro nekomerční video přidělávat práci. Smysluplnější by bylo udělat vše jako praktický efekt - dát nějaký motorek do podstavce, tahat nějak za vlasec, což by bylo rychlejší, levnější a efektivnější. Takovéto zásahy lze sice vyretušovat, ale vzhledem k délce klipu by to bylo časově velmi náročné. Protože by to stálo autora hodně námahy a hodně času, zůstala by záhadnou jeho motivace - proč by se s tím vlastně někdo babral, když veškeré videoklipy nahrál na YouTube, kde je může každý shlédnout zdarma a video tak nepřináší autorovi žádný zisk? Navíc se spodní kamera hýbe, takže by to rozhodně nebyla žádná jednoduchá záležitost. A kdyby televizí pohyboval někdo, koho by bylo třeba následně vyretušovat, musí se obnovit pozadí. Při pohyblivé kameře je to však obtížnější, je třeba dopočítat pohyb v prostoru, samotný televizor by také bylo třeba vyříznout. Ale pak by se zřejmě při práci amatéra vloudily chyby v masce, na překryvných hranách, chyby při retušování odrazů, nelze opomenout ani měkké stíny. Pokud by Goldsteinův klip byl k dispozici v lepší kvalitě, mohly by se jako stopy po uvažovaných úpravách při zazoomování objevit rozdíly v zrnu - toho ale při YouTube kvalitě nedosáhneme. Chybné hodnoty u bílé a černé se u YouTube kvality také prakticky nedají posoudit.
Zde inkriminované video: http://www.youtube.com/watch?v=NwZeKzjAnUk&feature=related
POKRAČOVÁNÍ ZÍTRA
Další články autora |
Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...