Je druhý termodynamický zákon důsledkem pádu do hříchu?

Rozklad a smrt, ale také vývoj a zrození se dějí v souladu s poznanými fyzikálními zákony, mezi které patří také zákony termodynamiky. Jejich nepochopení často stojí u zrodu absurdní argumentace náboženských fanatiků.

Strach ze smrti dokáže i poměrně inteligentního člověka vehnat do světa náboženských představ naprosto odtržených od reality.

Na počátku máme biblický příběh o Adamovi a Evě. Milující stvořitel oba aktéry přivedl do rajské zahrady a dovolil jim pojíst ovoce ze všech stromů zde rostoucích  - ale pozor - s výjimkou ovoce stromu poznání dobrého a zlého a stromu života. Svým zákazem tehdejší lidstvo vystavil značnému pokušení a nemusím být vševědoucí, abych věděl, jak takový příběh skončí. Člověk svévolně nedbal božích příkazů, dopustil se (prvotního) hříchu a s rájem byl utrum. Původně dokonalý svět zparchantěl, věci se začaly kazit, přišlo zlo, bída, boj o život a také smrt.

Pád do hříchu je pro mnohé křesťany vysvětlením, proč přes všudypřítomnost milujícího a všemohoucího boha vidíme kolem sebe tolik utrpení a proč život každého živého tvora neodvratně končí smrtí. Mnozí proto vyvozují, že před pádem do hříchu smrt neexistovala.

Co je však smrt z hlediska termodynamiky? Je to počátek rychlého rozkladu vedoucího ke konečné rovnováze (prach jsi a v prach se obrátíš), provázený růstem entropie.

Křesťanským fundamentalistům se nelíbí nejen smrt na konci života, ve značné nelibosti chovají také evoluční teorii, kterou často se smrtí spojují. Ve všeobecné diskusi na webu kreacionismus.cz diskutuje anonymní apologeta nad knihou George de Pauli: Hovory o evoluci.

Jádrem evoluce, je nejenom smrt, bez které by to nefungovalo. Je jím také strach a bolest. Živočich beze strachu a bolesti by dlouho nepřežil. Vždyť co vlastně živočicha přiměje, aby se té absurdní soutěže o přežití zúčastnil? Proč si nelehne a nepočká až přijde smrt? Protože má hlad, má žízeň a bojí se smrti. Přestože logickým krokem by byla sebevražda, neboť život je obchod co nekryje náklady, spáchá ji málokdo. Ten, kdo toto spustil, spustil to s plným vědomím, že jeho výtvory budou trpět. Proto ten, kdo to akceptuje, může být věřící, ale nemůže být křesťan, protože vyměnil Boha, Otce Ježíše Krista, za jakéhosi demiurga.apologeta 18.02.2018

Připomeňme si, jaké procesy udržují živého člověka naživu. Z pohledu termodynamiky je člověk (jako každý jiný živý tvor) otevřeným termodynamickým systémem, který stabilitu velmi vzdálenou od rovnováhy (smrti) udržuje díky neustálé výměně látek a energií se svým okolím. Jednotlivé buňky těla stárnou a umírají, jsou však nahrazovány buňkami novými. Části umírají, díky umírání se obnovuje celek. I kdyby pokrok vědy a techniky dokázal zajistit člověku nesmrtelnost, stále bude nezbytné opotřebované části nahrazovat novými. Dle platných fyzikálních zákonů je tedy smrt nutnou podmínkou života.

Je opravdu velmi obtížné představit si Adama s Evou v prostředí, kde smrt neexistovala v žádné formě. Kde jejich kožní buňky nebyly nahrazovány buňkami novými, kde se jejich krvinky nemohly tvořit a proto ani stárnout, kde bakterie z jejich trávicího traktu nemohly být vylučovány způsobem dnes běžným. Kde neexistoval čas, protože směr plynutí času určuje právě směr ustanovení termodynamické rovnováhy. Opravdu se tyhle věci mohly dít až po pádu do hříchu? Opravdu jsou zákony termodynamiky, zejména druhý zákon, spravedlivým trestem za hřích, který jsme (vy a já) vlastně ani nespáchali?

Námitky, které jsem uvedl nejsou předmětem možných interpretací bible. Pojmy jako hřích a zlo jsou prostě biblické, zatímco v evoluční teorii, jsou naprosto bezpředmětné. Ve své knize píšete, že mnozí křesťané věří, že smrt, přišla na svět až s příchodem (poznámka blogera: patrně míněno s hříchem) Adama. No jestli jsou i křesťané, kteří si to nemyslí, rád bych znal verš z Bible, který je k tomu opravňuje atd.. Rád bych znal Vaše odůvodnění slučitelnosti bible a evoluce, právě z pohledu smrti, hříchu, zla a svobodné vůle.apologeta 14.02.2018

Soudím, že lze-li opravdu prokázat neslučitelnost evoluční teorie a křesťanství, pak je křesťanství na cestě do izolace, k sektářství a zapomnění. Lidé jako apologeta, kteří smysl svého života vidí ve víře, že jejich interpretace bible je jediná pravdivá, by logicky měli zvolit rychlou mučednickou smrt a zanechat lepší svět těm, kteří s moderní vědou nejsou v konfliktu.

Váš svět, kde smrt je přirozená a nutná, je svět, který je o hovně a já v něm nechci žít. Pokud bych dospěl k přesvědčení, že Bůh neexistuje zlomený bych rezignoval. Pokud bych ale dospěl k názoru, že svět byl stvořen Vaším demiurgem evolucí je dost možné, že bych spáchal sebevraždu.apologeta 17.02.2018

Autor: Karel Tejkal | čtvrtek 22.2.2018 9:40 | karma článku: 16,28 | přečteno: 739x
  • Další články autora

Karel Tejkal

Fermiho paradox a temná hmota

5.5.2021 v 13:42 | Karma: 13,17

Karel Tejkal

Kreacionista klade otázky

18.4.2020 v 20:15 | Karma: 15,09

Karel Tejkal

Satan a miliony let

12.4.2020 v 21:03 | Karma: 16,49