Dál-nic-e.
Denně na českých silnicích umírá více než deset lidí. A za to plechová krabice, byť vybavená pozoruhodnými technickými vymoženostmi skutečně nemůže. Navíc krabice s lidmi uvnitř nesmyslně přibývají a nesmyslně jsou větší a větší. Nový plechový miláček se sotva vejde na parkovací místo a ejhle; vystoupí jedna zamilovaná žena.
Ti dokonalí s dokonalými auty, mi snad prominou. Dravý pták létá více než sto kilometrovou rychlostí, reaguje však šestkrát rychleji než člověk. „Pán tvorstva“ ale přemýšlí stále v kategorii šesti kilometrů za hodinu a tuto skutečnost neovlivní ani technicky dokonalé stroje. Důkazem je pouhých pět procent dopravních nehod zaviněných v důsledku technického selhání. Zbylých devadesát pět procent jde na vrub selhání lidského faktoru.
Jak se tomuto faktu společenství lidí brání? Tisíce miliard putují na drancování přírodních zdrojů, aby osobní miláčci a nákladní monstra byly ještě dokonalejší a ještě zvýšili sebevědomí nedokonalého lidského pokolení. Miliardovými investicemi se neustále zdokonaluje technické vybavení svých plechových miláčků a stovky miliard putují na další výstavbu dálnic, silnic, parkovišť a jinak zabetonovaných ploch.
Kamionový ráj.
Kategorie nákladních aut je příběh sám pro sebe. Silné a silnější motory kamionů se snoubí s technickou dokonalostí a tunokilometry. Někdy i padesát tun se podle tempomatu řítí dálnicí a mnohý řidič, v odpruženém a klimatizovaném kokpitu se jedním okem dívá před sebe a druhým na televizi. Z monotónní jízdy se oči klíží… Oči se také musí klížit zákonodárcům a ministerským úředníkům. Na účtech Ministerstva Dopravy letos zůstane půl miliardy korun z dotací na výstavbu, nebo rozšíření terminálů překladišť pro kombinovanou přepravu.
Asi proto se Česko stalo rájem pro cizí kamiony. Ona ta přepravní lobby na Evropských silnicích, logicky, nemá o železnici zájem. A české přepravní zákony jsou tak „přívětivé!“ I když nedostavěná dálniční páteř České republiky, která míří ze západu přes Plzeň, Prahu a Brno, kde se rozděluje na dvě větve do Bratislavy a Ostravy, se stala klíčovým tahem evropských přepravců.
Po tuzemských dálnicích se ročně přepravuje asi 50 miliard tunokilometrů, z toho dvě třetiny zásilek míří z Čech do ciziny, nebo naopak. Zůstává třetina, která je čistý evropský tranzit. Rozsahem mezinárodní nákladní dopravy na silnicích se tak Česko dostalo na čtvrté místo v Evropě, za mnohem větší země, Polsko, Španělsko a Německo. Za posledních deset let se přeprava na našich silnicích zvýšila o 75%.
Ráj rozumu.
Naopak intenzita kamionové dopravy od roku 2008 v západní a jižní Evropě klesá. Na příklad provoz kamionů se více než o desetinu snížil například ve Švédsku. Nákladní silniční doprava poklesla, i když ekonomika posílila. Švédsko patří do skupiny zemí, které se snaží silniční dopravu omezit tím, že nepřipouštějí tranzit kamionů, a tím, že se snaží víc využívat železnici. Do stejné kategorie patří také Belgie, Dánsko, Švýcarsko a Rakousko, do určité míry také Německo.
Třeba zhruba stejně velké a na mapě podobně položené Rakousko mělo okolo roku 2000, stejnou bilanci silniční dopravy jako Česko. Kamiony po tamních i našich silnicích přepravily zboží v hodnotě asi 35 miliard tunokilometrů. Od té doby se rakouský transport po silnicích snížil o čtvrtinu, český naopak o třetinu posílil. Jak je to možné? Rakušané přesunuli část nákladní dopravy na železnici. Před tím rakouská železnice zajišťovala 30 % nákladní přepravy, loni to už bylo 40 %. Česko zaznamenalo opačný vývoj, když podíl železnice poklesl ve stejném období z 30% na 20%.
Ráj blbosti.
Původně jsem chtěl psát o nedávném kolapsu dopravy na 90. A 104. kilometru D1 u Humpolce. V Česku máme takový „pěkný“ zvyk, že kdykoli se naši miláčci na silnicích kloužou, můžou za to silničáři. Stalo se ještě horší, auta se neklouzala, ale stála v kolonách až 14 hodin. Vůbec si nedokážu představit rodinu s malými dětmi, které se těší k babičce, dojde jim pitíčko a rodičovské chloubě mercedesu SUV, dojde benzin.
Vyhnu se politickým a korupčních důvodům, poukážu na fakta. Výběrové řízení na nejkomplikovanější úsek rekonstruované dálnice u Humpolce, vyhrála Italsko – Kazašsko – Česká společnost. Jak už jsem psal o očích řidičů kamionových monster, tentokrát se zavřely oči ministru Ťokovi a Ředitelství Silnic a Dálnic. Oni se neprobudili ani v létě, když začaly první problémy s dodržováním termínů stavby. A samozřejmě před zimou stále zúžená dálnice vyvolala obavy, které se zákonitě musely naplnit.
Karel Stýblo
Povídání na neděli.
Tak – ňák mám neodbytný pocit, že rozum se vytrácí jako pára nad hrncem. Laskavý čtenáři, prosím, nezlob se. Dříve jsem rád komunikoval naživo a tvrdil jsem, že i diskuze v hospodě je obohacující.
Karel Stýblo
"Člověk by chtěl být gigantem - a je ho*no kamaráde."
Předpokládám, že Švejk, na rozdíl od dnešních vůdců, by na záludné otázky života, nebo smrti, odpovědi nacházel. Poradil by si i s tím, že televizní šlapání v ho*nech hodně smrdí.
Karel Stýblo
Krizový premiér.
Ten člověk nemá schopnost stát se rozhodným vůdcem našeho místního politického divadla. On totiž postrádá herecký talent a na divadelní scéně sněmovny, už nestihá být ani kandrdasem.
Karel Stýblo
Naděje pro Babiše
Každý normálně vnímavý člověk si okamžitě uvědomí, že když hoří, musí se hasit. Až potom začne hledat viníka požáru. Jenomže řada našich spoluobčanů do poslední chvilky fouká do ohně a ještě navíc, brání z hořícího domu
Karel Stýblo
Reminiscence
Kdo to ví? Že naše křesťanské Vánoce navazovaly na pohanské svátky zimního slunovratu. V tomhle směru bylo nové křesťanství obratné a trpělivé.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Poslanci rozhodují o omezení prodeje zemědělské půdy cizincům ze třetích zemí
Přímý přenos Vyšší ochranu nejkvalitnější zemědělské půdy schvaluje Sněmovna. Schválí ji patrně v mírnější...
Muž násilím vnikl do školy v Litvínově. Policie ho našla v obchodě, kde kradl
Několik policejních hlídek včetně psovoda a speciální pořádkové jednotky zasahuje u gymnázia v...
Záhadný předmět na noční obloze překvapil fotografy čekající na polární záři
Záhadné těleso na obloze překvapilo v úterý večer mnoho fotoamatérů, kteří hleděli k nebi v...
Na Chebsku vjel vlak do spadlého stromu a vykolejil, provoz na trati stojí
Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek odpoledne v úseku mezi Velkým Luhem a Skalnou...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 326
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 773x