Když ideologie „převálcuje“ emoční inteligenci

Téměř všechno zlo ve světě páchané lidmi má ideologický základ. Jeden polský filozof kdysi řekl: „Ve válce ideí umírají lidé“. Norský masakr je toho dalším důkazem.

 

Je smutné, že školství se snaží dětem vtloukat do hlavy pouze znalosti matematiky, mateřského jazyka, dějepisu, zeměpisu, a vůbec se nestará o tzv. emoční inteligenci dětí, která z nás dělá lidi schopné slušně žít ve společnosti. Co je to emoční inteligence – EQ?

 

Emoční inteligenci tvoří několik základních složek:

 

  1. Sebepoznání - schopnost poznat sebe sama (testy, zátěžové situace, názor na nás od vrstevníků, rodičů, učitelů, pohovor s psychologem, sebepozorování v různých situacích)
  2. Sebepřijetí, sebeúcta, sebedůvěra, sebeláska - schopnost přijmout se cele takový jaký(á) jsem bez výhrad – se všemi klady a zápory
  3. Sebeřízení – soustavná práce na sobě, vytyčování a dosahování cílů, překonávání překážek
  4. Znalost vzniku a průběhu vlastních emocí, jejich ovládání (hněv, nenávist)
  5. Empatie – schopnost vcítit se do druhých, jak jim je, když něco říkám či dělám
  6. Sociální cítění a soucit – schopnost neubližovat druhým, i když je fakt nemusím, pomáhat lidem, konat dobro.
  7. Kreativita – schopnost tvořit nové koncepty, zlepšovat vtahy a život. Více se dozvíte na www.profit.cz/clanek/rozvinte-svou-tvorivost.aspx

 

Jestliže rodiče sami nemají všechny tyto složky v sobě vyvážené, jsou třeba zakomplexovaní (bod 2 – nepřijali cele sami sebe), pak to nemohou předávat ani svým dětem. Škola to nepovažuje za důležité a navíc většina kantorů nemá zdravé sebevědomí a deptá dětem to jejich. Škola pěstuje hlavně rigiditu a poslušnost. Jestliže se mladý člověk setká se silnou náboženskou nebo politickou ideologií či vlivem pouličního gangu, dokáže ve jménu boha a zkreslených hodnot ubližovat druhým či je rovnou zabíjet.

 

Společnost potřebuje závisláky

Zdravě sebevědomí lidé zatím nejsou žádoucí. Politikové potřebují dobře ovladatelné masy proto, aby nevymysleli nový systém uspořádání společnosti a jako ovce chodili k volbám. Poslušné ovečky bez vlastního úsudku potřebují náboženští vůdcové. Potřebují je prodavači iluzí a drog. A dobře manipulovatelnou masu potřebují reklamní agentury, aby mohli klientům vykázat účinnost reklamních kampaní. Potřebují formovat určitý životní styl, který je tak dobře popsán v knize McDonalizace společnosti.

 

Když milujete své děti, zvyšujte jim EQ

Zdravě sebevědomý člověk je nezávislý. A to je pro všechny zmíněné špatně. Nevím, kdy společnost vyzraje natolik, aby si uvědomila, že v dnešní multimediální éře informací se má role učitele totálně změnit. Učitel má být tím, kdo formuje postoje dětí k obecně lidským hodnotám, kdo jim vštípí touhu po poznání, lásku k vědění, kdo bude trénovat emoční inteligenci a stane se průvodce světem informací a věděním. Je známo, že intenzivním tréninkem lze IQ – intelektuální inteligenci lze zvýšit o pouhá 3 – 4 %, kdežto emoční inteligenci - EQ lze zvyšovat o desítky procent. Navíc se dlouhodobými výzkumy zjistilo, že člověk s průměrným IQ, ale s velmi vysokým EQ je mnohem šťastnější než lidé s opačným poměrem.

 

Peníze na kontraideologii

Tentokrát v Norsku zabíjel ultrapravičák – Nor. Naprosto nečekaný útočník. Tentokrát to nebyl muslimský fanatik. Avšak připomínám, že například Saudská Arábie vynakládá ročně dvě miliardy dolarů na výuku islámu po celém světě. Nemá kontrolu nad tím, jaký druh islámu učitelé učí: ten snášenlivý či ten fanatický a militantní? Kdyby USA a EU neutrácely zbytečně bilióny dolarů v Iráku a Afganistánu, a vložily zlomek těchto peněz do výuky EQ – zdravého sebevědomí a rasové či náboženské snášenlivosti, udělaly by lépe. Zdravě sebevědomý člověk se obvykle nenechá vtáhnout do radikálních a fanatických uskupení. Myslíte si to také nebo vidíte řešení jinde?

Autor: Phdr. Karel Červený, Msc., Mba | neděle 24.7.2011 9:35 | karma článku: 27,86 | přečteno: 2607x