Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč dám bodovému systému i kladné body

Pracovně hodně času trávím v autě. Tak je vždy jen otázkou času, kdy mi jako řidiči přiskočí nějaký bod. Nepotěší to, ale přesto mi to dalo něco, co jsem ani já předtím netušil. 

   Bodový systém pro řidiče jsem od jeho zavedení nějak zvlášť neřešil. Vždy je košile bližší než kabát. Asi většina řidičů na tom byla podobně. Pokuta byla daleko horší, zaplatit těžce vydělané peníze, než nějaké body na nějakém účtu a dokonce jich může být až 12. Vlastně jedenáct. 12 jich sice být může, ale v tu chvíli přestává být řidič řidičem. Aspoň na nějakou dobu.

   Tak jsem začal střádat body. Znáte to asi sami. Po letech, kdy se rozmohly i v zemích českých mobilní telefony a handsfree v autech s časovou prodlevou, používali jsme sluchátka místo handsfree. Vystoupíte, nastoupíte, zamotané dráty a tak skončíte s telefonem na uchu. Pane řidiči - tuhle větu jsem již použil a máme ji jistě všichni rádi - vaše doklady. Ano přistály mi na kontě moje první 3 body. Do 12 daleko, pokuta zabolí a člověk si dá větší pozor na telefon na uchu během jízdy. Rok se s rokem sešel a jak praví zákon, rok bez přestupku se rovná mínus 4 body. V mém případě "pouze" 3, do záporu ještě systém nezavedli. Tak jsme si všichni od roku 2006 začali zvykat na častější používání slova body v našich životech. Nějaké body plus, další rok za námi, body mínus, pár let bez bodů, handsfree využíváno jak má být a roky letí. Rok 2016 rychlost, za 11 měsíců další rychlost, žádný odečet a slovo POKUTA již není tak dominantní nad slovem BODY. Samozřejmě stále platí 12 měsíců bez bodového přestupku a mínus 4 body. Jenže nejsme stroje, chytíte telefon do ruky, tu překročíte rychlost, protože je to trochu z kopce, na ten kousek nezapnete pás nebo cokoli jiného. A pokud nebude 12 měsíců bez "chyby", nebude mínus 4, ale například plus 2. Jak z toho ven? Naštěstí nám zákonodárce věnoval úlitbu bohům ve formě Školení bezpečné jízdy. Nejsem ani na 6 bodech, ale rozhodl jsem se pykat za své hříchy a přihlásil se na Školení bezpečné jízdy. 

   V ČR je několik málo pracovišť, která jsou akreditována na tato školení. Jedno z nich je v Ostravě, tak jsem se přihlásil, zaplatil další obnos financí a čekal na den D. Jak to v životě chodí, ač jsem tam nikdy nebyl, "věděl jsem co mě čeká". Školitel, který nám dá jasně na srozuměnou, že jsme nejhorší z nejhorších, když jsme tam skončili. Budu tam jako nahý v trní, protože budu jediný "normální" řidič, mezi těmi piráty silnic v jejich autech za milióny. A navrch stejný okruh na polygonu pro všechny, bez ohledu na to, kdo z nás jel rychle a kdo řídil bez pásu nebo jel na červenou. Vzal jsem si dovolenou a vyrazil s vědomím svých neodpustitelných hříchů na cestách a myšlenkou, těch 7 nebo 8 hodin nějak přetrpím. 

   Dorazil jsem na parkoviště před školící budovou a nastala první zrada mého "vím co mě čeká". Žádná auta za milióny na parkovišti, ale normální vozový park jako před Penny marketem. S myšlenkou, že třeba nebudu úplně z jiného těsta jsem vyrazil dovnitř. V místnosti již bylo několik normálních chlápků a dvě ženy. Proběhly formality typu kontrola řidičáku a výpisu z karty řidiče a školení mohlo začít. Přišel normální školitel, učitel z autoškoly, podobný typ jaké pravidelně vídám na školení řidičů v zaměstnání. Nekonalo se žádné "Vy jste ti nezodpovědní řidiči". Školení z běžného provozu, informace o bodovém systému, na co si dát pozor, protože je to nové ve vyhlášce a my jsme to třeba nezaregistrovali. Rozvinula se diskuze a otázky, které nás bodové hříšníky trápily. Moje vize o pirátech silnic se zcela rozplynula. Řidiči náklaďáků, kteří najezdí milióny kilometrů a zkrátka nějaký bod chytit musí, jinak by ani nemohla fungovat statistika jako obor. Dále starší pán, který jezdí pro manželku do práce a potom jedou společně na nákup, ale v jejich obci je 30 nebo 40 a ač to zná, někdy tam je nějaký kilometr na tachometru navíc. A tak to pokračovalo. Normální řidiči, kteří měli jen trochu smůlu nebo nechtějí jezdit pro jistotu dvacítkou, aby nechytili nějaký bodík.  Teoretická část školení proběhla a já dal zapravdu školiteli. Kolik řidičů nemá body nebo jejich jízda rok co rok něco smázne, ale jsou z autoškoly venku 30 či 40 let a nikdo jim nic nepřipomněl? Já mám pravidelné školení v rámci zaměstnání a nejsem si jist, že znám každou novinku. Jak ji má znát ten, kdo končil autoškolu ve Škodě 120? S vědomím, tohle nebylo tak špatné a ty jízdy - praktickou část - již nějak vydržím, jsme mířili za volanty našich čtyř kol. 

   Vyrazili jsme na polygon, velký plácek za školící budovou a s pokyny co máme dělat jsme jeden po druhém začali kroužit na mokrém a hladkém povrchu, projíždět vodou, brzdit před nenadálou překážkou ve formě vodní stěny atd. Když nás školitel seznámil s tím, jak projedeme zatáčku ve vodě a mezi kužely a se slovy jak máme držet volant a "jeďte konstantní rychlostí 20 km v hodině", jsem se rozjel vstříc další zkušenosti. Trochu nuda pomyslel jsem si, ale stále s vědomím, že zde nejsem za odměnu v soutěži "Vzorný řidič roku 2017"  jsem udělal požadovaný manévr dvacítkou. Následně třicítkou, čtyřicítkou .... Opravdu zjistíte, že rychlost 50 km v hodině zase tak nízká není a kužely se najednou zdály nějak blíže u sebe a ta rychlost nějaká větší. 

   Odjížděl jsem domů s respektem k začínajícímu dešti. S vědomím, že cestu znám a křižovatky také, ale určitě jsou nějaké novinky v pravidlech, které mi unikly a ostatní řidiči, cyklisti a chodci kolem mě z polygonu právě nejedou. A možná, že skončila jejich jízda s dozorem a školení teorie před 5 nebo 40 lety. 

   Díky bodový systéme. Trvalo to 11 let od tvého zavedení, ale tohle byla pro mě první výraznější věc, ve které měl zákonodárce pravdu. Nejde jen o tu možnost odečíst 3 body. Jde o to, že jsme opět zjistili, že ač svá auta a předpisy známe, potřebujeme takové školení a jízdy všichni. Nepotřebujeme další pokuty a radary za cedulí obec. Potřebujeme si vyzkoušet smyk, jízdu na mokru, zatáčku a brzdění. Pod dozorem a na místě k tomu určeném. Ne až v provozu a v kufru auta, které právě zabrzdilo. 

Autor: Pavel Kamas | pondělí 1.5.2017 0:00 | karma článku: 13,87 | přečteno: 416x
  • Další články autora

Pavel Kamas

100 miliónů euro je pro mě symbol

Slavnou katedrálu Notre-Dame v Paříži zasáhl požár. O tom musí vědět snad každý, vzhledem k mediální masáži. Asi to byla nešťastná náhoda, ale požár nerozlišuje mezi neštěstím a úmyslem. Jako když žháři zapálili kostel v Gutech.

16.4.2019 v 9:33 | Karma: 12,73 | Přečteno: 629x | Diskuse| Společnost

Pavel Kamas

Automobilové nesmysly

Dnešní moderní auta mají v sobě mnoho vymožeností, zlepšení a užitečných věcí. Tak je nám to alespoň prezentováno. Já si myslím, že jsou to často nesmysly, které mají jednoho společného jmenovatele. A tím je úředník.

13.4.2019 v 17:47 | Karma: 33,67 | Přečteno: 1249x | Diskuse| Společnost

Pavel Kamas

Ostravo, Ostravo, černá hvězdo nad hlavou

... to je text písně Jarka Nohavicy. A já se těším, až Ostravu navštívíte. Sice to již není ocelové srdce republiky, přesto zde závan historie můžete pocítit. A podívat se na třetí největší město v Česku. Zde je pár zajímavostí.

6.4.2019 v 11:44 | Karma: 26,70 | Přečteno: 817x | Diskuse| Cestování

Pavel Kamas

Koupit byt nebo bydlet v pronájmu?

Každý den se rozhodujeme, jak naložit s vydělanými penězi. Nájem, benzín, oblečení a jiné každodenní výdaje bereme jako nutné zlo a přemýšlíme nad tím, zda v Lidlu je mléko nebo pivo v akci, abychom ušetřili 50 korun.

6.3.2019 v 15:41 | Karma: 20,41 | Přečteno: 1325x | Diskuse| Společnost

Pavel Kamas

Dycky Most!

Tak to máme za sebou. Česká televize a dvojice Kolečko - Prušinovský zamotali hlavu českému divákovi. Jsme xenofobové, sluníčkáři nebo se ukázalo, že stále lze nazývat věci pravými jmény? Vidím to úplně jinak.

27.2.2019 v 21:27 | Karma: 35,36 | Přečteno: 2823x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

POLITICKÝ DIÁŘ: O falešné hře Evropana Fialy a štoku navíc

2. května 2024

Premium O tom, jak se za deset let změnil názor Petra Fialy na Evropskou unii či o debatě k důchodové...

Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, policie ničí barikády a zatýká

2. května 2024  8:11,  aktualizováno  12:58

Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...

Bez krytí celníky by Březinova skupina nefungovala, řekl žalobce v závěrečné řeči

2. května 2024  12:49

Soudní projednávání vynášení informací z Celní správy členům tak zvané lihové mafie se dnes dostalo...

Rusové na Ukrajině použili zakázaný chlorpikrin, tvrdí USA. Kreml to odmítá

2. května 2024  12:35

Kreml ve čtvrtek označil za nepodložená tvrzení Spojených států, že ruské invazní síly použily...

  • Počet článků 130
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1764x
Začal jsem s nemovitostmi, financemi a přes to se dostal osobnímu rozvoji. Jsem lektor, protože mě to baví. Sám jsem si prošel údolím prokrastinace. 

web: kamaspavel.cz

Díky za podporu :-)

Seznam rubrik