Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jsou elektromobily a autonomní auta levné a ekologické? Je to jízda na dluh.

Dluhy se mají splácet. To se učíme od dětství. Lepší je nepůjčovat si nebo jen málo. A my si jeden velký dluh děláme formou neekologických a drahých elektromobilů. A jako každý dluh ho budeme muset splatit. 

 

Letošní autosalon ve Frankfurtu nám ukázal budoucnost automobilů. Levné, ekologické, autonomní - čili bez řidiče a bez práce, navíc krásně zabalené. Jako každý dluh. Nebo jste již viděli lichváře, který vám řekne, že vám půjčí, ale úrok je vysoký, výhodný jen pro něj a vám zbudou větší dluhy, rozvrácený život a oči pro pláč? 

Proč to není levné - ani provoz? Proč to není ekologické ani bez práce? A proč je to dluh?

Jsme národ, který vyrostl na uhlí a oceli, tak je logické, že se nemůžeme srovnávat např. s čistým Norskem, které je v ekologii daleko před námi. A proto je u nás elektromobil dražší než auto se spalovacím motorem. Jen pár titulků ze začátku letošního roku.

- Úspěch elektromobilů byl dlouho přehlížen, říká šéfka projektu v Norsku

- Norský elektroboom: třetina norských aut jezdí na baterie. Neplatí daně ani mýto

- Norsko elektromobilům zaslíbené. Každé šesté auto je do zásuvky

Uběhlo jen několik měsíců a titulky se změnily a zní např. takto :

Norská elektrická pohádka nabírá hořkého konce, takhle to opravdu nepůjde

Takže, jsou elektromobily levné? V Norsku ano. Např. klasický volkswagen Golf je tam o 100.000 korun dražší než ten elektrický. Před rokem bychom si řekli, o tom se nám může jen zdát. Cena je totiž dotována. A dotaci vždy musí někdo zaplatit. Můžeme říci, platí to stát. Ale stát, to jsou občané žijící v dané zemi. A kde se tyto dotace vzaly? Byly více zdaněny automobily se spalovacím motorem. Je to jako s lidmi. Pokud mnoho pracujících platí daně na sociální dávky několika málo těm, kteří to potřebují, třeba postiženým, systém funguje. Pokud pracujících ubývá a počet příjemců roste, systém nefunguje, hroutí se a drahne. Poměr aut v Norsku se změnil. Na mnohem více dotovaných je méně zdaněných. Systém během půl roku začíná mít problém. A co třeba ve Frankfurtu na autosalonu často opěvovaný rok 2020 - 2025? Jak to bude vypadat celosvětově, když v malém Norsku systém má problém po půl roce? A když k tomu připočítáme zdanění pohonných hmot, které je také příjmem rozpočtu a elektromobil tyto pohonné hmoty nespotřebovává, čili neplatí daně? Veřejné nabíječky jsou zdarma. Jak tohle slovo miluji. Zdarma. Tu elektřinu nikdo nevyrobil, nedostal za to mzdu a nespotřebovalo se nic k její výrobě?  Elektřina stojí peníze, které zaplatí občané.Takže znova. Jsou elektromobily levné? 

Jsou aspoň ekologické? Pokud elektromobil má nulové emise proti spalovacímu motoru, tak by měl být. Co jiného může mít méně emisí než to, co nemá emise žádné? Nemá žádné emise? Ne v blízkosti auta. Ale někde se ta elektřina vzít musí. Máme tepelné elektrárny na uhlí, které zakouří severní Moravu a severní Čechy, ale tyto regiony jsou zvyklé. Nebo snad elektřina z jádra? Čistá energie. Vyhořelé palivo zakopeme do země. To je extra ekologie. Nemluvě o bezpečnosti. Když je to tak ekologické, proč jaderné elektrárny nemá zelené Rakousko a když je to tak bezpečné, proč Německo chce uzavřít všechny své fungující a elektřinu vyrábějící jaderné elektrárny? A také máme naději na nové doly v Česku, nyní ovšem ne ty uhelné.

Česko má obrovské zdroje suroviny budoucnosti. Lithium přilákalo i miliardáře Janečka

V Česku má do dvou let začít těžba lithia. Firma plánuje investici za miliardy

Kolik máme nyní těžkých kovů v půdě a ve vodě? A z nových dolů se žádné nedostanou do vody ani půdy? Nebo je ekologicky zlikvidujeme a budeme šetřit na jejich budoucí likvidaci? To vidíme u dolů na severu Moravy i Čech a mnoho jiných ekologických zátěží. Kdo to nakonec zaplatí? Když bude dobře tak stát. Nebo nám zůstanou lithiové doly a spousty baterií z elektromobilů povalujících se po krajině? Nebo snad nyní někdo říká, zdražíme elektromobily a budeme tvořit rezervy na budoucí likvidace ekologických škod? Nebo vyrobíme pouze solární elektřinu? S dotacemi v tomto směru máme veliké zkušenosti a likvidace fotovoltaických článků a jejich ekologické zatížení nás teprve čeká.

Ale já se nevzdám. Aspoň to bude bez práce. Sednu do auta, žádné řízení, mohu se za jízdy vzdělávat třeba v angličtině. Budu mít více znalostí a dovedností, jelikož budu mít čas. A zde je třetí bohužel. Bydlím v lokalitě, kde je mnoho mladých lidí - dobrovolně - nezaměstnaných. Nějak jsem si nevšiml, že by svůj volný čas věnovali studiu nebo jinému druhu sebezdokonalování. Čím více volného času, tím více lumpáren a méně dovedností. Nebo mě někdo dokáže přsvědčit, že navigace zlepšila můj orientační smysl proti dobám, kdy jsem cestu hledal v mapě? Bude řidič v autonomním vozidle mít více dovedností než ten, který řídí, řadí a sleduje dopravu? Stačí semafory vs. dopravní značky. Na STOPce nebo dej přednosti se soustředíme. Na semaforu blikne zelená a jedeme. Jestli se semafor zbláznil a zelená je ve všech směrech přece "není" moje starost.

A ten DLUH?

V ekologii. Když se začalo kutat uhlí a těžký průmysl kvetl, také jsme to neřešili. Řešíme ekologickou zátež budoucnosti z baterií nyní? Ne. Ve financích. Tak jako se zvyšuje minimální mzda a firmy chtějí nahradit zaměstnance roboty. Už se mluví o tom, že bude třeba roboty zdanit, jelikož zaměstnanci platí daně a z toho funguje např. sociální systém. Zdaněný automobil, který jezdí sám bude muset taky někdo zaplatit. Stát? Nebo lidé v něm žijící? A největší dluh bude náš mentální. Moji prarodiče uměli německy, jelikož žili za války. Já to nepotřebuji, mám Google. Moje máma umí vařit. Já to nepotřebuji, denní menu je na každém rohu. Můj otec umí svařovat, opracovávat dřevo a starat se o dům. Já to nepotřebuji, jelikož kousek od domu mám Hornbach a stavební firmu. V dětství byly plné knihovny, nyní to za mě přečte počítač. 

A proto si potom platíme jazykové kursy, rekvalifikace nebo kursy vaření. V lepším případě. V tom horším si sedneme, zapálíme cigaretu, nudíme se a vyvádíme lumpárny. A to je ten největší dluh. 

 

Autor: Pavel Kamas | pátek 22.9.2017 7:31 | karma článku: 40,57 | přečteno: 3183x
  • Další články autora

Pavel Kamas

Jak se proměnila hvězdička Novy v supernovu

Mám rád film Pulp Fiction. Tarantino si zahrál malou roli ve scéně s kávou. Hodně smetany, hodně cukru si od něj vyžádal Wolf. Kdybych natočil film,měl bych tam podobnou scénu. Jen replika by byla jiná. Žádný oheň, hodně Smetany

17.10.2018 v 19:34 | Karma: 16,75 | Přečteno: 2901x | Diskuse| Společnost

Pavel Kamas

Jsou Piráti lepší než ANO? Nikoli, všude jsou jen lidé

Komunální volby proběhly, pro někoho je výsledek milý a pro jiného nepříjemný. Sestavují se koalice a nejen politologové se předhánějí v komentářích, která strana je lepší nebo vítězná. Je to úsvit Pirátů a soumrak ANO?

11.10.2018 v 17:33 | Karma: 16,13 | Přečteno: 539x | Diskuse| Politika

Pavel Kamas

50 sirotků ?

Myslel jsem, že lze nechat si svůj pohled pro sebe. Ale vzhledem k tomu, jak jsou sdělovací prostředky i blogy plné tohoto tématu, neubránil jsem se tomu, napsat několik vět. Kdo má tedy pravdu? "Vítači" nebo "odmítači"?

19.9.2018 v 21:55 | Karma: 42,70 | Přečteno: 4726x | Diskuse| Společnost

Pavel Kamas

Ovládne Česko nové Karma náboženství?

Nepamatuji si úplné počátky na blogu iDnes, ale i během mé krátké historie zde, vidím posun jistým směrem. Témata se začínají podobat sobě navzájem, což je s rostoucím počtem blogerů logické. Ale kdo nemá Karmu, jako by nebyl ...

8.9.2018 v 9:18 | Karma: 11,05 | Přečteno: 355x | Diskuse| Hyde park

Pavel Kamas

Dotace aneb hloupý kdo dává

a hloupější kdo nebere. Tak zní známé přísloví. Slovo dotace se tak zabydlelo v našich životech, že už ani nevnímáme, jak často se na nás třeba z televize každý den line. A mám obavu, že to jen tak neskončí.

28.8.2018 v 17:09 | Karma: 18,46 | Přečteno: 600x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Zřícená dálnice v jižní Číně má již 36 obětí, další pátrání komplikuje počasí

2. května 2024  6:23

Nejméně 36 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...

Poslanci mají jednat o změně zákoníku práce, o minimální a zaručené mzdě

2. května 2024  5:42

Poslanci by měli na mimořádné schůzi začít projednávat úpravu zvyšování minimální mzdy. Novela...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu

2. května 2024

Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....

  • Počet článků 130
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1764x
Začal jsem s nemovitostmi, financemi a přes to se dostal osobnímu rozvoji. Jsem lektor, protože mě to baví. Sám jsem si prošel údolím prokrastinace. 

web: kamaspavel.cz

Díky za podporu :-)

Seznam rubrik